2617
Sök

Byta avgasrör som rostat, 5000 kr??

105 Inlägg
18 augusti 2011
Trådstartare
ramb0 skrev:
Rosthålet är tyvärr i röret som sitter svetsat i demparen vad jag kan se... Svårt med bilder...
Men kolla med den vverkstaden! Och förklara att du inte vill ha sista dämparen utan du vill ha det så det ser ut nu.
Så 1500 borde vara ett lagom riktpris...

Jo, det var knepigt att få till bra bilder eftersom jag inte kunde hissa upp bilen mer.
Detta är inte en verkstad utan någon bekant till farsan som meckat i hela sitt liv typ.

Tack för all hjälp! Jag uppdaterar med hur det löste sig sen smile

105 Inlägg
18 augusti 2011
Trådstartare
Holmmis skrev:
du förstod inte dissen heller där ja du kan börja med att köpa några originalupphägningar till volvo så slipper man problemet att avgassystemet hänger ner volvo är bland de enklaste bilar som finns att laga köp en bok läs lite i instruktionsboken och däck ja det får man lära sig att byta när man tar körkort.

drar du släp faan akta dig så att inte kopplingen ger sig för det är "verkligen" döden för alla volvobilar haha fyfan

Nixpix, man får inte lära sig byta däck när man tar körkort. Då har jag ändå B, D och snart BE-kort. Ingenting om något däcksbyte. Detta är även min första bil så det kanske är ganska naturligt att jag inte har de kunskaper som krävs för att mecka själv?

Har aldrig hört att kopplingen skulle ge upp för att man drar släp... 940 är nog en av de vanligaste bilarna bland hästfolk just för att man får dra ganska tungt på b-kort.  Jag har själv backat 1-2 km med min volvo med släp och 650 kilo häst i - kopplingen håller än wink Däremot misstänker jag att den stackaren behöver bytas så småningom.

2 182 Inlägg
18 augusti 2011
5000:- ? Va fan köper han ett i guld? Måste fan kolla vad vi tar där jag jobbar för avgasrör till 740.

Köpte 2,5 tums simons system (halvsats) där till 244 an jag hade, gick på 2300:- och man fick med allt, gummi upphängning,klamrar etc.
Var ju ett tag sen men ändå.

Hallå är det polisen? Det står en vacker man i mitt hus! O, vänta ett tag, det är ju jag.
-Johnny Bravo

223 Inlägg
19 augusti 2011
ta dej till märsta åk till biltema och köp en ny "GUBBKRÖK " det ska sitta där och om du vill ha ljuddämpare eller raktrör bestämmer du bara motta så ska jag byta ut skiten åt dej grattis mvh mattias

audi s4 450nm e mums

105 Inlägg
21 augusti 2011
Trådstartare
Nu har en snubbe kikat på avgassytemet. Han sa att han kunde kapa av bakre röret och sätta ihop så jag fick det raka röret i slutet och inte det fula, svängda,  originalröret.

Sen sa han åt mig att köpa en halvsats på mekonomen.. Jag står då som ett frågetecken eftersom mekonomen säljer "avgassystem komplett " "sportssytem lösdelar " och "sportsystem" på sportssytemet står det "passar ej multilink?" Vad ska jag köpa egentligen??
Jag behöver tydligen byta ljuddämparen oxå eftersom rosten är såpass utspridd.

Hilfe bitte!

223 Inlägg
21 augusti 2011
visst hade du turbo i sånt fall rekommenderar jag jt 3" har den självmycket mysigt system annars har du simons på mekonomen prata med grabbarna där så drar domi hop ett universal system

audi s4 450nm e mums

105 Inlägg
21 augusti 2011
Trådstartare
Jag måste ringa dem imorgon om reservdelarna och det blir ju jobbigt om jag inte vet vad jag ska ha. big_smile

105 Inlägg
21 augusti 2011
Trådstartare
Lunden89 skrev:
visst hade du turbo i sånt fall rekommenderar jag jt 3" har den självmycket mysigt system annars har du simons på mekonomen prata med grabbarna där så drar domi hop ett universal system

Simons, det snackade förra ägaren om. Vad fasen är det då? ÅH hjälp, vad ska ja ha för något? Ja vill ha precis så som det var innan sad Japp det är turbo, "fulltryckare"
Senast redigerat av Lesliey (21 augusti 2011)

223 Inlägg
21 augusti 2011
hum men vilket typav ljud är du ute efter

audi s4 450nm e mums

1 938 Inlägg
21 augusti 2011
Varför inte bara svetsa skiten och på med sprej, kommer hålla i flera år för typ 100 kr?

105 Inlägg
21 augusti 2011
Trådstartare
Lunden89 skrev:
hum men vilket typav ljud är du ute efter

Nej jag är inte ute efter något ljud! smile Jag är ute efter att ha samma effekt som tidigare och inga konstigheter. Jag vill inte lägga till någon extra ljuddämpare utan jag är nöjd med den jag har.  Bilen ska gå som den alltid har gjort, dvs piggt och bra (förutom startproblemen, haha).

