4199
Sök

[Saab 9000 2.3T - "Projekt Banbil]

Avsaknaden efter att ha åkt Gokart en längre tid gjorde att jag ville ut på banorna igen, så jag köpte den mest ultimata bilen att bygga om för bankörning nämligen en TUNG Saab 9000, eller ja utgångsläget är nog bland det sämsta,... Visa mer

Saab - Move Your Mind
213 876 Visningar
Uppdaterades senast 31 augusti 2016
Saab älskare!
4 597 Inlägg
22 januari 2012
#201
rasslande kamkedja, oftast skenorna som är dåliga, lyft på kåpan o kolla hur allt ser ut, samt ac kompressorn som klickar hmm


588 Inlägg
22 januari 2012
#202
fan ryck hela ac systemet:D fan skall du ha ac i en banbil för wink? lättar ju alltid lite mera big_smile


1 497 Inlägg
22 januari 2012
#203
Funkiee skrev:
rasslande kamkedja, oftast skenorna som är dåliga, lyft på kåpan o kolla hur allt ser ut, samt ac kompressorn som klickar hmm

Man kan ju kolla sträckaren också smile

4 299 Inlägg
22 januari 2012
#204
Är detta ett missljud som fanns innan du rev av toppen?

Om inte så undrar ju jag om du satte tillbaka fjädern och den lilla bulten som sitter i mitten av spännaren?
Sitter inte dom i så spänns ju inte kedjan.


Saab - Move Your Mind
1 094 Inlägg
22 januari 2012
Trådstartare
#205
Nu har jag lite att citera roll, men det är tacksamt med hjälp!

TBOC_Razor skrev:
Ditt problem är nog för dåliga däck, det låter ju iaf som att bilen spinner....

Ha   ha   ha   ...


Jo jag vet, den var dålig men jag skyller på att det är sent och jag är övertrött tongue



Men iaf, prova att svepa mobilen (antar jag att du filmar med) över hela motorn när du filmar för som du kanske märker så upplever vi människor och kameror ljud väldigt olika. Våra öron har svårt att lokalisera tex missljud men mikrofoner har svårt att ta upp ljud som är långt borta.

Kort sagt, filma runtom hela motorn och titta på filmen sen. Där det låter högst har du ditt problem.

tongue.....

De gjorde jag ju? Den åker ju lite fram och tillbaka över remmen. Lyssnar man så låter det extra mycket över kompressorns - hjul.

elmhstar skrev:
har ett liknande problem med min, ska prova att byta kamkedja efter vintern. Ryktet går ju att kamkedjorna är starka på 9000 dock.

Okej okej, ja du kan ju alltid mäta din (har faktiskt inte gjort det på min, men har ingen lust att montera bort den nu ändå). Tanken är att lyfta motorn till nästa vinter för att byta ut alltihopa och göra allt lite finare.

Men hade jag varit du hade jag provat byta lite enklare grejer först, som jag förstått de ska de gå att byta den översta glidskenan med toppen fortfarande monterad, någon som kan instämma?

För det är ju rätt mycket jobb med att byta ut allt på kamkedjan och snål-bytet med att bara rulla dit en ny kedja är inte att tänka på smile.

Funkiee skrev:
rasslande kamkedja, oftast skenorna som är dåliga, lyft på kåpan o kolla hur allt ser ut, samt ac kompressorn som klickar hmm

Ja, det låter ju som det. Men jag tror inte den är i dåligt skick! Jo får bli till att göra de. Som sagt, hörde att ljud kan uppkomma om man haft ventilkåpan löst och en glidskena är dålig. Hur vet jag inte men stämmer detta?

Hamster skrev:
fan ryck hela ac systemet:D fan skall du ha ac i en banbil för wink? lättar ju alltid lite mera big_smile

Jo det skulle jag gjort i vilket fall som helst, var bara de att jag tänkte slippa kostnaden för ny rem i alla fall tills i sommar så kunde den ju åkt bort då, men är lagerna dåliga till hjulet där så är det ju bara att bort med skiten.

