4179
Sök

Köpråd volvo s70 awd

27 Inlägg
2 september 2011
Trådstartare
#1
Har länge varit sugen på en bil med AWD.
Så nu har jag hittat en volvo s70 -99, awd 193hk med 13 000 mil pris 60 000.

Är det något att satsa på?

Rwd

517 Inlägg
2 september 2011
#2
Det låter då som en fin bil och så, men själva awd-systemet är inte mycket att hurra över.
Seg och tråkig awd som låter framhjulen spinna på bra länge innan fyrhjulsdriften vaknar till liv.
Drivningen är typ 90% på framhjulen och knappt 10% bak så det är ju inte bäddat för succé men det duger väl för en vanlig Svensson som ska puttra runt i lite snöslask.

Forummoderator
26 349 Inlägg
2 september 2011
#3
Ghost_Face skrev:
Det låter då som en fin bil och så, men själva awd-systemet är inte mycket att hurra över.
Seg och tråkig awd som låter framhjulen spinna på bra länge innan fyrhjulsdriften vaknar till liv.
Drivningen är typ 90% på framhjulen och knappt 10% bak så det är ju inte bäddat för succé men det duger väl för en vanlig Svensson som ska puttra runt i lite snöslask.

Har du någonsin kört någon Volvo med det tidiga AWD-systemet?
Hur kommer det sig att det går att lägga upp bilen på ställ i till exempel korsningar, om nu det spinner så länge som du säger med framhjulen..?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

210 Inlägg
2 september 2011
#4
kan bara hålla med airone,  ghost-face du har inte upplevt en visko awd på vintern så mycket kan vi säga. drivningen fungerar på en gång när man åkt så oljan "vaknat" och det går fort så sluta klanka ner på en lösning som fungerar.
sen den fördelningen du skriver om stämmer inte särskilt bra wink


Forummoderator
26 349 Inlägg
2 september 2011
#5
VXC70 skrev:
kan bara hålla med airone,  ghost-face du har inte upplevt en visko awd på vintern så mycket kan vi säga. drivningen fungerar på en gång när man åkt så oljan "vaknat" och det går fort så sluta klanka ner på en lösning som fungerar.
sen den fördelningen du skriver om stämmer inte särskilt bra wink

Precis. Inte en siffra rätt.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Allmänt envis
12 512 Inlägg
2 september 2011
#6
http://www.teknikensvarld.se/documents/ … /index.xml

"När den ingående axeln i kopplingen snurrar snabbare än den utgående, det vill säga när framhjulen spinner, blir oljan trögflytande. Då ska bakhjulen börja driva. Men i praktiken är ingreppet trögt. Det kan ta lång tid, mer än en minut, innan oljan har stelnat så att den får med bakhjulen."


Dock får ni finna en liten tröst i att helgonförklarade quattro gör bort sig i samma utsträckning. smile
Senast redigerat av Rquired (2 september 2011)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Forummoderator
26 349 Inlägg
2 september 2011
#7
Rquired skrev:
http://www.teknikensvarld.se/documents/volvo/v70_xc/index.xml

"När den ingående axeln i kopplingen snurrar snabbare än den utgående, det vill säga när framhjulen spinner, blir oljan trögflytande. Då ska bakhjulen börja driva. Men i praktiken är ingreppet trögt. Det kan ta lång tid, mer än en minut, innan oljan har stelnat så att den får med bakhjulen."

Vet inte vad dom har gjort fel men deras påstående stämmer inte på en frisk AWD.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Allmänt envis
12 512 Inlägg
2 september 2011
#8
AirOne skrev:
Rquired skrev:
http://www.teknikensvarld.se/documents/volvo/v70_xc/index.xml

"När den ingående axeln i kopplingen snurrar snabbare än den utgående, det vill säga när framhjulen spinner, blir oljan trögflytande. Då ska bakhjulen börja driva. Men i praktiken är ingreppet trögt. Det kan ta lång tid, mer än en minut, innan oljan har stelnat så att den får med bakhjulen."

Vet inte vad dom har gjort fel men deras påstående stämmer inte på en frisk AWD.

