3172
Sök

Byta motor?

36 Inlägg
21 augusti 2011
Trådstartare
tjaba!
Rullar runt i min saab men vill ha en bättre motor så jag under om det går att byta motor? Ville byta till ngt helt annat om jag hittar! Är det svårt? Jag vet hur en bil fungerar och hur dem ser ut men vete fan hur man lagar dem eller meckar med dem men är sjukt intreserad! Vill verkligen lära mig och att börja med att byta motor kan vara svårt men hey, why not? Så vad äre jag ska tänka på? E det väldigt svårt?

Tack för svar!!!

P.s om det inte märks så är jag nybörjare på bilar men som sagt vill lära mig!!

10 287 Inlägg
22 augusti 2011
Vad är det för SAAB du har? Berätta gärna vad det är för modell&år samt vad som sitter i den nu.
Läs gärna den klistrade tråden om motorbyten längst upp i detta forum också.
(man kan inte lagligt byta till annan motor om bilen är uttagen efter -93)

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

36 Inlägg
22 augusti 2011
Trådstartare
Det är en saab 9-5 från 2001 med 2.0T. Motorn som jag har nu ar rullat typ 35000mil.. Så den har varit med om mkt tongue men som sagt när den här dör ville jag köpa en annan lite grövre motor och byta så hur funkar det då? Får jag bara lägga in så likadan motor som satt i eller kan jag byta till ngt helt annat? Eller får jag inte byta alls?

Svetsare
3 150 Inlägg
22 augusti 2011
Popis1991 skrev:
Det är en saab 9-5 från 2001 med 2.0T. Motorn som jag har nu ar rullat typ 35000mil.. Så den har varit med om mkt tongue men som sagt när den här dör ville jag köpa en annan lite grövre motor och byta så hur funkar det då? Får jag bara lägga in så likadan motor som satt i eller kan jag byta till ngt helt annat? Eller får jag inte byta alls?

Motorn från 9-5 Aero (typ B235R) borde du kunna lägga i, men med tanke på hur billiga SAAB är nu så vore det nog billigare att köpa typ en hel 9-5 Aero när du tröttnat på 2.0:an  smile  Tror dom ligger på 230-260hk, 2.3 liter  smile  Vet inte hur lätt det är att hitta en Aeromotor och det lär bli gött med extraarbete  smile  Har inte så bra koll på vilka styrsystem dom nyaste SAABarna har men är det inte samma som du har i den nu så kan det bli en rolig resa  wink 

Men vill du absolut byta så vore det smidigaste att byta till en nästan likadan motor, alltså nåt från en nyare SAAB så det inte syns så tydligt att det inte är originalmotorn. Tex att slänga i en V10 vore inte så bra  wink

Många BMW-ägare gör så, tex. om dom har en 320 (2 liters raksexa) så lägger dom i en 325-motor (2.5 liters raksexa) då dom typ ser likadana ut  smile
Senast redigerat av ZonaX (22 augusti 2011)

Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen.
Rushman: "Kör aldrig för fort, kör i den hastighet jag anser lämplig, vad det står på skyltarna skiter jag i."
http://www.youtube.com/ZonephoX

1 758 Inlägg
22 augusti 2011
Popis1991 skrev:

Enda sättet att lagligt besikta ett sådant motorbyte är att regga om bilen som ombyggt fordon, vilket är en hel del jobb och en hel del pengar.

36 Inlägg
24 augusti 2011
Trådstartare
Hmmm okej ska fundera lite på vad man kan göra tongue men tack så mycket för alla svar! big_smile

Sök