AxlSam skrev:
Man kan ju kolla sträckaren också smile

Jo tänker göra det när jag ändå har lite grejer borta för multiremmen där, sitter ju ganska svår åtkomligt på en 9000 i jämförelse med en 9-5:a.

Rallyhalle skrev:
Är detta ett missljud som fanns innan du rev av toppen?

Om inte så undrar ju jag om du satte tillbaka fjädern och den lilla bulten som sitter i mitten av spännaren?
Sitter inte dom i så spänns ju inte kedjan.

Nej dessvärre inte, hmm vad tänker du nu på? Ska väl vara hål där? Nej skämt och sido, allt sitter på plats smile.

Mvh Mike

Edit: Stavning.
Senast redigerat av Driftkungen (22 januari 2012)

"Man kan aldrig ha för mycket effekt. Bara för lite fäste"
Saab 9000 Banbil-Projektet för 2012: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=224864

Saab - Move Your Mind
1 094 Inlägg
12 februari 2012
Trådstartare
#206
Skriftlig Update 12/2

Godkväll folket!


Var ett tag sedan man var aktiv här, har dock haft fullt upp med annat. Och där med inte fått den tid till bilen som jag velat ha. Men idag har jag spenderat 10 timmar i garaget och där med hunnit med följande:


*All asfaltsmatta är borta, ytorna efter är rengjorda. Så jag har köpt lack så ska lacka de vita fläckarna som var under asfaltsmattan.

*Fixat mitt kedjemissljud!!! Finjusterade mina kammar lite, de stod nog inte helt hundra. Tryckte även dit en ny spännare. Hur som blev det helt tyst från kedjan. (Tack och lov).

Dock låter ju fortfarande AC-Kompresseron, men ska köpa en ny rem och slänga bort den.

Tips vid demontering av Kompressorn mottages gärna!

En annan rolig sak är att i fredags hämtade jag ut min Downpipe, är riktigt nöjd!

Sedan imån (Måndag) så ska jag hämta resterande av 3" hos en polare samt en Steg III programvara ifrån Maptun.

MUMMA!!!


Återkommer med lite bilder i mitten av veckan.


Mvh Mike Karlsson

"Man kan aldrig ha för mycket effekt. Bara för lite fäste"
Saab 9000 Banbil-Projektet för 2012: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=224864

61 Inlägg
12 februari 2012
#207
Låter inte helt fel ! Måste försöka få bort mitt kamkedje-rassel nu till våren smile Rasslar som mest när man trycker på på 5an : )

Saab - Move Your Mind
1 094 Inlägg
12 februari 2012
Trådstartare
#208
elmhstar skrev:
Låter inte helt fel ! Måste försöka få bort mitt kamkedje-rassel nu till våren smile Rasslar som mest när man trycker på på 5an : )

Ja det är nog bra att göra, ska du lyfta ur allt och renovera eller hur ska du göra? Lite klantigt att mina kammar inte var hundra ställda, stod 3mm fel typ. Men missuppfattade inställningen och jag trodde man skulle ställa de i närmsta "hack" men så var ju inte fallet..

Tror ingenting tog skada då det var så lite, samt att bilen går helt perfekt. Men får se om jag får möjlighet och göra ett komptest framåt våren smile.

"Man kan aldrig ha för mycket effekt. Bara för lite fäste"
Saab 9000 Banbil-Projektet för 2012: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=224864

61 Inlägg
13 februari 2012
#209
Tanken var väl att ta en dag och försöka titta över kammar och kedja, har ju inte tillgång till garage så ska försöka vara i SAAB verkstaden här i växjö på en helgdag.

Saab - Move Your Mind
1 094 Inlägg
13 februari 2012
Trådstartare
#210
elmhstar skrev:
Tanken var väl att ta en dag och försöka titta över kammar och kedja, har ju inte tillgång till garage så ska försöka vara i SAAB verkstaden här i växjö på en helgdag.

