2450
Sök

Saabs framtid. Hur blir allt.

241 Inlägg
19 december 2011
#101
Rquired skrev:
Iggge skrev:
Efter att ett bilföretag gått i Konkurs så är dem skyldiga med att se till så att reservdelar säljs till sina bilar under en kommande 20-års period.

Fel tyvärr, när en biltillverkare går i konkurs försvinner den rent juridiskt och alla åtaganden samt avtal upphör att gälla. Det kommer kort och gott inte finnas något SAAB efter en konkurs, och man kan inte kräva reservdelar under en 20års period från någonting som inte existerar.

Det är en helt annan sak om en tredje part, återförsäljarföreningen eller ett privat företag, går in och garanterar tillgången men inte ens då är dem skyldiga att tillhandahålla delarna en viss tid; Och framför allt är dem inte skyldiga att tillhandahålla alla delar överhuvudtaget. smile

Dock så är det inte säkert att Saab kommer försvinna helt. Tydligen så har man en plan på att få Saab omkull för att bli fri från GM. Dock så säger dem enligt expressen att reservdelstillverklingen kommer forsätta.

"Konkursförvaltaren har en annan viktigt uppgift den här veckan och det är att säkra tillgången till reservdelar för svenska Saab-ägare.
Riksgäldens Bo Lundgren påstår att det finns tillräckligt med säkerheter för EIB-lånet och att reservdelsförsöjningen ska ordnas. Tills vidare får vi lita på Lundgrens ord."

Saab forever wolf in sheeps clothing

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
19 december 2011
#102
Personligen tror jag att allting kommer att startas upp igen...

Saab kursar, GMs heliga tekniklicenser dras tillbaka vid KK, Müller behöver inte längre be GM om lov att sälja saab, några kineser eller nått köper saab och sen rullar allting på igen.


Enda anledningen att Saab inte blivit sålt är ju att GM har varit fast beslutna att döda saab och sagt nej varje gång som det varit aktuellt med försäljning. Bara för att GM ska kunna få dom där licenserna för sig själv, utan saab som licenstagare kan ju GM göra exakt vad dom vill med tekniken. Skulle inte förvåna mig om licenserna hamnar i kina trots att GM inte släppte Saab till kina för att dom "inte ville ge sin dyrbara teknik till kineserna".


Så nu när Saab kursat är GM ute ur bilden helt och Saab-Scania gripen försvinner från logotypen. När saab kommer igång igen så kommer det alltså att vara ett nytt saab utan kedjorna från sitt förflutna.


Detta är vad jag tror iaf....

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

241 Inlägg
19 december 2011
#103
TBOC_Razor skrev:
Personligen tror jag att allting kommer att startas upp igen...

Saab kursar, GMs heliga tekniklicenser dras tillbaka vid KK, Müller behöver inte längre be GM om lov att sälja saab, några kineser eller nått köper saab och sen rullar allting på igen.


Enda anledningen att Saab inte blivit sålt är ju att GM har varit fast beslutna att döda saab och sagt nej varje gång som det varit aktuellt med försäljning. Bara för att GM ska kunna få dom där licenserna för sig själv, utan saab som licenstagare kan ju GM göra exakt vad dom vill med tekniken. Skulle inte förvåna mig om licenserna hamnar i kina trots att GM inte släppte Saab till kina för att dom "inte ville ge sin dyrbara teknik till kineserna".


Så nu när Saab kursat är GM ute ur bilden helt och Saab-Scania gripen försvinner från logotypen. När saab kommer igång igen så kommer det alltså att vara ett nytt saab utan kedjorna från sitt förflutna.


Detta är vad jag tror iaf....

Ja, Jag måste säga att jag verkligen vill tro på det där. Saab är ett underbart märke men tror samtidigt att dem har någon sorts plan för att som du säger, Bli av med GM(General Monsters är ju deras nya nick har jag hört). Vi får helt enkelt bara hoppas.
Senast redigerat av Iggge (19 december 2011)

Saab forever wolf in sheeps clothing

Allmänt envis
12 512 Inlägg
19 december 2011
#104
Iggge skrev:
Rquired skrev:
Iggge skrev:
Efter att ett bilföretag gått i Konkurs så är dem skyldiga med att se till så att reservdelar säljs till sina bilar under en kommande 20-års period.