Jag kan inte säga mer än att det stämmer in utmärkt på min egen erfarenhet, minns det nämligen ganska väl.  En bekant till min far hade precis köpt sig en ny V70xc och var mäkta stolt över denna, men att dra upp hans träeka mäktade den inte med utan betedde sig som i testet ovan. Det lustiga med detta som gör att jag minns det är att ovanstående test publicerades ett tag efter detta.

Dessutom har jag sett en 855 AWD med hästtrailer glida nerför en backe med vilt spinnande framhjul, ekipaget vek sig sedan och landade i diket. Tyvärr var släpet inte tomt, och den hästen vägrade åka släp efter den incidenten.

Så min tilltro till Volvo´s AWD är tyvärr inte så stor, men det är två isolerade incidenter (Som visserligen stryks av ett test). smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Forummoderator
26 349 Inlägg
2 september 2011
#9
Rquired skrev:
AirOne skrev:
Rquired skrev:
http://www.teknikensvarld.se/documents/volvo/v70_xc/index.xml

"När den ingående axeln i kopplingen snurrar snabbare än den utgående, det vill säga när framhjulen spinner, blir oljan trögflytande. Då ska bakhjulen börja driva. Men i praktiken är ingreppet trögt. Det kan ta lång tid, mer än en minut, innan oljan har stelnat så att den får med bakhjulen."

Vet inte vad dom har gjort fel men deras påstående stämmer inte på en frisk AWD.

Jag kan inte säga mer än att det stämmer in utmärkt på min egen erfarenhet, minns det nämligen ganska väl.  En bekant till min far hade precis köpt sig en ny V70xc och var mäkta stolt över denna, men att dra upp hans träeka mäktade den inte med utan betedde sig som i testet ovan. Det lustiga med detta som gör att jag minns det är att ovanstående test publicerades ett tag efter detta.

Dessutom har jag sett en 855 AWD med hästtrailer glida nerför en backe med vilt spinnande framhjul, ekipaget vek sig sedan och landade i diket. Tyvärr var släpet inte tomt, och den hästen vägrade åka släp efter den incidenten.

Så min tilltro till Volvo´s AWD är tyvärr inte så stor, men det är två isolerade incidenter (Som visserligen stryks av ett test). smile

Jadu. Jag säger absolut inte att du ljuger, men då är det antingen handhavandefel eller något som helt enkelt inte varit friskt med systemen du har bevittnat, för det ovanstående är inget jag har märkt med min egen som sagt. Hade denna fråga uppe i min projekttråd dessutom, och det var förvånansvärt många som skrev och undrade varför alla klankade ner på AWD:n, när dem också tyckte den funkade bra.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

749 Inlägg
2 september 2011
#10
Har hört att växellådorna är klena och dyra.
Kardanaxlens stödlager finns ej längre som reservdel (Märkligt och dåligt om det är sant).
Bilen har 2st bränslepumpar med amaturer som är hutlöst dyra.
Bränslerören brukar rosta av ovan tank.

I övrigt har den de vanliga V70 bekymmren med klena länkarmslagrigar, allmänt klen framvagn.
Vanligt att vevhusventilation och oljesugsil blir igensatt och motorn kan stanna mm.
Vanligt felande komponenter, elektroniskt gasspjäll om den har sådant så är det dyrt att laga, motortempsensor ej så dyrt men bilen går knappt köra i vissa fall, trasig lambdasond, laddtrycksmagnetventil och luftmassemätare.

Bakvagnen är är samma som Volvo 760 multilink, fast lite modifierad, men om priserna är samma som till 760 så är bakvagnsdetaljer så som bustningar mm, ganska dyrt ca 1000kr/busstning.

Men om man sköter om detta och har lite tur så är det än väldigt bra bil.
Senast redigerat av Bjornn (2 september 2011)


Forummoderator
26 349 Inlägg
2 september 2011
#11
Bjornn skrev:
Har hört att växellådorna är klena och dyra.
Kardanaxlens stödlager finns ej längre som reservdel (Märkligt och dåligt om det är sant).
Bilen har 2st bränslepumpar med amaturer som är hutlöst dyra.
Bränslerören brukar rosta av ovan tank.