Aha okej, det låter som en fin idé smile.

"Man kan aldrig ha för mycket effekt. Bara för lite fäste"
Saab 9000 Banbil-Projektet för 2012: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=224864

5 710 Inlägg
13 februari 2012
#211
Driftkungen skrev:
Tips vid demontering av Kompressorn mottages gärna!

Gas i systemet?
Tänk på att detta inte får släppas rakt ut utan måste tömmas på en AC-verkstad.

MVH Jonas
..............

5 710 Inlägg
13 februari 2012
#212
elmhstar skrev:
Låter inte helt fel ! Måste försöka få bort mitt kamkedje-rassel nu till våren smile Rasslar som mest när man trycker på på 5an : )

Säker på att det är kedjan?
En sliten koppling med glapp i fjädercentrum kan rassla rätt bra oxo, speciellt på högt moment på lågt vartal såsom du beskriver.

MVH Jonas
..............

Saab - Move Your Mind
1 094 Inlägg
13 februari 2012
Trådstartare
#213
jonTe skrev:
Driftkungen skrev:
Tips vid demontering av Kompressorn mottages gärna!

Gas i systemet?
Tänk på att detta inte får släppas rakt ut utan måste tömmas på en AC-verkstad.

Ja det är ju det, men det finns ingen möjlighet att plocka ut systemet slutet?

"Man kan aldrig ha för mycket effekt. Bara för lite fäste"
Saab 9000 Banbil-Projektet för 2012: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=224864

5 710 Inlägg
13 februari 2012
#214
Driftkungen skrev:
jonTe skrev:
Driftkungen skrev:
Tips vid demontering av Kompressorn mottages gärna!

Gas i systemet?
Tänk på att detta inte får släppas rakt ut utan måste tömmas på en AC-verkstad.

Ja det är ju det, men det finns ingen möjlighet att plocka ut systemet slutet?

Nej.
Mig kostade det inget att tömma men då kände jag verkstaden lite.....
Vet inte om de kan återanvända gasen, isf kan de kanske göra det gratis.

Funderade på ett tag att "råka" lossa på ett rör och låta det pysa ut men miljösamvetet satte stopp.

MVH Jonas
..............

Saab - Move Your Mind
1 094 Inlägg
13 februari 2012
Trådstartare
#215
jonTe skrev:
Driftkungen skrev:
jonTe skrev:

Gas i systemet?
Tänk på att detta inte får släppas rakt ut utan måste tömmas på en AC-verkstad.

Ja det är ju det, men det finns ingen möjlighet att plocka ut systemet slutet?

Nej.
Mig kostade det inget att tömma men då kände jag verkstaden lite.....
Vet inte om de kan återanvända gasen, isf kan de kanske göra det gratis.

Funderade på ett tag att "råka" lossa på ett rör och låta det pysa ut men miljösamvetet satte stopp.

Okej, men nej klart de ska återvinnas på rätt sätt. Köldmedium - CFC/HCFC eller vad det heter ska ju inte vara någon vidare för miljön. Problemet är bara att ta bilen till en verkstad. Men de löses nog, ska börja kika på mina möjligheter. smile

"Man kan aldrig ha för mycket effekt. Bara för lite fäste"
Saab 9000 Banbil-Projektet för 2012: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=224864

4 299 Inlägg
13 februari 2012
#216
Driftkungen skrev:
jonTe skrev:
Driftkungen skrev:

Ja det är ju det, men det finns ingen möjlighet att plocka ut systemet slutet?

Nej.
Mig kostade det inget att tömma men då kände jag verkstaden lite.....
Vet inte om de kan återanvända gasen, isf kan de kanske göra det gratis.

Funderade på ett tag att "råka" lossa på ett rör och låta det pysa ut men miljösamvetet satte stopp.