Fel tyvärr, när en biltillverkare går i konkurs försvinner den rent juridiskt och alla åtaganden samt avtal upphör att gälla. Det kommer kort och gott inte finnas något SAAB efter en konkurs, och man kan inte kräva reservdelar under en 20års period från någonting som inte existerar.

Det är en helt annan sak om en tredje part, återförsäljarföreningen eller ett privat företag, går in och garanterar tillgången men inte ens då är dem skyldiga att tillhandahålla delarna en viss tid; Och framför allt är dem inte skyldiga att tillhandahålla alla delar överhuvudtaget. smile

Dock så är det inte säkert att Saab kommer försvinna helt. Tydligen så har man en plan på att få Saab omkull för att bli fri från GM. Dock så säger dem enligt expressen att reservdelstillverklingen kommer forsätta.

"Konkursförvaltaren har en annan viktigt uppgift den här veckan och det är att säkra tillgången till reservdelar för svenska Saab-ägare.
Riksgäldens Bo Lundgren påstår att det finns tillräckligt med säkerheter för EIB-lånet och att reservdelsförsöjningen ska ordnas. Tills vidare får vi lita på Lundgrens ord."

Bo Lundgren har mycket riktigt lovat att säkra reservdelstillgången, men för hur lång tid? Riksgäldens uttalade syfte är att sälja bolaget och då kan ingen garantera hur länge delar finns tillgängliga eller att alla delar finns tillgängliga.

En annan risk är den att det finns underleverantörer som gått i konkurs eller lagt om sin produktion, vart skall man få tag i dem delarna någonstans? Anlita en ny leverantör för dyra pengar när man inte behöver göra så, hur stor är chansen?

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

9 117 Inlägg
19 december 2011
#105
Iggge skrev:
TBOC_Razor skrev:
Personligen tror jag att allting kommer att startas upp igen...

Saab kursar, GMs heliga tekniklicenser dras tillbaka vid KK, Müller behöver inte längre be GM om lov att sälja saab, några kineser eller nått köper saab och sen rullar allting på igen.


Enda anledningen att Saab inte blivit sålt är ju att GM har varit fast beslutna att döda saab och sagt nej varje gång som det varit aktuellt med försäljning. Bara för att GM ska kunna få dom där licenserna för sig själv, utan saab som licenstagare kan ju GM göra exakt vad dom vill med tekniken. Skulle inte förvåna mig om licenserna hamnar i kina trots att GM inte släppte Saab till kina för att dom "inte ville ge sin dyrbara teknik till kineserna".


Så nu när Saab kursat är GM ute ur bilden helt och Saab-Scania gripen försvinner från logotypen. När saab kommer igång igen så kommer det alltså att vara ett nytt saab utan kedjorna från sitt förflutna.


Detta är vad jag tror iaf....

Ja, Jag måste säga att jag verkligen vill tro på det där. Saab är ett underbart märke men tror samtidigt att dem har någon sorts plan för att som du säger, Bli av med GM(General Monsters är ju deras nya nick har jag hört). Vi får helt enkelt bara hoppas.

Nån plan måste dom ju ha eftersom att Muller efter mycket om och men har gett vika. Han har ju tidigare vägrat KK, och nu är det han själv som lämnat in KK ansökan. Något ess borde han väl sitta inne med kan man ju hoppas.....


Allmänt envis
12 512 Inlägg
19 december 2011
#106
TBOC_Razor skrev:
Personligen tror jag att allting kommer att startas upp igen...

Saab kursar, GMs heliga tekniklicenser dras tillbaka vid KK, Müller behöver inte längre be GM om lov att sälja saab, några kineser eller nått köper saab och sen rullar allting på igen.


Enda anledningen att Saab inte blivit sålt är ju att GM har varit fast beslutna att döda saab och sagt nej varje gång som det varit aktuellt med försäljning. Bara för att GM ska kunna få dom där licenserna för sig själv, utan saab som licenstagare kan ju GM göra exakt vad dom vill med tekniken. Skulle inte förvåna mig om licenserna hamnar i kina trots att GM inte släppte Saab till kina för att dom "inte ville ge sin dyrbara teknik till kineserna".


