Nu är jag inte mer intresserad av bilar annat än att kunna skruva för att hålla mina bilar rullande utan att lämna in den på verkstad för minsta lilla. Jag skriver på Garaget nästan enbart för att jag gillar att diskutera och att det kan vara lite kul att se vad folk hittar på för galenskaper med sina bilar
Men jag har andra intressen som upptar tid och en del pengar, och därför har jag förståelse för att andra kan ha andra, ibland väldigt udda hobbys, och att hobbys kostar och får kosta pengar. De som samlar frimärken eller åker runt och fotograferar linjebussar känner precis lika starkt för sin hobby som många här känner för sina bilar eller jag gör för att spela gitarr, vara ute i naturen eller träna.
Människor utan intressen är jag väldigt skeptisk mot. Någonting måste man ha att koppla av med. En flickvän, ett arbete eller barnen kan inte ersätta en hobby i min mening. Dessa ting är en del av livet, just det liv man ibland behöver avkoppling från för att inte bli tokig. Något som alla kräver ansvar, medan en hobby är kravlös. Du bestämmer över den tiden och vad du ska och måste göra med den, ingen annan.
Alla behöver en annan värld att försvinna in i då och då, precis som man stängde in sig i sin trädkoja när man var liten och behövde lite tid att reflektera för sig själv och bara vara, fri från omvärldens krav och störningar. Sin egen domän, där tiden bara flyter iväg när man skruvar med sin bil eller vad det nu är, för att sedan återvända upp till ytan avkopplad och tillfreds och redo att återigen ta itu med den ibland grå och av rutiner inrutade vardagen.
Vi människor är bra dumma ibland. Alla på sitt eget lilla vis, det är en del av att vara mänsklig. Ett exempel är att kritisera vad andra väljer att göra med sin tid och sina pengar. Hur många gånger har man inte blivit ifråga satt när man väljer att åka och träna en timme efter jobbet, eller när man väjer att inte ta en andra tårtbit på fikat när man deffar? Gärna av någon som är i desperat behov av lite köttslig disciplin själv.
Eller när en kollega tittade på mig som om jag var dum i huvudet när jag skulle åka 75 mil till Norrland för att fiska.
- "Det finns ju fisk här"?
- Ja, sade jag, och var inte du iväg till Spanien och solade nyss, det går att bada och sola i Sverige också...
- Det är ju inte samma sak, det är ju för upplevelsen man semestrar.
*Ridå*
- Jaha, sade jag sammanbitet och ironiskt, och jag fiskar ju bara för att det är kul att
döda* Dum kollega tittar oroligt på en*
Som tur var förstod alla andra vid bordet vad man ville komma fram till
Så är det många gånger, folk som lägger pengar på sitt, men för allt i världen inte kan förstå hur fan någon kan lägga mycket pengar på annat än hästar, båtar eller vad det nu är just de är intresserade av.
Själva har de nyss köpt en V70 för 350k, men om du berättar att du nyss lade 50k på en S4 och sedan 50k till på olika uppgraderingar tittar de på dig som om de funderar på att ringa psykakuten å dina vägnar. "Fan vad onödigt, pengarna i sjön, bara för att åka bil till jobbet!" Att deras V70 kostar minst 40k per år bara i värdeminskning är inget de ens reflekterar över, eller att hästen deras, som ju inte har någon funktion i dagens samhälle annat än för Polisen, kostar 5-10k i månaden "helt i onödan".
En del ser på intressen och självförverkligande som oansvarigt och omoget, ja när det gäller andra intressen än deras då. Inget är väl så vuxet och så onödigt som en sommarstuga t ex? Jag menar, ett andra hus som dessutom bara används ett par gånger om året? Då ter sig ju att köpa en andra bil att leka med riktigt vettigt i jämförelse
Min granne är 65 år gammal, och hans förra bil var en Volvo S40 2,T, med 315 hk, kameleontlackad, baslåda och neonljus. Det bästa han visste var att se Polisens reaktion när han blev stoppad med neonet på och de fick se vem som körde
Inget jag skulle föredra, men alla får göra efter eget tycke och smak. Så länge det inte bryter mot några lagar eller skadar någon annan.
Köper du en safariresa till Kenya höjer ingen på ögonbrynen, tvärtom blir de avundsjuka och tycker det verkar roligt. Men lägger du dessa pengar på en fiskeresa eller en hobbybil, då tar det hus i helvete bland skvallertanterna
Bilar är nog i dessa tider lite fult i många kretsar att vara intresserade av. Det skitar ju ned miljön och får isbjörnarna i Arktis att drunkna. Åker man bil då för skojs skull är man ju genuint ond
Att folk sedan betalar all bensin de gör av med med skattade pengar till priser med punktskatt pga just (eventuell) miljöpåverkan, det spelar ingen roll.
Många förknippar nog också bilar som hobby med något farligt och respektlöst. Att olagligt modifiera sin bil för att sedan konstant köra vårdslöst, inte med en medelålders man som ägnar år efter år att restaurera en fin gammal veteranbil.
Att diskutera sin hobby med likasinnade är väldigt roligt. Speciellt udda hobbies. Hur kul är det att diskutera något med någon som inte vet vad man pratar om, och hur kul är det att lyssna på någon som bara pratar om något man själv inte har något intresse av? Därav tror jag att många åker på träffar inom sina respektive hobbies, gemenskapen.
Som när jag var och kollade på fåglar på Öland sist, och kom i samspråk med en trevlig medelålders dam från Norrland som när vi diskuterade udda intressen ondgjorde sig över vart världen är på väg när man t o m tävlar i bilåkning i dessa dödsklimattider. Förstår de inte att jorden går under?
- Varpå jag menande tittade på hennes X5 och frågade lite skämtsamt varför hon enbart
för nöjes skull tar ett sådant monster och kör 200 mil t o r med istället för att åka tåg ned till Kalmar och sedan cykla Öland runt om hon var så genuint bekymrad.
Nej, intressen måste man ha, annars blir livet fattigt och man slutar att utvecklas. Tyvärr har många av oss människor dålig förståelse och empati för att vi är olika och tycker om att fördjupa oss i olika saker.
Och tur är det väl att vi är olika!