2958
Sök

Trimma och dona, Men vad för bil?

Meldem
4 137 Inlägg
27 augusti 2011
Trådstartare
#1
Tror jag lagt tråden rätt?

Tja !

Är riktigt riktigt sugen på att köpa en bil. Har redan en hög, men inget jag vill spendera pengar på direkt..

Kan börja med att jag är nybörjare på detta, alltså jag är ju inte helt ute och cyklar. Jag vet endel, men inte jätte mycket kanske.

Har tänkt mig att budgeten ligger på 40k, möjligen 50k. Med bil och trimm.
Och vill ha ut 250-300hk.

Till och börja med, Går det priset ens ihop sig med det jag är ute efter?
Annars, vad kostar det på ett ungefär att få ut den effekt? Förstår att det kan skilja MASSOR från bil till bil, men höfta lite är ni snälla ! smile

Har BMW i sikte, E30, 320/325.
Är det en bra bil för en nybörjare? Finns det mycket delar? Är delarna billiga? Är det svårt att få tag på delar?
På ett ungefär, vad kostar en turbokonvertering på nån av dessa BMW?

Finns det någon bättre bil än dessa för en nybörjare?  Säg inte 740! eller nåt tongue

Och att få kunskap om att meka, trimma osv, får jag genom att? ..
Använda internet, kanske köpa "haynes" eller vad boken heter? Vad finns mer för "källor" så att säga.

Sista frågan, vi säger att jag köper en bil. Vart börjar jag allting liksom?
Börja med att turbokonvertera den? plocka isär motorn? Vart ska jag börja?
Vart började ni?

Nu är detta lite framtidsplaner, men det kommer att ske !
Ge mig ALLA tips ni kan, jag är ivrig att lära mig ! har alltid haft ett ganska så stort motorintresse, men aldrig haft pengar till att kunna lära mig !

Tack så hemskt mycket för er som har tid, lust och vilja att ge mig info, tips om hur och vart jag ska börja. Är väldigt väldigt tacksam !


7 414 Inlägg
27 augusti 2011
#2
haha,, jag kan inte ge dig raka tips,, men jag har en granada som ska få en 2,9 motor med turbo, ca 320 hk, budget ca 10 000,, inkl bil,, nu råkade jag göra en kanonaffär på bilen iof,, japp granada 2,8 kombin smile

men en lättrimmad bil,, å turbo å ett billigt ms,, de funkar smile så har man en hyffsad rolig bil för lite pengar
en bmw är lätttrimmad så det är ett bra val,, men det går ju att montera en volvomotor i nån annan skojjig bil,, volvo är ju trots allt billiga att trimma med,
Senast redigerat av granadadr (27 augusti 2011)


964 Inlägg
27 augusti 2011
#3
Med den budgeten så kanske en 940, 850 eller en Nissan S13?
(kan knappt tro att jag skulle rek volvo alls  hehe)


Turbokonvertera ska du inte hålla på med i början.

Söker ni dekaler eller material till bilmässor?
Gå in på DEKORTEKNIK.COM
Eller följ oss på Facebook:
Gå in och gilla!

2 271 Inlägg
27 augusti 2011
#4
OM du promt måste ha BMW med dessa hk skulle jag leta efter en fin E34 540 för dom pengarna.


612 Inlägg
27 augusti 2011
#5
En gammal BMW 540/740 har 286hk original, och går väl hitta under 10 000kr om man inte har överdrivet bråttom. Lägg sedan 30 000 på väghållning och lättning av bilen.

En fördel med standardmotorer är att man slipper göra om dyrt jobb och köpa nya dyra delar om och när skiten rasar (som trimmade motorer är mer benägna att göra), man behöver bara köpa en likadan motor från skroten och knöla in den så är man färdig.

2 271 Inlägg
27 augusti 2011
#6
G-sson skrev:
En gammal BMW 540/740 har 286hk original, och går väl hitta under 10 000kr om man inte har överdrivet bråttom. Lägg sedan 30 000 på väghållning och lättning av bilen.

En fördel med standardmotorer är att man slipper göra om dyrt jobb och köpa nya dyra delar om och när skiten rasar (som trimmade motorer är mer benägna att göra), man behöver bara köpa en likadan motor från skroten och knöla in den så är man färdig.

nu är det visserligen bara skrot för 10k? tänkte mer på en FIN för runt 30k där dom ligger i verkligheten?

Rquired! help me out here.smile
Senast redigerat av lingua (27 augusti 2011)


Meldem
4 137 Inlägg
27 augusti 2011
Trådstartare
#7
lingua skrev:
OM du promt måste ha BMW med dessa hk skulle jag leta efter en fin E34 540 för dom pengarna.