Så nu när Saab kursat är GM ute ur bilden helt och Saab-Scania gripen försvinner från logotypen. När saab kommer igång igen så kommer det alltså att vara ett nytt saab utan kedjorna från sitt förflutna.


Detta är vad jag tror iaf....

Du är medveten om att även varumärket "SAAB" i sig tillhör SAAB AB och återgår till dem vid en konkurs? SAAB AB har lidit skada av biltillverkarens problem bland annat genom att konkurrenter försökt koppla ihop dem med det Hollands-Svenska SAAB och på så vis smutskastat dem under deras senaste stora affär. Risken finns att dom av den anledningen inte är särskilt sugna på att låna ut sitt varumärke igen...

Angående logotypen har jag funderat på om den verkligen är ett problem, jag har personligen aldrig direkt förknippat SAAB med gripen utan det är Skåne och lastbilstillverkaren Scania´s logotyp. Om SAAB skall leva vidare och verkligen vill visa på sitt arv som flygplanstillverkare tycker jag de skall återanvända sin ursprungliga logotyp om möjligt. Vem äger rätten till den?

Mercedes har sin stjärna, BMW sin propeller och Volvo sitt järnmärke. Varför skall då SAAB använda en symbol för tiden då Scania/Investor ägde bolaget och inte:
http://www.pjgh.co.uk/gallery_albums/saab_logotype/10_SAAB_logo.jpg
http://lh4.ggpht.com/_m0YtPN5vgmI/SWy-8x8oKJI/AAAAAAAAJ9E/uSApl4nTpbk/saab_logo_1967_1974.jpg
Det märket?
Senast redigerat av Rquired (19 december 2011)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

241 Inlägg
19 december 2011
#107
Rquired skrev:
Iggge skrev:
Rquired skrev:

Fel tyvärr, när en biltillverkare går i konkurs försvinner den rent juridiskt och alla åtaganden samt avtal upphör att gälla. Det kommer kort och gott inte finnas något SAAB efter en konkurs, och man kan inte kräva reservdelar under en 20års period från någonting som inte existerar.

Det är en helt annan sak om en tredje part, återförsäljarföreningen eller ett privat företag, går in och garanterar tillgången men inte ens då är dem skyldiga att tillhandahålla delarna en viss tid; Och framför allt är dem inte skyldiga att tillhandahålla alla delar överhuvudtaget. smile

Dock så är det inte säkert att Saab kommer försvinna helt. Tydligen så har man en plan på att få Saab omkull för att bli fri från GM. Dock så säger dem enligt expressen att reservdelstillverklingen kommer forsätta.

"Konkursförvaltaren har en annan viktigt uppgift den här veckan och det är att säkra tillgången till reservdelar för svenska Saab-ägare.
Riksgäldens Bo Lundgren påstår att det finns tillräckligt med säkerheter för EIB-lånet och att reservdelsförsöjningen ska ordnas. Tills vidare får vi lita på Lundgrens ord."

Bo Lundgren har mycket riktigt lovat att säkra reservdelstillgången, men för hur lång tid? Riksgäldens uttalade syfte är att sälja bolaget och då kan ingen garantera hur länge delar finns tillgängliga eller att alla delar finns tillgängliga.

En annan risk är den att det finns underleverantörer som gått i konkurs eller lagt om sin produktion, vart skall man få tag i dem delarna någonstans? Anlita en ny leverantör för dyra pengar när man inte behöver göra så, hur stor är chansen?

Kolla på Hummer, Pontiac och många andra bilar. Det finns reservdelar och gott om dem finns det också. Tror absolut inte att reservdelstillverkningen kommer läggas ned. Som sagt så finns det ännu väldigt stora pengar att tjäna där.

Saab forever wolf in sheeps clothing

241 Inlägg
19 december 2011
#108
Putteliten skrev:
Iggge skrev:
TBOC_Razor skrev:
Personligen tror jag att allting kommer att startas upp igen...