Källor duger alldeles utmärkt till detta också.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

135 Inlägg
2 september 2011
#12
Hallå!! de är en volvo. då måste de vara bäst.

http://www.youtube.com/watch?v=XyLgYskj-oc


Forummoderator
26 349 Inlägg
2 september 2011
#13
gasolinbloood skrev:
Hallå!! de är en volvo. då måste de vara bäst.

http://www.youtube.com/watch?v=XyLgYskj-oc

..såklart en BMW-åkare gör fel när han försöker hävda sig..
Fel bilmodell med fel sorts AWD..

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

135 Inlägg
2 september 2011
#14
AirOne skrev:
gasolinbloood skrev:
Hallå!! de är en volvo. då måste de vara bäst.

http://www.youtube.com/watch?v=XyLgYskj-oc

..såklart en BMW-åkare gör fel när han försöker hävda sig..
Fel bilmodell med fel sorts AWD..

Men gubben, jag vet att det inte är samma system. Det är bara skamligt att volvo inte kunnat förbättra sitt awd system. (eller som du kanske tycker, att de äldre är bättre? då är de värre)


210 Inlägg
2 september 2011
#15
Bjornn skrev:
Har hört att växellådorna är klena och dyra.
Kardanaxlens stödlager finns ej längre som reservdel (Märkligt och dåligt om det är sant).
Bilen har 2st bränslepumpar med amaturer som är hutlöst dyra.
Bränslerören brukar rosta av ovan tank.

I övrigt har den de vanliga V70 bekymmren med klena länkarmslagrigar, allmänt klen framvagn.
Vanligt att vevhusventilation och oljesugsil blir igensatt och motorn kan stanna mm.
Vanligt felande komponenter, elektroniskt gasspjäll om den har sådant så är det dyrt att laga, motortempsensor ej så dyrt men bilen går knappt köra i vissa fall, trasig lambdasond, laddtrycksmagnetventil och luftmassemätare.

Bakvagnen är är samma som Volvo 760 multilink, fast lite modifierad, men om priserna är samma som till 760 så är bakvagnsdetaljer så som bustningar mm, ganska dyrt ca 1000kr/busstning.

Men om man sköter om detta och har lite tur så är det än väldigt bra bil.

Vågar du äga en bil? tänk alla fel som kan bli:P


Forummoderator
26 349 Inlägg
3 september 2011
#16
gasolinbloood skrev:
AirOne skrev:
gasolinbloood skrev:
Hallå!! de är en volvo. då måste de vara bäst.

http://www.youtube.com/watch?v=XyLgYskj-oc

..såklart en BMW-åkare gör fel när han försöker hävda sig..
Fel bilmodell med fel sorts AWD..

Men gubben, jag vet att det inte är samma system. Det är bara skamligt att volvo inte kunnat förbättra sitt awd system. (eller som du kanske tycker, att de äldre är bättre? då är de värre)

Gubbe? Jag är 26..bah!

Jag säger inte att de nyare systemen är varken bättre eller sämre, men samtidigt så har jag lagt märke till att det krävs en viss körstil för att få ut det man vill av AWD:n.
Kort sagt - plattan i mattan är det som gäller.

Exempel på AWD: (iofs V70 men samma system)

http://www.youtube.com/watch?v=RDtCbrF4z2E

Ser det ut att ta en minut här för att bakhjulen skall börja driva?
Eller i detta klipp?

http://www.youtube.com/watch?v=vcH6vc9t … 513BA3EDDC

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

* Voff voff *
10 591 Inlägg
3 september 2011
#17
Rquired skrev:
http://www.teknikensvarld.se/documents/volvo/v70_xc/index.xml

"När den ingående axeln i kopplingen snurrar snabbare än den utgående, det vill säga när framhjulen spinner, blir oljan trögflytande. Då ska bakhjulen börja driva. Men i praktiken är ingreppet trögt. Det kan ta lång tid, mer än en minut, innan oljan har stelnat så att den får med bakhjulen."


Dock får ni finna en liten tröst i att helgonförklarade quattro gör bort sig i samma utsträckning. smile

Dock lite intressant att dom skriver att bakhjulen ger stötvis hjälp. Detta är ju ett säkert tecken på att nå´t är trasigt. Ingen Volvo med AWD som jag kört har kopplat in bakhjulen "stötvis", förutom en som faktiskt var trasig.

