2823
Sök

Någon kunnig på volvos B30 6or? är detta något som är klassat "trim"

2015 Dbakuten.
5 092 Inlägg
17 augusti 2011
Trådstartare
Children-Of-Bodom skrev:
Piratstikins skrev:
farbrorbozze skrev:

har du orginalsprut som funkar bra så finns det väl ingen anledning att göra mer?

renoverades motorn 97 så kanske det är dax igen om den inte går bra nu??

har bara gått ett par mil med nya motorn, skulle gissa på från 50 - 200. sen har bilen stått sen 01 ju big_smile

men den behöver ju överblick motorn om den stått i 10 år. olja. tändsystem, filtrar, remmarna lär ju vara gött torrspruckna. m.m

allt är nytt & bytt förrutom alla remmar och gummit till rattstången tongue eller ja.. allt & allt. olja, filter osv smile är ialafall inga läkage eller missljud från motorn så det känns ju fint iallafall.

Sköning med knasiga idéer, förvirrad, sjuk& glömsk
6 535 Inlägg
17 augusti 2011
Piratstikins skrev:
Children-Of-Bodom skrev:
Piratstikins skrev:

har bara gått ett par mil med nya motorn, skulle gissa på från 50 - 200. sen har bilen stått sen 01 ju big_smile

men den behöver ju överblick motorn om den stått i 10 år. olja. tändsystem, filtrar, remmarna lär ju vara gött torrspruckna. m.m

allt är nytt & bytt förrutom alla remmar och gummit till rattstången tongue eller ja.. allt & allt. olja, filter osv smile är ialafall inga läkage eller missljud från motorn så det känns ju fint iallafall.

Branslefilter kanske ska bytas+ reng. av tank  om den statt i 10ar?

Ja har en helt "normal" drömlivsstil i filmens värld ;)
Länk till CHEVY projektet (Tillsalu!)
Länk till FORD -32 5w projektet

2015 Dbakuten.
5 092 Inlägg
17 augusti 2011
Trådstartare
farbrorbozze skrev:
Piratstikins skrev:
Children-Of-Bodom skrev:

Ja vi har bytt bränslepump helt & hållet från en 940 och tanken är kollad och inge rost i den iallafall.
Ska dock ha i en sån där flaska STP injectorclean eller vad det heter för insprutet.

Det är väll remmar osv som är lite små "smuliga" om man skrapar på dom så dom lär bytas.

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
17 augusti 2011
K-kam är standard i insprutade bilar från -73 och framåt skulle jag tro, så är det på B20 iaf.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

. : F a d e r a t o r : .
5 042 Inlägg
17 augusti 2011
Piratstikins skrev:
farbrorbozze skrev:
Piratstikins skrev:

Ja vi har bytt bränslepump helt & hållet från en 940 och tanken är kollad och inge rost i den iallafall.
Ska dock ha i en sån där flaska STP injectorclean eller vad det heter för insprutet.

Det är väll remmar osv som är lite små "smuliga" om man skrapar på dom så dom lär bytas.

Låter bra.
Ja inte vill man få kamrempaj körandes. urk.

C H E V R O L E T <3

2015 Dbakuten.
5 092 Inlägg
17 augusti 2011
Trådstartare
RD_87 skrev:
K-kam är standard i insprutade bilar från -73 och framåt skulle jag tro, så är det på B20 iaf.

Okej smile jag jag har absolut ingen aning an det, har bara "hört" vänner som sagt att dom "tror" att det inte är original på B30.

Ska testa googla lite.

2015 Dbakuten.
5 092 Inlägg
17 augusti 2011
Trådstartare
Children-Of-Bodom skrev:
Piratstikins skrev:
farbrorbozze skrev:

Låter bra.

Haha ja det är nog ingen höjdare. då blir det nog lite extra onödiga reparationer tongue

Ska kollas upp inom kort. Jobbigt bara att vi har 2 bilar som ska byggas i vinter och är inte direkt miljonärer hmm

188 Inlägg
17 augusti 2011
Children-Of-Bodom skrev:
Piratstikins skrev:
farbrorbozze skrev:

Låter bra.

vad jag vet så kan det bli jäkligt jobbigt då det sitter kedja på hela den motorfamiljen roll

2015 Dbakuten.
5 092 Inlägg
17 augusti 2011
Trådstartare
Andreas34 skrev:
Children-Of-Bodom skrev:
Piratstikins skrev:

Låter bra.

vad jag vet så kan det bli jäkligt jobbigt då det sitter kedja på hela den motorfamiljen roll

Aj då. ännu värre om den pajjar tongue Fast dom håller ju bra jäkla mycket mer. hade en saab 900 2,0t förut som det var kedja på. tror det stod att den skulle bytas efter 40,000mil?? smile

188 Inlägg
17 augusti 2011
Piratstikins skrev:
Andreas34 skrev:
Children-Of-Bodom skrev:

Låter bra.