Saab kursar, GMs heliga tekniklicenser dras tillbaka vid KK, Müller behöver inte längre be GM om lov att sälja saab, några kineser eller nått köper saab och sen rullar allting på igen.


Enda anledningen att Saab inte blivit sålt är ju att GM har varit fast beslutna att döda saab och sagt nej varje gång som det varit aktuellt med försäljning. Bara för att GM ska kunna få dom där licenserna för sig själv, utan saab som licenstagare kan ju GM göra exakt vad dom vill med tekniken. Skulle inte förvåna mig om licenserna hamnar i kina trots att GM inte släppte Saab till kina för att dom "inte ville ge sin dyrbara teknik till kineserna".


Så nu när Saab kursat är GM ute ur bilden helt och Saab-Scania gripen försvinner från logotypen. När saab kommer igång igen så kommer det alltså att vara ett nytt saab utan kedjorna från sitt förflutna.


Detta är vad jag tror iaf....

Ja, Jag måste säga att jag verkligen vill tro på det där. Saab är ett underbart märke men tror samtidigt att dem har någon sorts plan för att som du säger, Bli av med GM(General Monsters är ju deras nya nick har jag hört). Vi får helt enkelt bara hoppas.

Nån plan måste dom ju ha eftersom att Muller efter mycket om och men har gett vika. Han har ju tidigare vägrat KK, och nu är det han själv som lämnat in KK ansökan. Något ess borde han väl sitta inne med kan man ju hoppas.....

Precis, Något har han i bakhuvudet. Man får ju hopps det för jag kommer ändå, Vare sig Saab slutar existera helt eller inte så kommer jag forsätta köra min Saab.

Saab forever wolf in sheeps clothing

Allmänt envis
12 512 Inlägg
19 december 2011
#109
Iggge skrev:
Rquired skrev:
Iggge skrev:

Dock så är det inte säkert att Saab kommer försvinna helt. Tydligen så har man en plan på att få Saab omkull för att bli fri från GM. Dock så säger dem enligt expressen att reservdelstillverklingen kommer forsätta.

"Konkursförvaltaren har en annan viktigt uppgift den här veckan och det är att säkra tillgången till reservdelar för svenska Saab-ägare.
Riksgäldens Bo Lundgren påstår att det finns tillräckligt med säkerheter för EIB-lånet och att reservdelsförsöjningen ska ordnas. Tills vidare får vi lita på Lundgrens ord."

Bo Lundgren har mycket riktigt lovat att säkra reservdelstillgången, men för hur lång tid? Riksgäldens uttalade syfte är att sälja bolaget och då kan ingen garantera hur länge delar finns tillgängliga eller att alla delar finns tillgängliga.

En annan risk är den att det finns underleverantörer som gått i konkurs eller lagt om sin produktion, vart skall man få tag i dem delarna någonstans? Anlita en ny leverantör för dyra pengar när man inte behöver göra så, hur stor är chansen?

Kolla på Hummer, Pontiac och många andra bilar. Det finns reservdelar och gott om dem finns det också. Tror absolut inte att reservdelstillverkningen kommer läggas ned. Som sagt så finns det ännu väldigt stora pengar att tjäna där.

Dessa före detta tillverkares produkter bygger på andra plattformar som GM fortfarande tillverkar, därmed har deras kunder aldrig stått i samma situation. Å andra sidan finns Opel fortfarande kvar även om förlusten för 2012 beräknas uppgå till 10 miljarder, SAAB delar mycket teknik med dem.

Jag har aldrig påstått att det överhuvudtaget inte kommer finnas några delar till SAAB, utan endast att alla delar inte kommer finnas tillgängliga eftersom ingen har någon juridisk skyldighet att tillhandahålla dessa. Kan du visa på att alla modellspecifika delar fortfarande finns tillgängliga till Hummer, Pontiac och Oldsmobile till exempel?

Inte ens Rover var i samma situation som SAAB, när Rover gick i konkurs hade produkter som tillverkats under en mycket lång tid. 25 och 45 (Och MG´s varianter av samma bil) hade tillverkats i över 10år och byggde i sin tur på gamla Honda-modeller från tidigt 90-tal, även Rover 75 hade tillverkats under flera år.

