Hejsan jag har en saab 9-3. hur kan man ta reda på i vilket skick som turbon är i? hur långt kan en turbo gå innan man måste byta den?
Väldigt svårt att ta reda på skicket på en turbo, och precis lika svårt att säga hur långt en turbo går. Allt beror precis på hur den är körd, många start/stopp i samband med snabba accelerationer och "ungdomskörning" sliter ju givetvis mer på en turbo än om den gått "mest landsvägsmil". Min turbo rasade vid ca 20k mil och då var bilen ganska hårt körd och även trimmad. Enda sättet som jag vet hur man kan kolla hur en turbo mår är att känna om impellrarna glappar axiellt på den genomgående axeln genom turbon, dock behöver man skruva bort lite för att komma åt och testa:) det ska inte glappa alls på axeln!!
jag köpte bilen för inte så länge sen den har gått 23,5 och jag vet inte om den är bytt och vet inte hur bilen är körd innan min ägo.
Jag tror inte du behöver oroa dig speciellt mycket faktiskt! Symptom på att turbon börjar ge sig är att bilen börjar blåryka, skenande laddtryck, glapp på axeln och synbart trasiga impellrar i turbon (som man som sagt behöver skruva bort lite för att komma åt) Så länge du inte har något av det så är det bara tuta och köra
jag köpte bilen för inte så länge sen den har gått 23,5 och jag vet inte om den är bytt och vet inte hur bilen är körd innan min ägo.
Jag tror inte du behöver oroa dig speciellt mycket faktiskt! Symptom på att turbon börjar ge sig är att bilen börjar blåryka, skenande laddtryck, glapp på axeln och synbart trasiga impellrar i turbon (som man som sagt behöver skruva bort lite för att komma åt) Så länge du inte har något av det så är det bara tuta och köra