Okej, men nej klart de ska återvinnas på rätt sätt. Köldmedium - CFC/HCFC eller vad det heter ska ju inte vara någon vidare för miljön. Problemet är bara att ta bilen till en verkstad. Men de löses nog, ska börja kika på mina möjligheter. smile

Lägger du bara dit en ny kortare rem så spelar det ju ingen roll om kompressorn sitter där eller inte.

Ska du köra bana med STCS måste ju bilen vara påställd och försäkrad i alla fall, så då kan du ju vänta tills dess och svänga förbi en ac-verkstad under sommaren smile


Saab - Move Your Mind
1 094 Inlägg
13 februari 2012
Trådstartare
#217
Rallyhalle skrev:
Driftkungen skrev:
jonTe skrev:

Nej.
Mig kostade det inget att tömma men då kände jag verkstaden lite.....
Vet inte om de kan återanvända gasen, isf kan de kanske göra det gratis.

Funderade på ett tag att "råka" lossa på ett rör och låta det pysa ut men miljösamvetet satte stopp.

Okej, men nej klart de ska återvinnas på rätt sätt. Köldmedium - CFC/HCFC eller vad det heter ska ju inte vara någon vidare för miljön. Problemet är bara att ta bilen till en verkstad. Men de löses nog, ska börja kika på mina möjligheter. smile

Lägger du bara dit en ny kortare rem så spelar det ju ingen roll om kompressorn sitter där eller inte.

Ska du köra bana med STCS måste ju bilen vara påställd och försäkrad i alla fall, så då kan du ju vänta tills dess och svänga förbi en ac-verkstad under sommaren smile

Nej det är sant, men är man ändå där och rotar så kan man ju likaväl plocka bort den.

Jo det vet jag mycket väl, så absolut skulle jag kunna göra så.

Men får se hur jag gör!

"Man kan aldrig ha för mycket effekt. Bara för lite fäste"
Saab 9000 Banbil-Projektet för 2012: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=224864

1 080 Inlägg
13 februari 2012
#218
Vet i sig inte hur det ser ut på 9000 men har för mig att på min ng900 så satt ac:n tillsammans med motorfästet på motorsidan, så då behövdes kortare bult om man tar bort ac:n smile

The sooner you fall behind, the more time you have to catch up.

Saab - Move Your Mind
1 094 Inlägg
13 februari 2012
Trådstartare
#219
pontiacen skrev:
Vet i sig inte hur det ser ut på 9000 men har för mig att på min ng900 så satt ac:n tillsammans med motorfästet på motorsidan, så då behövdes kortare bult om man tar bort ac:n smile

Okej jaså, där ser man. Nej här sitter den monterad på framkant av toppen smile.

http://www.ecentrify.com/saab/17motor.gif , där ser du kompressorn i ventilkåpans vänstra nedra hörn.

"Man kan aldrig ha för mycket effekt. Bara för lite fäste"
Saab 9000 Banbil-Projektet för 2012: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=224864

Saab - Move Your Mind
1 094 Inlägg
14 februari 2012
Trådstartare
#220
Sådär, idag kompletterade jag med resterande silikonslangar.
http://i41.tinypic.com/b7nnf6.jpg

Som ni ser så ligger filtret lite taskigt där och suger inte direkt någon kall luft, så ska böja ned den bakom vänster dimljuse fram och montera bort de.

Tyvärr så sket det sig med den Steg 3 programvaran, det visade sig att bilen var från 1993 så fick låta den vara.
Så är det någon som har någon steg 3 program så skriv gärna!!

Men halvsatsen köpte jag, här är bild på den och downpipen!
http://i41.tinypic.com/65vq4i.jpg

Tänkte slänga en beställning på den kortare remmen på Speedparts imån, sedan så ska jag lacka golvet i bilen.
Sedan blir det nog till att börja med upphängningen lite smått.

Fick en powerflex växellådsbussning av en polare med så den ska jag med slänga dit.

Mvh Mike
Senast redigerat av Driftkungen (14 februari 2012)

"Man kan aldrig ha för mycket effekt. Bara för lite fäste"
Saab 9000 Banbil-Projektet för 2012: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=224864


Sök