SAAB har 9-5 och till en viss del 9-4x som funnits ett kort tag på marknaden och redan idag lider av en viss reservdelsbrist (I alla fall 9-5) eftersom produktionen stått stilla sedan April. Kommer man verkligen att kunna köpa alla delar till dessa modeller om säg 5år?

Slitdelar och liknande som säljs i ett stort antal blir nog inget problem, men vad händer om du behöver programmera in en ny nyckel efter att ha tappat de gamla eller om någon form av elektronik ger upp? Moderna bilar är ofta komplicerade och det är inte bara att skruva dit en ny del (Elektronik) och tro att den skall fungera direkt, så är det på många andra tillverkares produkter och jag är tveksam till om moderna SAAB verkligen är annorlunda?

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

241 Inlägg
19 december 2011
#110
Rquired skrev:
Iggge skrev:
Rquired skrev:

Bo Lundgren har mycket riktigt lovat att säkra reservdelstillgången, men för hur lång tid? Riksgäldens uttalade syfte är att sälja bolaget och då kan ingen garantera hur länge delar finns tillgängliga eller att alla delar finns tillgängliga.

En annan risk är den att det finns underleverantörer som gått i konkurs eller lagt om sin produktion, vart skall man få tag i dem delarna någonstans? Anlita en ny leverantör för dyra pengar när man inte behöver göra så, hur stor är chansen?

Kolla på Hummer, Pontiac och många andra bilar. Det finns reservdelar och gott om dem finns det också. Tror absolut inte att reservdelstillverkningen kommer läggas ned. Som sagt så finns det ännu väldigt stora pengar att tjäna där.

Dessa före detta tillverkares produkter bygger på andra plattformar som GM fortfarande tillverkar, därmed har deras kunder aldrig stått i samma situation. Å andra sidan finns Opel fortfarande kvar även om förlusten för 2012 beräknas uppgå till 10 miljarder, SAAB delar mycket teknik med dem.

Jag har aldrig påstått att det överhuvudtaget inte kommer finnas några delar till SAAB, utan endast att alla delar inte kommer finnas tillgängliga eftersom ingen har någon juridisk skyldighet att tillhandahålla dessa. Kan du visa på att alla modellspecifika delar fortfarande finns tillgängliga till Hummer, Pontiac och Oldsmobile till exempel?

Inte ens Rover var i samma situation som SAAB, när Rover gick i konkurs hade produkter som tillverkats under en mycket lång tid. 25 och 45 (Och MG´s varianter av samma bil) hade tillverkats i över 10år och byggde i sin tur på gamla Honda-modeller från tidigt 90-tal, även Rover 75 hade tillverkats under flera år.

SAAB har 9-5 och till en viss del 9-4x som funnits ett kort tag på marknaden och redan idag lider av en viss reservdelsbrist (I alla fall 9-5) eftersom produktionen stått stilla sedan April. Kommer man verkligen att kunna köpa alla delar till dessa modeller om säg 5år?

Slitdelar och liknande som säljs i ett stort antal blir nog inget problem, men vad händer om du behöver programmera in en ny nyckel efter att ha tappat de gamla eller om någon form av elektronik ger upp? Moderna bilar är ofta komplicerade och det är inte bara att skruva dit en ny del (Elektronik) och tro att den skall fungera direkt, så är det på många andra tillverkares produkter och jag är tveksam till om moderna SAAB verkligen är annorlunda?

Reservdelarna kommer finnas, Kanske inte som du säger i samma utsträckning. Men sedan går ju heller inte alla Saabföretag i KK. Tex så stod inte Saab Automobile Tools AB med på listan över de företag som Muller hade skrivit en konkursansökan på, Och om inte jag förstått fel så tillverkar dem reservdelar och inte vanliga Saab företaget? Dem fokuserade endast på biltillverkningen. Kan ha fel, Men det lär vi väll snart få se.

