Jag har provat mig fram med en hel del basar för att få ut det basljudet som ja vill ha. Men med tanke på att jag inte vill fylla mitt bagageutrymme med baslåda så har jag varit mest intresserad av basar som trivs bäst i små baslådor.
Nu så håller jag på att bygga en låda till 2st B2 Audio AC 12(fick basarna till bra pris )till min BMW e36 Touring. Men ifall basarna tar för mycke plats så undrar jag ifall ja tjänar mer i både ljud och utrymme på att satsa på 8or eller 10or.
Som jag har skrivit i forum innan så är ja ute efter hifi och gillar mjuk och fyllig djupbas samt rygg och nackmassage utan att baslådan tar en massa plats. Men får jag allt detta om ja satsar på 10or och bygger en lite större låda för att få ner frekvensen eller får ja bättre resultat genom att satsa på 8or och bygger en stor låda. Ex. DD använder sig ju av stora lådor för att få sina basar att ge bättre resultat.
Bara jag som drar lite på smilbanden när jag hör Stetsom i HiFi-sammanhang?
Ska väl erkänna att jag inte har lyssnat på det steget så det kan mycket väl vara förutfattade meningar.
Får väl erkänna att ja har tänkt mest på Stetsom inom dB sammanhang och inte välljud förr. Men efter att ha sett en del klipp på youtube samt att DD(känt som välljudsmärke)har samarbete med dom samt flera tester som jag hört talas om så har jag fått en annan åsikt om dom
Nja. Vill allt ha reservhjulet kvar. Har byggt en låda till slutstegen över reservhjulet oxå. Så baslådans plats får nog bli på nån "standard" plats .
Jag hörde 2st 1508 för nårra år sen som lellen hade. Dessa satt i en bas med enkel kammare och 2st 4" portar. Visst spela de bra o påminde om 12"are. Men de spelade inte riktigt den djupbas som ja vill ha. Men o andra sidan så var den lådan mer eller mindre ett snabbbygge.
Så här byggde jag då jag inte ville ha någon bas mot ryggstödet och jag ville ha kvar reservhjul DSL Ultimate Iridium 10i - 10 tums subwoofer på 500 w RSM (25 liter portad låda) DLS Reference RA10 - monosteg på 500 w i 2 ohm
Det funkar oxå . Har funderat på att bygga så oxå om ja satsar på mindre basar, men får de hur svårt de blir att få till porten. Den kan gu komma ivägen en del ifall man vill ta ut lådan så mycke som möjligt på högt o bredd .
Nja. Vill allt ha reservhjulet kvar. Har byggt en låda till slutstegen över reservhjulet oxå. Så baslådans plats får nog bli på nån "standard" plats .
Jag hörde 2st 1508 för nårra år sen som lellen hade. Dessa satt i en bas med enkel kammare och 2st 4" portar. Visst spela de bra o påminde om 12"are. Men de spelade inte riktigt den djupbas som ja vill ha. Men o andra sidan så var den lådan mer eller mindre ett snabbbygge.
Beror ju på hur man bygger lådan. Tror nog det går att få dom att gräva rätt så djupt. Annars finns ju alltid AQ 10", dom är PRISVÄRDA
Beror ju på hur man bygger lådan. Tror nog det går att få dom att gräva rätt så djupt. Annars finns ju alltid AQ 10", dom är PRISVÄRDA
Har aldrig hört dom. gur är de jämfört med dd i karaktären?.
Har aldrig hört dom. gur är de jämfört med dd i karaktären?.
Aldrig hört en DD, men i mina öron så är en AQ rapp och kan spela hur djupt som helst. Då har jag hört 10" och 18", har en 18" själv just nu
Jag säger utan att tveka Hertz HX basar. Dom kräver små lådor,Kan spela hyfsat högt. Och låter förbaskat bra.
Jag va sugen på Hertz HX i ett tag och bestämde mig för att köpa en ES300D för att ta reda på hur Hertz spelade samt att ES serien va billigare. Visst spela den bra. Men det var lite dåligt med djup och mer snärt i den basen oavsett hur ja fixade med lådan. Så det gjorde mig lite kritisk till Hertz basar. Men visst, det är säkert skillnad på ES och HX serien......
Om nån har 2 st begagnade Hertz HX250 till bra pris till salu så vore det intressant o prova på dom. Men har tyvärr inte råd att köpa nårra nya basar på ett tag nu om ja inte får sålt mina B2 12or
Jag säger utan att tveka Hertz HX basar. Dom kräver små lådor,Kan spela hyfsat högt. Och låter förbaskat bra.
Jag va sugen på Hertz HX i ett tag och bestämde mig för att köpa en ES300D för att ta reda på hur Hertz spelade samt att ES serien va billigare. Visst spela den bra. Men det var lite dåligt med djup och mer snärt i den basen oavsett hur ja fixade med lådan. Så det gjorde mig lite kritisk till Hertz basar. Men visst, det är säkert skillnad på ES och HX serien......
Om nån har 2 st begagnade Hertz HX250 till bra pris till salu så vore det intressant o prova på dom. Men har tyvärr inte råd att köpa nårra nya basar på ett tag nu om ja inte får sålt mina B2 12or
Det är stor skillnad mellan HX och Es basarna.
Hx går mycket djupare har en torrare karaktär och en jävla pang (snärt). Saknar mina:(