Aj då. ännu värre om den pajjar tongue Fast dom håller ju bra jäkla mycket mer. hade en saab 900 2,0t förut som det var kedja på. tror det stod att den skulle bytas efter 40,000mil?? smile

det är som med gamla jänk, kör bara det är inget att bry sig om...
jag har knappt hört att kedjer gått av på gamla motorer.

2015 Dbakuten.
5 092 Inlägg
17 augusti 2011
Trådstartare
Andreas34 skrev:
Piratstikins skrev:
Andreas34 skrev:

Haha sant smile har aldrig heller hört om någon som råkat ut för detta, men en polare sa förut att han sett på nätet eller liknande en kedja som gått & det vart lite större skada av den än med en rem tongue

True or not vet jag ej, men det kan ju vara värt att kika på den iallafall smile

188 Inlägg
17 augusti 2011
Piratstikins skrev:
Andreas34 skrev:
Piratstikins skrev:

Haha sant smile har aldrig heller hört om någon som råkat ut för detta, men en polare sa förut att han sett på nätet eller liknande en kedja som gått & det vart lite större skada av den än med en rem tongue

True or not vet jag ej, men det kan ju vara värt att kika på den iallafall smile

du har ju inte direkt några spännrullar som kan haverera så det är bara vara på allerten om det skulle börja rassla och föra liv i motorn wink

1 062 Inlägg
18 augusti 2011
B30E har ju D-jettronik och kugghjulsdriven kamaxel.

Sålänge sprutet fungerar så förstår jag inte varför  man ska byta till fugge... "bättre" undrar jag om det blir om nu sprutet fungerar.
Ska du göra något åt det bättre så ska du montera ett välkänt eftermarknadssprut och få det mappat i bromsbänk både tändning och bränsle.
Det kan göra susen för både effekt, vrid och förbrukning!!

M.V.H.

326 Inlägg
18 augusti 2011
AndreasPlars skrev:

Precis det jag tänkte också.

Angående filmen då. Jag hade en gammal 164 för evigheter sen. Modellen med förgasare och 130hk. Den gjorde jag så där med också. Gick att rita hur långt som helst med den. Bytte växellådor och bakaxlar på löpande band. Vissa exemplar av dom där motorerna gick utav bara fan. Hade en kompis med en likadan och en med insprutningsmotorn, och ingen av dom var ens i närheten av min.

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
18 augusti 2011
Jag har en 164 jag också, tyvärr med B30A men visst är det skapligt klipp i den. Den väger ju bara 1350kg så det är ju ca 10kg/hk och det är inte illa för en 40 år gammal standardbil. smile

188 Inlägg
18 augusti 2011
AndreasPlars skrev:
M.V.H.

kom på det, var lite trött igår natt... annars är det ju onödigt att det finns att köpa ståldrev...

2015 Dbakuten.
5 092 Inlägg
18 augusti 2011
Trådstartare
RD_87 skrev:
Jag har en 164 jag också, tyvärr med B30A men visst är det skapligt klipp i den. Den väger ju bara 1350kg så det är ju ca 10kg/hk och det är inte illa för en 40 år gammal standardbil. smile

jäklar yikes ja våran väger runt 1600 har jag för mig det står haha. kanske blir att lätta den lite big_smile

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
18 augusti 2011
Piratstikins skrev:
RD_87 skrev:

jäklar yikes ja våran väger runt 1600 har jag för mig det står haha. kanske blir att lätta den lite big_smile

1600? Har du blytackor i reservhjulsbaljorna?
Utdrag från TS på mn bil.

Skattevikt, kg: 1390
Tjänstevikt, kg: 1390
Totalvikt, kg: 1750

Så jag hade fel på 40kg. smile

2015 Dbakuten.
5 092 Inlägg
18 augusti 2011
Trådstartare
RD_87 skrev:
Piratstikins skrev:
RD_87 skrev:

1600? Har du blytackor i reservhjulsbaljorna?
Utdrag från TS på mn bil.

Skattevikt, kg: 1390
Tjänstevikt, kg: 1390
Totalvikt, kg: 1750

Så jag hade fel på 40kg. smile

ahaa smile tänkte endast på totalvikten ju. detta är från TS oxå

Skattevikt, kg: 1400
Tjänstevikt, kg: 1400
Totalvikt, kg: 1850

Sök