Inte promt, har bara hört att dom är lätt trimmade. Men problemet är att det inte går att gatregga dom om man turbokonverterar? och turbokonvertering är nog uteslutet för min del tongue


2 271 Inlägg
27 augusti 2011
#8
TouchOfRed skrev:
lingua skrev:
OM du promt måste ha BMW med dessa hk skulle jag leta efter en fin E34 540 för dom pengarna.

Inte promt, har bara hört att dom är lätt trimmade. Men problemet är att det inte går att gatregga dom om man turbokonverterar? och turbokonvertering är nog uteslutet för min del tongue

Förstår!smile antar att du vill ha RWD? annars är det ju inga problem att hitta Volvo/Saab osv
med dessa hk inom din budget.


Meldem
4 137 Inlägg
27 augusti 2011
Trådstartare
#9
Antonicracing skrev:
Med den budgeten så kanske en 940, 850 eller en Nissan S13?
(kan knappt tro att jag skulle rek volvo alls  hehe)


Turbokonvertera ska du inte hålla på med i början.

Inte Volvo, Motivera varför inte tongue Dyrt?


Meldem
4 137 Inlägg
27 augusti 2011
Trådstartare
#10
lingua skrev:
TouchOfRed skrev:
lingua skrev:
OM du promt måste ha BMW med dessa hk skulle jag leta efter en fin E34 540 för dom pengarna.

Inte promt, har bara hört att dom är lätt trimmade. Men problemet är att det inte går att gatregga dom om man turbokonverterar? och turbokonvertering är nog uteslutet för min del tongue

Förstår!smile antar att du vill ha RWD? annars är det ju inga problem att hitta Volvo/Saab osv
med dessa hk inom din budget.

Alla WD fungerar nog för mig. Hade ju dock varit roligt att ha bakhjulsdrivet !


612 Inlägg
28 augusti 2011
#11
lingua skrev:
nu är det visserligen bara skrot för 10k? tänkte mer på en FIN för runt 30k där dom ligger i verkligheten?

Det finns för såna pengar i alla fall, så det är inga problem att hålla sig inom den nämnda budgeten. Hur man väljer att fördela pengarna mellan bilköp och renovering/ombyggnad är upp till var och en.

Ubåtsingenjör
7 327 Inlägg
28 augusti 2011
#12
köp en bmw e34 och turbo ladda skiten smile

finns mycket info på nätet , sen kanske du känner någon som kan lite ?

att turbo ladda en motor är ju ganska läro rikt och ofta billigare än att sug trimma, men ska det vara billigt så skulle jag satsa på en saab turbo går att få bra fart i de med lite pengar.


35 Inlägg
28 augusti 2011
#13
Annars har du Audi S4 2.2T. Enkel att hämta mkt effekt ur om man vill. Sen så håller dom bra + kul med Quattro på vintern. Brukar dyka upp fina S4or för ca 40-50k ibland som redan är trimmad till 350hk +. Fast vill du göra det själv så köp en orginal. mvh / Lars


Rumpmas
3 860 Inlägg
28 augusti 2011
#14
Saab.

Varför? De är billigare för samma effekt om man jämför med andra turbobilar, och ska du komma upp över 300 hk med din budget kanske du inte ska köpa en sugis och börja trimma. Det blir sannolikt för dyrt.

Lägg 15k på en fin 9000 2.3 med lättrycksturbo 170 hk, fulltryck på 200 hk eller rentav en Aero med 225 hk. Finns även ett fåtal Jubileum med 225 hk utan att vara Aero.

Den förstnämnda behöver du installera en magnetventil för 1000-1500 på för att kunna konvertera till fulltryckare.

Med ett steg 1 för någonstans mellan 1500-6000 beroende på var du skaffar det tar dig upp på runt 240-270 hk direkt beroende på vilken motor du utgår ifrån.

Sedan kan du fortsätta med avgas, kat, och när du närmar dig 300 hk även ett annat turboaggregat, eventuellt spridare.

Du bör klara dig på långt under 50k sammanlagt.

Eventuellt kan man välja en ng900 att göra samma operation på, eller en tidig og9-3. När man börjar komma över -00 och T5-motorn har bytts ut mot en T7-motor är det inte driftsäkert att komma upp över 300 hk utan att börja byta kolvar osv. Dessutom är det ju dyrare bilar i grunden ju nyare de är. Men jag tycker att 9000 är en bättre bil överlag, som inte behöver lika stora investeringar i väghållning (om några alls) för att köra med över 300 hk. ng900 behöver ju ta mej fan Powerflex, styrväxelklämma och hela kittet redan vid originaleffekt.


grön aktivist
846 Inlägg
28 augusti 2011
#15
En 9000 2.3t med TD04-15t så dunkar du bara på 3" downpipe, racekatalysator, steg 3-mjukvara och borrar upp luftburken.
Tada så har du fixat 290 hk / 440 nm med ett grymt mellanregister (mellanregister är grymt viktigt och underskattat).

