Iggge skrev:
Rquired skrev:
Iggge skrev:
Dock så är det inte säkert att Saab kommer försvinna helt. Tydligen så har man en plan på att få Saab omkull för att bli fri från GM. Dock så säger dem enligt expressen att reservdelstillverklingen kommer forsätta.
"Konkursförvaltaren har en annan viktigt uppgift den här veckan och det är att säkra tillgången till reservdelar för svenska Saab-ägare.
Riksgäldens Bo Lundgren påstår att det finns tillräckligt med säkerheter för EIB-lånet och att reservdelsförsöjningen ska ordnas. Tills vidare får vi lita på Lundgrens ord."
Bo Lundgren har mycket riktigt lovat att säkra reservdelstillgången, men för hur lång tid? Riksgäldens uttalade syfte är att sälja bolaget och då kan ingen garantera hur länge delar finns tillgängliga eller att alla delar finns tillgängliga.
En annan risk är den att det finns underleverantörer som gått i konkurs eller lagt om sin produktion, vart skall man få tag i dem delarna någonstans? Anlita en ny leverantör för dyra pengar när man inte behöver göra så, hur stor är chansen?
Kolla på Hummer, Pontiac och många andra bilar. Det finns reservdelar och gott om dem finns det också. Tror absolut inte att reservdelstillverkningen kommer läggas ned. Som sagt så finns det ännu väldigt stora pengar att tjäna där.
Dessa före detta tillverkares produkter bygger på andra plattformar som GM fortfarande tillverkar, därmed har deras kunder aldrig stått i samma situation. Å andra sidan finns Opel fortfarande kvar även om förlusten för 2012 beräknas uppgå till 10 miljarder, SAAB delar mycket teknik med dem.
Jag har aldrig påstått att det överhuvudtaget inte kommer finnas några delar till SAAB, utan endast att alla delar inte kommer finnas tillgängliga eftersom ingen har någon juridisk skyldighet att tillhandahålla dessa. Kan du visa på att
alla modellspecifika delar fortfarande finns tillgängliga till Hummer, Pontiac och Oldsmobile till exempel?
Inte ens Rover var i samma situation som SAAB, när Rover gick i konkurs hade produkter som tillverkats under en mycket lång tid. 25 och 45 (Och MG´s varianter av samma bil) hade tillverkats i över 10år och byggde i sin tur på gamla Honda-modeller från tidigt 90-tal, även Rover 75 hade tillverkats under flera år.
SAAB har 9-5 och till en viss del 9-4x som funnits ett kort tag på marknaden och redan idag lider av en viss reservdelsbrist (I alla fall 9-5) eftersom produktionen stått stilla sedan April. Kommer man verkligen att kunna köpa
alla delar till dessa modeller om säg 5år?
Slitdelar och liknande som säljs i ett stort antal blir nog inget problem, men vad händer om du behöver programmera in en ny nyckel efter att ha tappat de gamla eller om någon form av elektronik ger upp? Moderna bilar är ofta komplicerade och det är inte bara att skruva dit en ny del (Elektronik) och tro att den skall fungera direkt, så är det på många andra tillverkares produkter och jag är tveksam till om moderna SAAB verkligen är annorlunda?