4698
Sök

Subwoofer level, lågnivå(volt) och gain.

5 Inlägg
20 augusti 2011
Trådstartare
Hej!

Jag har en Kenwood KDC-6051U och Infinity REF1600A monoblock som ger ca 600WRMS i 2ohm till en RE Audio REX12D4 i sluten låda på ca 25 liter.

När jag spelar med 27/35 i volym så rör sig basen inte spec mkt. Jag tycker att 500WRMS+ borde kunna spela skiten ur min bas som tål 175WRMS. Min gain står på 65-70% alltså ca 2 volt?!

Har en inställning i stereon som heter subwoofer level och den står just nu på +5db.

Måste jag ha den på +15db för att få 4 volt på min lågnivå?

2 035 Inlägg
20 augusti 2011
Ekblad skrev:
Hej!

Jag har en Kenwood KDC-6051U och Infinity REF1600A monoblock som ger ca 600WRMS i 2ohm till en RE Audio REX12D4 i sluten låda på ca 25 liter.

När jag spelar med 27/35 i volym så rör sig basen inte spec mkt. Jag tycker att 500WRMS+ borde kunna spela skiten ur min bas som tål 175WRMS. Min gain står på 65-70% alltså ca 2 volt?!

Har en inställning i stereon som heter subwoofer level och den står just nu på +5db.

Måste jag ha den på +15db för att få 4 volt på min lågnivå?

Det borde basa på rättså bra på 27. Jag hade en kenwood 7644 och hade också subwooferlevel men på max -3 annars var det BARA bas typ.  Normalt hade jag -11db vid normal lyssning.

Det med NÄR stereon lämnar 4V det vet jag inte.  Men jag tror inte att du ska ha den på +15, för det lurade en i mig att man skulle ha det men då kokade ju nästan stereon.  Han var åf för kenwood. =OP
Men eftersom jag kunde steka ägg på stereon sen efter en stund så antog jag att man inte skulle ha +15. möjligt att stereon lämnar 4v lättare då på nåt sett.

Se till att du har ordentliga kablar samt ström sen så skickar du på 90 % gain.

Biljudsveteran sen 1984!

376 Inlägg
20 augusti 2011
Alltså.. Jag tror ni blandar ihop lite grejer..
Man kan väl inte ändra volten ut från HU?
Vissa spelare har 2V, andra har 5..
Det ändras inte för att man höjer volymen.
Behöver du höja subwooferlevel, så gör det. Jag förstår inte varför spelaren skulle bli varm av det?
Men att ha gainen på 90%, tror jag är aldeles för mycket. Brukar bli bra vid ca 50.

Din spelare har 4V ut..
Senast redigerat av Simon76 (20 augusti 2011)

2 035 Inlägg
20 augusti 2011
Simon76 skrev:
Behöver du höja subwooferlevel, så gör det. Jag förstår inte varför spelaren skulle bli varm av det?
Men att ha gainen på 90%, tror jag är aldeles för mycket. Brukar bli bra vid ca 50.

Din spelare har 4V ut..

Du har inte konstant 4v ut från en HU.

Jag tror det är så att vid 35 (max) så ger spelaren ut 4V, så trodde jag det var.

Min spelare blev kokhet då jag höjde till +15db på sublevel. trodde ju man skulle göra det eftersom bilstereohandlarn sa det. Men när spelaren blev så varm så drog jag själv slutsatsen att det inte kan vara rätt.

Att ha 90 % på gain är inga problem. JAG har haft det hela tiden.

Biljudsveteran sen 1984!

376 Inlägg
20 augusti 2011
Ok.
Jag kan ha fel.

2 035 Inlägg
20 augusti 2011
Simon76 skrev:
Ok.
Jag kan ha fel.

ingen aning.

Biljudsveteran sen 1984!

NIVÅ 5 I LIVSNJUTNING
2 390 Inlägg
20 augusti 2011
i menyn finns det nått som heter 2zone nånting. när ja hade den lät det skit. och basa inte mycket. kolla vilken volym den är på

Skbg Performance Team.
Projekt : Volvo S70 2.5T http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 6#p2755566
Projekt : Volvo 745 Turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=192658

Dr. Scanner
2 167 Inlägg
20 augusti 2011
Dumt att skriva så om man inte har någon aning, tycker du inte det? smile

Prova stänga av Dual Zone som performance sa eller om du vill ha det på, reglera volymen där! Står i manualen hur man gör!

EDIT: Detta står även i manualen under troubleshooting om du inte checkat där redan smile
Senast redigerat av Nitromast (20 augusti 2011)

2 035 Inlägg
20 augusti 2011
bosabengt skrev:
Simon76 skrev:
Ok.
Jag kan ha fel.

ingen aning.

