3553
Sök

Bilen blir fort varm, varför?

116 Inlägg
19 augusti 2011
Trådstartare
#1
Hej!

På senare tid har jag börjat fundera på varför bilen blir så varm efter knappt 1 km..

Pappa byte termostat för drygt två år sen. Så det jag undrar är vad som gör att den kan bli så varm så fort?

Har aldrig vart med om någon annan bil som blir så här varm efter bara en kort sträcka. Detta är en bil från -98, kanske inte har någon betydelse vilken årsmodell det är...


Tacksam för svar

564 Inlägg
19 augusti 2011
#2
Så länge den inte blir för varm så är det väl inget problem om den blir varm snabbt. Termostaten brukar öppna någonstans mellan 80-90 grader beroende på modell, då börjar vattnet cirkulera genom kylaren. Så länge du kör så ska temperaturen hålla sig omkring där. Om den blir varmare eller överhettar så kan man misstänka t.ex. trasig termostat eller igentäpt kylare.

Kolla nivån på kylvätskan (med kall motor) så att det inte är för lite och passa också på att kolla oljan så att den ser normal ut (normalt svart om den inte är bytt nyligen, inte oboj-färgad eller grå-vit för då har det kommit vatten i oljan, då ska du inte köra mer)

. : F a d e r a t o r : .
5 042 Inlägg
19 augusti 2011
#3
skriv gärna bil & modell med..
Blir den för varm eller vadå ?
Förstår inte riktigt vad problemet är ? Det är väl bara bra om bli kommer i rätt tempratur fort . bla slipper du frya om vintrana m.m

C H E V R O L E T <3

Avstängd
10 388 Inlägg
19 augusti 2011
#4
sverkera skrev:
Så länge den inte blir för varm så är det väl inget problem om den blir varm snabbt. Termostaten brukar öppna någonstans mellan 80-90 grader beroende på modell, då börjar vattnet cirkulera genom kylaren. Så länge du kör så ska temperaturen hålla sig omkring där. Om den blir varmare eller överhettar så kan man misstänka t.ex. trasig termostat eller igentäpt kylare.

Kolla nivån på kylvätskan (med kall motor) så att det inte är för lite och passa också på att kolla oljan så att den ser normal ut (normalt svart om den inte är bytt nyligen, inte oboj-färgad eller grå-vit för då har det kommit vatten i oljan, då ska du inte köra mer)

Det där stämmer ju inte alltid iofs.

Min topplockspackning gick på Audi:n...oljan visade inga tecken alls på¨att vara missfärjad, om än väldigt tunn så var den trots det "normalt oljefärgad". Däremot var kylarvätskan obojfärgad, så, det kan vara vettigt att ta en titt där också, mer än bara kolla nivån från "utsidan"

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

116 Inlägg
19 augusti 2011
Trådstartare
#5
Det är en seat toledo -98..

Nä, jag va bara lite nyfiken på hur den kunde bli så varm bara..

Avstängd
10 388 Inlägg
19 augusti 2011
#6
Kan säga att A6:an som jag hade (som min kära far har för tillfället) blir också varm, eller ja, kommer upp till "arbetstemp" á 90c på "nolltid".

Så länge det håller sig där så är det ju bara trevligt, sen att det givetvis kommer ta lite längre tid till vintern, är ju en annan femma

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

Svetsare
3 150 Inlägg
19 augusti 2011
#7
Min A100 blir varm snabbt som satan också, dock inget problem egentligen då termostaten öppnar osv.

Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen.
Rushman: "Kör aldrig för fort, kör i den hastighet jag anser lämplig, vad det står på skyltarna skiter jag i."
http://www.youtube.com/ZonephoX

564 Inlägg
19 augusti 2011
#8
Om det är lite volym på kylvattnet i motorn, innan termostaten öppnar och kopplar in kylaren i cirkulationen, så tar det inte så lång tid att värma upp.

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
20 augusti 2011
#9
Jag hade en Amazon som var helt grym på att få upp värmen, det betaktar jag som en enorm fördel. Speciellt på en året runt/vinterbil. smile

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...


Sök