Saab forever wolf in sheeps clothing

fyrkrafsare
1 443 Inlägg
19 december 2011
#111
Iggge skrev:
Rquired skrev:
Iggge skrev:

Kolla på Hummer, Pontiac och många andra bilar. Det finns reservdelar och gott om dem finns det också. Tror absolut inte att reservdelstillverkningen kommer läggas ned. Som sagt så finns det ännu väldigt stora pengar att tjäna där.

Dessa före detta tillverkares produkter bygger på andra plattformar som GM fortfarande tillverkar, därmed har deras kunder aldrig stått i samma situation. Å andra sidan finns Opel fortfarande kvar även om förlusten för 2012 beräknas uppgå till 10 miljarder, SAAB delar mycket teknik med dem.

Jag har aldrig påstått att det överhuvudtaget inte kommer finnas några delar till SAAB, utan endast att alla delar inte kommer finnas tillgängliga eftersom ingen har någon juridisk skyldighet att tillhandahålla dessa. Kan du visa på att alla modellspecifika delar fortfarande finns tillgängliga till Hummer, Pontiac och Oldsmobile till exempel?

Inte ens Rover var i samma situation som SAAB, när Rover gick i konkurs hade produkter som tillverkats under en mycket lång tid. 25 och 45 (Och MG´s varianter av samma bil) hade tillverkats i över 10år och byggde i sin tur på gamla Honda-modeller från tidigt 90-tal, även Rover 75 hade tillverkats under flera år.

SAAB har 9-5 och till en viss del 9-4x som funnits ett kort tag på marknaden och redan idag lider av en viss reservdelsbrist (I alla fall 9-5) eftersom produktionen stått stilla sedan April. Kommer man verkligen att kunna köpa alla delar till dessa modeller om säg 5år?

Slitdelar och liknande som säljs i ett stort antal blir nog inget problem, men vad händer om du behöver programmera in en ny nyckel efter att ha tappat de gamla eller om någon form av elektronik ger upp? Moderna bilar är ofta komplicerade och det är inte bara att skruva dit en ny del (Elektronik) och tro att den skall fungera direkt, så är det på många andra tillverkares produkter och jag är tveksam till om moderna SAAB verkligen är annorlunda?

Reservdelarna kommer finnas, Kanske inte som du säger i samma utsträckning. Men sedan går ju heller inte alla Saabföretag i KK. Tex så stod inte Saab Automobile Tools AB med på listan över de företag som Muller hade skrivit en konkursansökan på, Och om inte jag förstått fel så tillverkar dem reservdelar och inte vanliga Saab företaget? Dem fokuserade endast på biltillverkningen. Kan ha fel, Men det lär vi väll snart få se.

Har ju redan varit svårigheter för saabägare att få tag i plåt/karossdetaljer efter parkeringsskador, viltolyckor etc, visst, kommer väl finnas en del på skroten men även det lagret kommer tömmas fort om det saknas nytillverkade delar...

Riktiga bilar är fyrhjulsdrivna...
Numera leg. grusligist!

plankan
19 december 2011
#112
Enl Ttela.se:

Konkursansökan gäller Saab Automobile, Saab Automobile Tools och Saab Powertrain, skriver bolaget i ett pressmeddelande.

241 Inlägg
19 december 2011
#113
plankan skrev:
Enl Ttela.se:

Konkursansökan gäller Saab Automobile, Saab Automobile Tools och Saab Powertrain, skriver bolaget i ett pressmeddelande.

Såg inte det i konkurspappret, Men står det där som måste det stämma. Men jag tror faktiskt ändå att delar kommer forsätta tillverkas.

Saab forever wolf in sheeps clothing

It's time to nut up, or shut up !
181 Inlägg
19 december 2011
#114
Varför skulle staten INTE vilja ha ett vinstgående företag, dvs Saabs Reservdelsbolag. För vem vill lägga ner ett vinstdrivande bolag ?


241 Inlägg
19 december 2011
#115
Roliga är ju också att många tror att Saab gått minus. Men all vinst som Trollhättan gett och fabriken i Mexiko har förts över till länder men väldigt låg skatt och därmed har det sett ut som att Saab gått dåligt.