Jag har ingen aning om simon76 har rätt eller fel.

Biljudsveteran sen 1984!

5 Inlägg
21 augusti 2011
Trådstartare
2Zone är off.

Det var mina källor som var dåliga, radion och spotify från mobiltelefonen(AUX).
Spelar jag från mitt USB-minne så behöver jag inte vrida upp volymen lika mycket hmm

Tack för att ni försökte hjälpa mig smile

ljudfantast
1 372 Inlägg
21 augusti 2011
Hur skulle man annars kunna justera volymen på en lågnivåsignal om det inte var spänningen det handlade om?

Dr. Scanner
2 167 Inlägg
21 augusti 2011
Ekblad skrev:
2Zone är off.

Det var mina källor som var dåliga, radion och spotify från mobiltelefonen(AUX).
Spelar jag från mitt USB-minne så behöver jag inte vrida upp volymen lika mycket hmm

Tack för att ni försökte hjälpa mig smile

Vilken tur att det löste sig! smile

Dr. Scanner
2 167 Inlägg
21 augusti 2011
michieff skrev:
Hur skulle man annars kunna justera volymen på en lågnivåsignal om det inte var spänningen det handlade om?

Jag kan inte säga säkert då jag inte 100% vet detta (och inte hittar nå bestämmda fakta för det), men justeras inte volymen via strömmen?

2 035 Inlägg
21 augusti 2011
Nitromast skrev:
michieff skrev:

Jag kan inte säga säkert då jag inte 100% vet detta (och inte hittar nå bestämmda fakta för det), men justeras inte volymen via strömmen?

Dumt att skriva nåt om man inte vet säkert, tycker du inte det? =OP

Biljudsveteran sen 1984!

Dr. Scanner
2 167 Inlägg
21 augusti 2011
bosabengt skrev:
Nitromast skrev:
michieff skrev:

Dumt att skriva nåt om man inte vet säkert, tycker du inte det? =OP

Jag påstår då åtminstonde inte att någon annan har fel när jag skriver vad jag tror!

21 761 Inlägg
21 augusti 2011
Man ändrar lågnivåsignalspänningen ut från stereon när volymkontrollen vrids, impedansen på lågnivåsidan är så hög att strömmen inte har någon speciell betydelse. Steget ändrar också signalspänningen ut till högtalarna vid olika volym, men eftersom impedansen är så pass låg så har även strömförmågan hos steget en stor betydelse. smile

Dr. Scanner
2 167 Inlägg
21 augusti 2011
Drönirettab skrev:
Man ändrar lågnivåsignalspänningen ut från stereon när volymkontrollen vrids, impedansen på lågnivåsidan är så hög att strömmen inte har någon speciell betydelse. Steget ändrar också signalspänningen ut till högtalarna vid olika volym, men eftersom impedansen är så pass låg så har även strömförmågan hos steget en stor betydelse. smile

Okej, tackar för denna upplysning! smile

376 Inlägg
22 augusti 2011
bosabengt skrev:
Simon76 skrev:

Din spelare har 4V ut..

Jag tror det är så att vid 35 (max) så ger spelaren ut 4V, så trodde jag det var.

Min spelare blev kokhet då jag höjde till +15db på sublevel. trodde ju man skulle göra det eftersom bilstereohandlarn sa det. Men när spelaren blev så varm så drog jag själv slutsatsen att det inte kan vara rätt.

Det var ju såklart dumt av mig att skriva nånting som jag egentligen inte vet..
Ibland så går fingrarna loss på tangentbordet, utan att konsultera hjärnan. wink
Var ute och försökte mäta lågnivån med en gammal multimeter, men fick inte fram nåt värde alls..
Senast redigerat av Simon76 (22 augusti 2011)

2 035 Inlägg
22 augusti 2011
Simon76 skrev:
bosabengt skrev:
Simon76 skrev:

Din spelare har 4V ut..

Ibland så går fingrarna loss på tangentbordet, utan att konsultera hjärnan. wink
Var ute och försökte mäta lågnivån med en gammal multimeter, men fick inte fram nåt värde alls..

inte alls dumt. Man måste ju få diskutera osv. Var ju bara nitromusten som tyckte det var dumt.

Biljudsveteran sen 1984!

Dr. Scanner
2 167 Inlägg
22 augusti 2011
bosabengt skrev:
Simon76 skrev:
bosabengt skrev:

inte alls dumt. Man måste ju få diskutera osv. Var ju bara nitromusten som tyckte det var dumt.

Lite mycket onödigt tugg nu va wink

Sök