Anledningen till att du inte ska överladda själv är att det krävs väldigt mycket kunskap i ämnet.
Börja med att köpa en turbo-bil och lär dig hur det fungerar smile.


Rumpmas
3 860 Inlägg
28 augusti 2011
#16
Confide skrev:
En 9000 2.3t med TD04-15t så dunkar du bara på 3" downpipe, racekatalysator, steg 3-mjukvara och borrar upp luftburken.
Tada så har du fixat 290 hk / 440 nm med ett grymt mellanregister (mellanregister är grymt viktigt och underskattat).

Anledningen till att du inte ska överladda själv är att det krävs väldigt mycket kunskap i ämnet.
Börja med att köpa en turbo-bil och lär dig hur det fungerar smile.

Aeroturbon rekommenderas väl att byta ut om man ska över 300 hk? Vilket påminner mig om att man kanske ska se sig om efter en större IC också. Ingen idé att pumpa varmluft in i motorn.


Meldem
4 137 Inlägg
28 augusti 2011
Trådstartare
#17
Andromeda skrev:
Saab.

Varför? De är billigare för samma effekt om man jämför med andra turbobilar, och ska du komma upp över 300 hk med din budget kanske du inte ska köpa en sugis och börja trimma. Det blir sannolikt för dyrt.

Lägg 15k på en fin 9000 2.3 med lättrycksturbo 170 hk, fulltryck på 200 hk eller rentav en Aero med 225 hk. Finns även ett fåtal Jubileum med 225 hk utan att vara Aero.

Den förstnämnda behöver du installera en magnetventil för 1000-1500 på för att kunna konvertera till fulltryckare.

Med ett steg 1 för någonstans mellan 1500-6000 beroende på var du skaffar det tar dig upp på runt 240-270 hk direkt beroende på vilken motor du utgår ifrån.

Sedan kan du fortsätta med avgas, kat, och när du närmar dig 300 hk även ett annat turboaggregat, eventuellt spridare.

Du bör klara dig på långt under 50k sammanlagt.

Eventuellt kan man välja en ng900 att göra samma operation på, eller en tidig og9-3. När man börjar komma över -00 och T5-motorn har bytts ut mot en T7-motor är det inte driftsäkert att komma upp över 300 hk utan att börja byta kolvar osv. Dessutom är det ju dyrare bilar i grunden ju nyare de är. Men jag tycker att 9000 är en bättre bil överlag, som inte behöver lika stora investeringar i väghållning (om några alls) för att köra med över 300 hk. ng900 behöver ju ta mej fan Powerflex, styrväxelklämma och hela kittet redan vid originaleffekt.

Saab, först och främst, är det en vettig bil? Vet inte riktigt varför, gillar inte Saab så fruktansvärt mycket. Men Saab är bästa alternativet i det här fallet? smile

Hur vet man att det är en sugmotor? Pinsamt att jag inte vet detta om man ska börja trimma :$ Kanske inte borde börja med motorer om jag inte vet det ? :o
För att göra det klart, en sugmotor suger in luften i cylindern utan hjälp från Turbo/kompressor?
Varför är det dyrare att trimma en sådan?

Vad gör en magnetventil? http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=94266  är det en bra föklaring?

Steg 1 på en 9000, chip,sportfilter? nytt avgas kommer på steg 2?


Meldem
4 137 Inlägg
28 augusti 2011
Trådstartare
#18
Confide skrev:
En 9000 2.3t med TD04-15t så dunkar du bara på 3" downpipe, racekatalysator, steg 3-mjukvara och borrar upp luftburken.
Tada så har du fixat 290 hk / 440 nm med ett grymt mellanregister (mellanregister är grymt viktigt och underskattat).

Anledningen till att du inte ska överladda själv är att det krävs väldigt mycket kunskap i ämnet.
Börja med att köpa en turbo-bil och lär dig hur det fungerar smile.

Mellanregister? smile
Överladda? tongue ursäkta alla frågor.. frågar man inget får man inget veta !


Rumpmas
3 860 Inlägg
28 augusti 2011
#19
TouchOfRed skrev:
Andromeda skrev:
Saab.

Varför? De är billigare för samma effekt om man jämför med andra turbobilar, och ska du komma upp över 300 hk med din budget kanske du inte ska köpa en sugis och börja trimma. Det blir sannolikt för dyrt.