Saab forever wolf in sheeps clothing

Team dBakuten
3 453 Inlägg
19 december 2011
#116
Iggge skrev:
Roliga är ju också att många tror att Saab gått minus. Men all vinst som Trollhättan gett och fabriken i Mexiko har förts över till länder men väldigt låg skatt och därmed har det sett ut som att Saab gått dåligt.

Men herregud.. SAAB gick i konkurs för att det gick så lysande bra eller??
Senast redigerat av Tokken (19 december 2011)

dBAkuten
Billjudsveteran sedan 1989
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!

241 Inlägg
19 december 2011
#117
Tokken skrev:
Iggge skrev:
Roliga är ju också att många tror att Saab gått minus. Men all vinst som Trollhättan gett och fabriken i Mexiko har förts över till länder men väldigt låg skatt och därmed har det sett ut som att Saab gått dåligt.

Men herregud.. SAAB gick i konkurs för att det gick så lysande bra eller??

Nu är det inte det jag säger, Men många tror Saab gått minus dem närmsta 20 åren. Dock så gick ju Saab omkull nu för att GM vägrade släppa ifrån sig licenserna för den nya Saab 9-5 Samt 9-4x

Saab forever wolf in sheeps clothing

Team dBakuten
3 453 Inlägg
19 december 2011
#118
Iggge skrev:
Tokken skrev:
Iggge skrev:
Roliga är ju också att många tror att Saab gått minus. Men all vinst som Trollhättan gett och fabriken i Mexiko har förts över till länder men väldigt låg skatt och därmed har det sett ut som att Saab gått dåligt.

Men herregud.. SAAB gick i konkurs för att det gick så lysande bra eller??

Nu är det inte det jag säger, Men många tror Saab gått minus dem närmsta 20 åren. Dock så gick ju Saab omkull nu för att GM vägrade släppa ifrån sig licenserna för den nya Saab 9-5 Samt 9-4x

Fortsätt tro det.. roll

dBAkuten
Billjudsveteran sedan 1989
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!

241 Inlägg
19 december 2011
#119
Tokken skrev:
Iggge skrev:
Tokken skrev:

Men herregud.. SAAB gick i konkurs för att det gick så lysande bra eller??

Nu är det inte det jag säger, Men många tror Saab gått minus dem närmsta 20 åren. Dock så gick ju Saab omkull nu för att GM vägrade släppa ifrån sig licenserna för den nya Saab 9-5 Samt 9-4x

Fortsätt tro det.. roll

Man har ju verkligen följt med allt om Saabnyheterna sedan GM sålde dem till Spyker 2009  wink

Saab forever wolf in sheeps clothing

fyrkrafsare
1 443 Inlägg
19 december 2011
#120
Iggge skrev:
Roliga är ju också att många tror att Saab gått minus. Men all vinst som Trollhättan gett och fabriken i Mexiko har förts över till länder men väldigt låg skatt och därmed har det sett ut som att Saab gått dåligt.

Nu börjar detta likna flashback, allt är en konspiration! Visa siffror för detta annars lägg ner, det finns en anledning till att Saab kursat mer eller mindre två ggr, Saab har inte klarat sig på egen hand på MYCKET länge, eller de kanske sökte stöd hos Scania och GM bara för att de tyckte det var kul? Saab är en ytterst liten biltillverkare i en väldigt konkurrensutsatt bransch, vad SAAB producerade på ett år när det gick som bäst klämmer V.A.G ut på en vecka. Med sitt fåtal modeller, framförallt brist på småbilar så har de mer eller mindre inget att komma med. Nej, jag säger inte att Saab är dåliga bilar, jag säger att det är ett litet och under GM:s tid väldigt dåligt skött företag, resultatet ser vi ju nu. Hade GM satsat på att låta Saab utveckla sina egna modeller och sin egen teknik och samtidigt genom sitt minst sagt enorma återförsäljarnät gjort bra och kraftfull reklam för Saab hade kanske läget varit ett annat. Och detta skulle de ha gjort från början när de tog över Saab vilket de inte gjorde, vad de gjorde var att köpa en biltillverkare och tvingade sedan på dem Opel-delar...

Riktiga bilar är fyrhjulsdrivna...
Numera leg. grusligist!


Sök