3326
Sök

Vad kostar det egentligen att äga en bil?

90 Inlägg
22 augusti 2011
Trådstartare
Har flyttat hemifrån till Västerås pga studier. nu och är sugen på bil. Men vad kostar det egentligen att äga en 940 (icke turbo) eller en golf mk3.  Med skatt, bensin och försäkring mm. Vad blir det ungefär på en månad?

2 337 Inlägg
22 augusti 2011
Det kostar alltid mer an man tror. Och varierar beroende pa hur mycket otur man har med saker som gar sonder. Men som ett exempel:

Forsakring: 500 kr / manad (taget ur luften)
Skatt: 130 kr / manad (1600/12)
Dack (sommar): 70 kr / manad (2500 kr var 3:e ar)
Dack (vinter): 50 kr / manad (3000 kr var 5:e ar)
Bensin: ~1800 kr (2000 mil per ar, 0.75 forbrukning)
Service: 63 kr / manad (1500 kr grundservice vartannat ar)
Ovriga reparationer: 167 kr / manad (2000 kr per ar)
Parkeringsplats: 300 kr / manad (varierar kraftigt!)

Totalsumma / manad: 3080 kr

Har du otur far du lagga 10000 kr ett ar pa reparationer, har du tur slipper du helt.

Som sagt, det har ar bara ett exempel pa hur man kan rakna. Och just det har exemplet ar ganska lagt raknat tror jag, jag skulle vara glad om jag kom ner i dessa siffror smile
Senast redigerat av Sarge (22 augusti 2011)

Rumpmas
3 860 Inlägg
22 augusti 2011
Det går liksom inte att säga.

Man kan ju räkna lite lätt på de fasta kostnaderna som Sarge radat upp, och där skulle jag vilja lägga till parkeringsplats.

Sen kan du ju ha otur att åka på att byta koppling, låda eller andra tunga reparationer bara för att hålla bilen rullande. Och har man då inte heller tid eller plats för att hålla på med sådana större jobb blir det ju genast mycket dyrare.

2 337 Inlägg
22 augusti 2011
Andromeda skrev:
Det går liksom inte att säga.

Man kan ju räkna lite lätt på de fasta kostnaderna som Sarge radat upp, och där skulle jag vilja lägga till parkeringsplats.

Sen kan du ju ha otur att åka på att byta koppling, låda eller andra tunga reparationer bara för att hålla bilen rullande. Och har man då inte heller tid eller plats för att hålla på med sådana större jobb blir det ju genast mycket dyrare.

Bra tillagg, fixat! smile

huh?
10 427 Inlägg
22 augusti 2011
Min far har någon (klassisk) teori om att det kostar minst 30 000kr att driva en bil per år.
Typ billigare bilar där man inte räknar in värdeminskning osv.

Verkar stämma ungefär med Sarge räknade ihop smile

Läser man nybilstest på tex Teknikens Värld så räknar de ihop milkostnad för de 3-4 första åren.
Brukar landa på kring 20-50kr/mil (värdeminskning, reparationer försäkring osv - rubbet).

Rumpmas
3 860 Inlägg
22 augusti 2011
Nice smile

Jag kan ju tillägga att jag inte hade några problem att ha råd med en bil med allt vad det innebär med mina ~7000/mån från CSN, men då tjänade jag också 30-40k/år på att jobba sommar- och jullov, så egentligen hade jag nog 9k/mån att röra mig med (tänk på att du inte får studiemedel för juli-augusti!).

Vidare hade jag en hyra på 2000/månad med parkering och gjorde inte av med mycket pengar på öl, sprit, kläder och kvinnor smile

Så en bra början är ju att ställa upp en totalbudget och se hur mycket du får över när hyra, mat
, kurslitteratur, nöjen, kläder, hygienartiklar osv är betalt, och sedan kan du börja fundera mer.

711 Inlägg
22 augusti 2011
Kolla försäkring på compricer.se.

Och sen kan du testa denna så får du med så mycket som möjligt: http://www.konsumentverket.se/bilar/Bil … berakning/

Värdeminskning är dock (i princip) försumbar i prisklassen.

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
22 augusti 2011
Jag brukar försöka hålla koll på milkostnaden på bilar jag haft en längre tid, det varierar ju såklart med körsträckan, 1000mil bilir ju dyrare per mil än 2000 mil då t.ex skatten är densamma.
Bästa bil jag haft på den ekonomiska fronten var en risig Amazon den klarade sig på 16kr/mil @ 2000 mil per år. Men då gjorde jag allt själv och soppan var ett par kronor billigare, dessutom var försäkringen skitlåg & den var skattefri så det blir svårt att få en bil att rulla under 20:- per mil. smile

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

7 398 Inlägg
22 augusti 2011
mm kanske,, men jag har iof inte räknat på däck å dyl på min brukshäck,, inköp, 2000:- däck samma som för 2 årsen, sevice, 300 för olja,, inga andra rep ÄN,, på dryga 2 år wink billigt värre smile soppa drog 0,65 till Stockholmen smile

Rumpmas
3 860 Inlägg
22 augusti 2011
granadadr skrev:
mm kanske,, men jag har iof inte räknat på däck å dyl på min brukshäck,, inköp, 2000:- däck samma som för 2 årsen, sevice, 300 för olja,, inga andra rep ÄN,, på dryga 2 år wink billigt värre smile soppa drog 0,65 till Stockholmen smile

Grattis får man väl säga smile

Men det är ju absolut inte något man kan räkna med när man köper en begagnad bil. Bättre att räkna med lite worst case scenario så att man inte riskerar att få ha bilen stående för att man inte har råd att reparera den.

Sök