Går det att tyda på mina bilder vad det är för skit som är monterat under bilen i nuläget?

105 Inlägg
21 augusti 2011
Trådstartare
Glesmark skrev:
Varför inte bara svetsa skiten och på med sprej, kommer hålla i flera år för typ 100 kr?

Nej, det ska göras ordentligt och hålla långsiktigt. smile Det går inte att svetsa, för mkt rost. Måste bytas från främre ljuddämparen och bakåt.

1 938 Inlägg
21 augusti 2011
Lesliey skrev:
Glesmark skrev:

Nej, det ska göras ordentligt och hålla långsiktigt. smile Det går inte att svetsa, för mkt rost. Måste bytas från främre ljuddämparen och bakåt.

Svetsa är en ganska långsiktlig, billig och enkel lösning, men men, går det inte så förstår jag, tyckte det såg friskt nog ut för att kunna svetsas på bilden där.
Behöver nog inte tillföra något, alla har skrivit alla möjliga lösningar. smile

105 Inlägg
21 augusti 2011
Trådstartare
Glesmark skrev:
Lesliey skrev:
Glesmark skrev:

Svetsa är en ganska långsiktlig, billig och enkel lösning, men men, går det inte så förstår jag, tyckte det såg friskt nog ut för att kunna svetsas på bilden där.
Behöver nog inte tillföra något, alla har skrivit alla möjliga lösningar. smile

Jo, bilden är nog lite svårtydd. Det är alltså sönderrostat mer än vad jag ringat in, från dämparen och genom kröken.

Nu är jag ju inte ute efter lösningar längre utan undrar vad jag ska införskaffa på mekonomen/biltema?

Behöver ny ljuddämpare (främre) och rör från den och bakåt. Så likt det var förut och absolut inte gubbkröken som på denna bild http://forumbilder.se/images/1b201130147PM3c29.jpg

SKANK Performence
272 Inlägg
22 augusti 2011
Ser ut o va standardstorleken som är så kör biltema... Billigt, funkar kanon! Annars går det ju byta till lite större dimension på rören... Då får du lite mer flöde o på det viset lite mer efekt... Men kommer knapt va någon skillnad ifall det är orginal i motor annars...

SKANK Performence
Volvo 940R Clean Edition
http://www.garaget.org/?car=213519

1 062 Inlägg
22 augusti 2011
RD_87 skrev:
Fan biltemas halvsats kostar väl kring 1200:- och tar mindre än en timme att hänga upp, så 5k kan aldrig bli en bra affär. Jag skulle gissa på att mekanikern tänkte passa på att blåsa en tjej. smile

Har Biltema till 945 med turbo då? Iom att detta är en -96:a så är det ju turbosystem vad jag vet, även på tex 135hk ltt.

M.V.H.

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
22 augusti 2011
AndreasPlars skrev:
RD_87 skrev:
Fan biltemas halvsats kostar väl kring 1200:- och tar mindre än en timme att hänga upp, så 5k kan aldrig bli en bra affär. Jag skulle gissa på att mekanikern tänkte passa på att blåsa en tjej. smile

Har Biltema till 945 med turbo då? Iom att detta är en -96:a så är det ju turbosystem vad jag vet, även på tex 135hk ltt.

M.V.H.

Jag vill minnas att de har det men jag är faktiskt inte helt säker. smile Läs katalogen.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

MolnbyPerformance
365 Inlägg
22 augusti 2011
Jag bor i vallentuna och kan hjälpa dej för en slant men absuolut inte 5k tongue

Kanske kunde komma förbi idag och kika hur de ser ut big_smile du kan ringa mig på 0736734933 smile

"inget är omöjligt- det omöjliga tar bara lite längre tid"

105 Inlägg
22 augusti 2011
Trådstartare
ramb0 skrev:
Ser ut o va standardstorleken som är så kör biltema... Billigt, funkar kanon! Annars går det ju byta till lite större dimension på rören... Då får du lite mer flöde o på det viset lite mer efekt... Men kommer knapt va någon skillnad ifall det är orginal i motor annars...

Det är originalmotor men den är chipptrimmad och eh, pyser när jag släpper gasen, öppen dumventil? Jag kan inte sånt där. En bilkille som hade bilen innan och fixat allt det där med trimmningen.
Senast redigerat av Lesliey (22 augusti 2011)

105 Inlägg
22 augusti 2011
Trådstartare
ADiKO skrev:
Jag bor i vallentuna och kan hjälpa dej för en slant men absuolut inte 5k tongue

Kanske kunde komma förbi idag och kika hur de ser ut big_smile du kan ringa mig på 0736734933 smile

Molnby? Jag är i Vallentuna nu. Tror jag vet vem du är, din pappa är lastbillchaffis?
Tack för erbjudandet men nu har jag ju hittat en snubbe som ska vara schysst och hjälpa mig. Däremot behöver jag hjälp med att veta vad jag ska handla.

Det måste bli Mekonomen eftersom det inte verkar finnas biltema i norrort?

Jag tänkte försöka ringa dom idag, vad ska jag säga?

Sök