Lägg 15k på en fin 9000 2.3 med lättrycksturbo 170 hk, fulltryck på 200 hk eller rentav en Aero med 225 hk. Finns även ett fåtal Jubileum med 225 hk utan att vara Aero.

Den förstnämnda behöver du installera en magnetventil för 1000-1500 på för att kunna konvertera till fulltryckare.

Med ett steg 1 för någonstans mellan 1500-6000 beroende på var du skaffar det tar dig upp på runt 240-270 hk direkt beroende på vilken motor du utgår ifrån.

Sedan kan du fortsätta med avgas, kat, och när du närmar dig 300 hk även ett annat turboaggregat, eventuellt spridare.

Du bör klara dig på långt under 50k sammanlagt.

Eventuellt kan man välja en ng900 att göra samma operation på, eller en tidig og9-3. När man börjar komma över -00 och T5-motorn har bytts ut mot en T7-motor är det inte driftsäkert att komma upp över 300 hk utan att börja byta kolvar osv. Dessutom är det ju dyrare bilar i grunden ju nyare de är. Men jag tycker att 9000 är en bättre bil överlag, som inte behöver lika stora investeringar i väghållning (om några alls) för att köra med över 300 hk. ng900 behöver ju ta mej fan Powerflex, styrväxelklämma och hela kittet redan vid originaleffekt.

Saab, först och främst, är det en vettig bil? Vet inte riktigt varför, gillar inte Saab så fruktansvärt mycket. Men Saab är bästa alternativet i det här fallet? smile

Hur vet man att det är en sugmotor? Pinsamt att jag inte vet detta om man ska börja trimma :$ Kanske inte borde börja med motorer om jag inte vet det ? :o
För att göra det klart, en sugmotor suger in luften i cylindern utan hjälp från Turbo/kompressor?
Varför är det dyrare att trimma en sådan?

Vad gör en magnetventil? http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=94266  är det en bra föklaring?

Steg 1 på en 9000, chip,sportfilter? nytt avgas kommer på steg 2?

Skit i att skaffa Saab då. Så enkelt är det. Jag tycker det är en vettig bil, du behöver inte hålla med. För dina syften blir det nog billigast.


Meldem
4 137 Inlägg
28 augusti 2011
Trådstartare
#20
Andromeda skrev:
TouchOfRed skrev:
Andromeda skrev:
Saab.

Varför? De är billigare för samma effekt om man jämför med andra turbobilar, och ska du komma upp över 300 hk med din budget kanske du inte ska köpa en sugis och börja trimma. Det blir sannolikt för dyrt.

Lägg 15k på en fin 9000 2.3 med lättrycksturbo 170 hk, fulltryck på 200 hk eller rentav en Aero med 225 hk. Finns även ett fåtal Jubileum med 225 hk utan att vara Aero.

Den förstnämnda behöver du installera en magnetventil för 1000-1500 på för att kunna konvertera till fulltryckare.

Med ett steg 1 för någonstans mellan 1500-6000 beroende på var du skaffar det tar dig upp på runt 240-270 hk direkt beroende på vilken motor du utgår ifrån.

Sedan kan du fortsätta med avgas, kat, och när du närmar dig 300 hk även ett annat turboaggregat, eventuellt spridare.

Du bör klara dig på långt under 50k sammanlagt.

Eventuellt kan man välja en ng900 att göra samma operation på, eller en tidig og9-3. När man börjar komma över -00 och T5-motorn har bytts ut mot en T7-motor är det inte driftsäkert att komma upp över 300 hk utan att börja byta kolvar osv. Dessutom är det ju dyrare bilar i grunden ju nyare de är. Men jag tycker att 9000 är en bättre bil överlag, som inte behöver lika stora investeringar i väghållning (om några alls) för att köra med över 300 hk. ng900 behöver ju ta mej fan Powerflex, styrväxelklämma och hela kittet redan vid originaleffekt.

Saab, först och främst, är det en vettig bil? Vet inte riktigt varför, gillar inte Saab så fruktansvärt mycket. Men Saab är bästa alternativet i det här fallet? smile

Hur vet man att det är en sugmotor? Pinsamt att jag inte vet detta om man ska börja trimma :$ Kanske inte borde börja med motorer om jag inte vet det ? :o
För att göra det klart, en sugmotor suger in luften i cylindern utan hjälp från Turbo/kompressor?
Varför är det dyrare att trimma en sådan?

Vad gör en magnetventil? http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=94266  är det en bra föklaring?

Steg 1 på en 9000, chip,sportfilter? nytt avgas kommer på steg 2?

Skit i att skaffa Saab då. Så enkelt är det. Jag tycker det är en vettig bil, du behöver inte hålla med. För dina syften blir det nog billigast.

Hehe jo.



Sök