3224
Sök

Volvo 940 turbo/ltt, tomgångsproblem

26 Inlägg
25 augusti 2011
Trådstartare
Hej!

Har en 945 ltt som har problem med tomgången, har bytt soppa filter, tändstift, rotor och fördelare.
Han hoppar på tomgången och vid lätt gas när du kör men när man drar på så går han hur bra som helst, tändkablar etc. är ok, rengjor tomgångsmotor och luftfiltret är ok! har inga felkoder på varken tänd eller bränslesystemet. någon som har något tips?
Tacksam för svar!

Tekniker
624 Inlägg
26 Inlägg
26 augusti 2011
Trådstartare
håller på med det as we speak, hoppas på bättre resultat, ge gärna fler tips!

Tekniker
624 Inlägg
26 Inlägg
29 augusti 2011
Trådstartare
Hjälpte ej att rengöra spjällhuset sad

Tekniker
624 Inlägg
29 augusti 2011
kolla det inte läcker luft från vaccumsystemet

Forummoderator
26 329 Inlägg
29 augusti 2011
Har du en eftermonterad dumpventil av öppen typ så föreslår jag att du provar att slita bort den..

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

26 Inlägg
8 september 2011
Trådstartare
orginal dump ar det ända jag har, har kollat alla vaakum läckor och åtgärdat det men har fortfarande samma problem

58 Inlägg
8 september 2011
Kollat insugspackningen? sitter med 2 skruv har jag för mig smile

Volvo V40 2.0T, - 00

41 Inlägg
8 september 2011
Tomgångsmotorn var det på min hade liknande problem.

26 Inlägg
19 september 2011
Trådstartare
Tomgångsmotorn är ok och insugspackning är ok

629 Inlägg
19 september 2011
Skedde det helt plötsligt?
När börja den pendla?
Kollat kamremmen?

Mröh

26 Inlägg
6 oktober 2011
Trådstartare
För typ 1½ månad sedan, kamrem är bytt och står rätt, jag skall provbyta lmm för d blir ingen skillnad när man rycker kabeln. återstår att se vad som händer!

26 Inlägg
3 november 2011
Trådstartare
Update efter länge, Provat med följande saker:
* LMM
* Spridare
* Tändmodul
* Fördelararm
* Bränsletrycksregulator
INGET av de här grejjerna hjälpte felet. Skall prova med ny tändningsbox. Kompressionsprov är gjort och är ok!
Får snart DAMP på bilen och vet inte vad man skall göra?! För att beskriva felet noggrant så beter den sig så här: Den spottar och går dåligt vid tom gång och lite varv, d.v.s knappt någon last alls på motorn. när man kör så hoppar den fram som en "kängru" vid lätt gas d.v.s vanlig körning, men när du sedan ger lit mer gas då man hör turbon komma lite (inte riktigt att det bygger upp laddtryck) så går den normalt. och när du gasar på som fan så går den som en dröm bokstavligt talat. Är väldigt tacksam om någon vet vad eller vart problemet är och har nån möjlig lösning på det så är jag väldigt tacksam!

26 Inlägg
3 november 2011
har du testat att byta svängljuls givarn? om de nu sitter de på din bil

26 Inlägg
17 november 2011
Trådstartare
Har nu löst felet!

Dubbelkollade tändstiften igen, isolatorn runt elektroden i själva stiftet hade lossnat och låg löst på stiftet och kunde flyttas upp och ner, detta hade skett på 2 stift. vid tomgång och lätt gas "hoppade" alltså isolatorn upp och ner och gick emot den andra elektroden och som då orsakade dessa driftstörningarna men då turbon började bygga upp tryck så märktes detta knappt. Bild på stiften kommer inom kort!
Är fortfarande helt paff över denna upptäck, har aldrig varit med om detta innan och mina kollegor är minst sagt överraskade över dessa stift tongue Bytte stift för ca 600 mil sedan och redan har dessa gett sig så här :S Ingen biltema skit, dessa var bosch grejjer beställda på regnr. satt i nya stift och bilen går som en dröm!
Som jag sa tidigare kommer bilder på dessa snart!

Tack alla för tipsen, även fall dessa inte avhjälpt felen men är bra och veta vad som är vanliga fel så man i framtiden kan veta vad man skall göra smile

73 Inlägg
17 november 2011
Jag har också haft samma problem att isolatorn har varit löst på stiftet, svårt att se då man ofta vänder stiftet upp och ned när man kollar dem x)

629 Inlägg
18 november 2011
Varit med om det med, på min förra 940, var mekonomens stift, inga skitstift det heller! (kanske är bosch , kommer inte ihåg?)

Mröh

48 Inlägg
15 december 2011
Min volvo gör set samma. men bara ibland å bara när motorn blivit varm ?

i´m multi talent i can talk and piss you of at the same time!

26 Inlägg
28 januari 2012
Trådstartare
D va Bosch stift från mekonomen, märkte felet då jag vände upp och ner på stiften tongue Haha. nu har jag kört i 2 månder utan fel tongue

Felet fanns hela tiden men endast vid tomgång och lätt gas.

Sök