3213
Sök

K&N Insatsfilter Vs. Org.

145 Inlägg
18 augusti 2011
Trådstartare
#1
Hej!
Jag har en fråga angående luftfilter. Har läst runt på internet angående K&N´s insatsfilter men verkar inte bli speciellt klokare på det. De finns de som säger att det kommer förstöra motorn och inte göra ett dugg skillnad varken effektmässigt eller få lite mer ljud i bilen.  Medans andra tycker sig känna att motor svarar rappare på gasen och att bilen får lite bättre ljud. (ibland pysljud och något mullrigare)

har läst lite på K&Ns hemsida och de verkar sannerligen seriösa i sina tester och utlovar en garanti att det ska gott och väll räcka för att rena din bils luft.

Så nu till min fråga; Om jag nu sätter i ett K&N insatsfilter i min Volvo v70 2.5T och är noga med att hålla filtret rent och rätt mängd olja (så inte LMM går åt helvete) - Vad kommer bli skillnaden? Hur skulle ni ha gjort?

tacksam för svar!


930 Inlägg
18 augusti 2011
#2
insatsfilter ger väl lite bättre luftflöde men absolut inte lika bra som ett öppet filter ger, sen kommer du inte få nått pysljud med ett insatsfilter.
Jag hade ett insatsfilter i min bil förr och det gör ingen skillnad på ljudet heller, inte vad jag minns iaf.

V8 och lustgas är för folk som inte kan trimma / köra riktigt!

145 Inlägg
18 augusti 2011
Trådstartare
#3
Kamulen skrev:
insatsfilter ger väl lite bättre luftflöde men absolut inte lika bra som ett öppet filter ger, sen kommer du inte få nått pysljud med ett insatsfilter.
Jag hade ett insatsfilter i min bil förr och det gör ingen skillnad på ljudet heller, inte vad jag minns iaf.

jag bryr mig inte speciellt mycket om själva "pysljudet". Det hörs redan nu med org. luftfilter efter ett kraftigare gaspådrag! Men tack för svar! smile


8 250 Inlägg
18 augusti 2011
#4
Kör med K&N i S60'n. Och jag tycker mig känna vissa små förbättringar i gassvar i vissa lägen. Men det kan mycket väl vara inbillning. Så räkna inte med någon större skillnad.


1 570 Inlägg
18 augusti 2011
#5
LMM pajar inte. Jag har kört över 10000 mil på mitt K&N filter och tagit ur och rengjort och oljat enligt instruktionerna en gång om året ungefär. Ljudmässigt ingen skillnad såklart eftersom filtret är lika isolerat i sin burk som vanligt. Jag skulle bytt till K&N istället för att köra runt med pappfilter.

grön aktivist
846 Inlägg
18 augusti 2011
#6
Kamulen skrev:
insatsfilter ger väl lite bättre luftflöde men absolut inte lika bra som ett öppet filter ger, sen kommer du inte få nått pysljud med ett insatsfilter.
Jag hade ett insatsfilter i min bil förr och det gör ingen skillnad på ljudet heller, inte vad jag minns iaf.

Öppet filter utan avskärmning gör att du får MINDRE effekt än med standard pappfilter vanligtvis.
Jag kör på K&N insats i Skodan och det blev en märkbar skillnad pga orginal-konstruktionen som ströp motorn ganska så ordentligt.
Idéen i att motorn pajjar av bomullsfilter ligger dels i öppna filter och dels i överinoljade filter!
Om du drar ner ett öppet filter i botten av motorutrymmet t.ex. så kommer det suga in massa skit från marken (grus, jord, gummirester, kondomer etc) och då kan motorn ta skada av det.
Om du däremot drar det öppna filtret ut i innerskärmen på ett väl förseglat område så kommer du inte ens få några problem med öppna filter...

Men mitt tips är iallafall att köra med insatsfiltret om du nu ska upp mot 350-hästar eller om orginalkonstruktionen är helt urbota korkad big_smile!


145 Inlägg
18 augusti 2011
Trådstartare
#7
Confide skrev:
Kamulen skrev:
insatsfilter ger väl lite bättre luftflöde men absolut inte lika bra som ett öppet filter ger, sen kommer du inte få nått pysljud med ett insatsfilter.
Jag hade ett insatsfilter i min bil förr och det gör ingen skillnad på ljudet heller, inte vad jag minns iaf.

Öppet filter utan avskärmning gör att du får MINDRE effekt än med standard pappfilter vanligtvis.
Jag kör på K&N insats i Skodan och det blev en märkbar skillnad pga orginal-konstruktionen som ströp motorn ganska så ordentligt.
Idéen i att motorn pajjar av bomullsfilter ligger dels i öppna filter och dels i överinoljade filter!
Om du drar ner ett öppet filter i botten av motorutrymmet t.ex. så kommer det suga in massa skit från marken (grus, jord, gummirester, kondomer etc) och då kan motorn ta skada av det.
Om du däremot drar det öppna filtret ut i innerskärmen på ett väl förseglat område så kommer du inte ens få några problem med öppna filter...

Men mitt tips är iallafall att köra med insatsfiltret om du nu ska upp mot 350-hästar eller om orginalkonstruktionen är helt urbota korkad big_smile!

Tack, bra skrivit! Har ett filter som väntar på mig i slutet av nästa vecka. Kan återkomma om hur jag upplever filtret! smile


145 Inlägg
22 augusti 2011
Trådstartare
#8
Har nu monterat mitt insatsfilter. Och så som jag upplevde det på provturen så är det givetvis ingen enorm skillnad. Men den är minst lika bra som innan, kanske kanske stråt vassare. Men på min bil blev det lite skillnad på ljudet. Hörde som sagt redan pysen vid enstaka tillfällen redan med org. filter - men med K&N's hör jag det mycket tydligare. Och halvsatsen mullrar på något mörkare. 

Än så länge ser det positiv utt för K&Ns insatsfilter.


411 Inlägg
30 juni 2014
#9
Blir det någon skillnad på ljud med insatsfilter?


1 354 Inlägg
30 juni 2014
#10
Kan hända, i min föra audi hade jag ITG's filter tror jag att det hette och ja jag hörde liiiiiiiite mera av insugsljudet, men kan väl vara från bil till bil.

Vila i frid, pappa..
517 Inlägg
30 juni 2014
#11
Vill du ha skillnad på ljudet köp öppet filter.
Spännande med 3 år gammal tråd big_smile


411 Inlägg
30 juni 2014
#12
zekezeke skrev:
Vill du ha skillnad på ljudet köp öppet filter.
Spännande med 3 år gammal tråd big_smile

Kan inte ha öppet filter på min granada 2,8 då jag har k-jet på den smile



Sök