Samma sak när dom testar den mot Subarun, sannolikt är den helt enkelt trasig vilket ger en skev bild av hur AWD-systemet funkar. Alla AWD-system fungerar ju förstås dåligt om dom är trasiga.

Dock verkar det ju tämligen vanligt att den är just trasig (sönderkörd?) tyvärr, men det är faktiskt inte samma sak som att den driver dåligt (när den funkar).

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

135 Inlägg
3 september 2011
#18
AirOne skrev:
gasolinbloood skrev:
AirOne skrev:

..såklart en BMW-åkare gör fel när han försöker hävda sig..
Fel bilmodell med fel sorts AWD..

Men gubben, jag vet att det inte är samma system. Det är bara skamligt att volvo inte kunnat förbättra sitt awd system. (eller som du kanske tycker, att de äldre är bättre? då är de värre)

Gubbe? Jag är 26..bah!

Jag säger inte att de nyare systemen är varken bättre eller sämre, men samtidigt så har jag lagt märke till att det krävs en viss körstil för att få ut det man vill av AWD:n.
Kort sagt - plattan i mattan är det som gäller.

Exempel på AWD: (iofs V70 men samma system)

http://www.youtube.com/watch?v=RDtCbrF4z2E

Ser det ut att ta en minut här för att bakhjulen skall börja driva?
Eller i detta klipp?

http://www.youtube.com/watch?v=vcH6vc9t … 513BA3EDDC

okej, de filmer du länkat, de släpper baken väldigt fint.. men är de samma sak på torr asfalt utan snö? eller en lerig brant backe?


Forummoderator
26 349 Inlägg
3 september 2011
#19
gasolinbloood skrev:
AirOne skrev:
gasolinbloood skrev:

Men gubben, jag vet att det inte är samma system. Det är bara skamligt att volvo inte kunnat förbättra sitt awd system. (eller som du kanske tycker, att de äldre är bättre? då är de värre)

Gubbe? Jag är 26..bah!

Jag säger inte att de nyare systemen är varken bättre eller sämre, men samtidigt så har jag lagt märke till att det krävs en viss körstil för att få ut det man vill av AWD:n.
Kort sagt - plattan i mattan är det som gäller.

Exempel på AWD: (iofs V70 men samma system)

http://www.youtube.com/watch?v=RDtCbrF4z2E

Ser det ut att ta en minut här för att bakhjulen skall börja driva?
Eller i detta klipp?

http://www.youtube.com/watch?v=vcH6vc9t … 513BA3EDDC

okej, de filmer du länkat, de släpper baken väldigt fint.. men är de samma sak på torr asfalt utan snö? eller en lerig brant backe?

De är inte gjorda för att det ska släppa på torr asfalt. Tror inte dom tänkte på Volvo Personvagnar, att gasglada tonåringar skulle vilja drifta med en S70/V70. Däremot i leriga, branta backar torde det inte vara några problem.
Jag skulle kunna prova själv och filma det, bara jag fann en sådan backe, där min bil klarar sig med höjden. Är ju liksom ingen terrängbil från första början..

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

135 Inlägg
3 september 2011
#20
AirOne skrev:
gasolinbloood skrev:
AirOne skrev:
Gubbe? Jag är 26..bah!

Jag säger inte att de nyare systemen är varken bättre eller sämre, men samtidigt så har jag lagt märke till att det krävs en viss körstil för att få ut det man vill av AWD:n.
Kort sagt - plattan i mattan är det som gäller.

Exempel på AWD: (iofs V70 men samma system)

http://www.youtube.com/watch?v=RDtCbrF4z2E

Ser det ut att ta en minut här för att bakhjulen skall börja driva?
Eller i detta klipp?

http://www.youtube.com/watch?v=vcH6vc9t … 513BA3EDDC

okej, de filmer du länkat, de släpper baken väldigt fint.. men är de samma sak på torr asfalt utan snö? eller en lerig brant backe?

De är inte gjorda för att det ska släppa på torr asfalt. Tror inte dom tänkte på Volvo Personvagnar, att gasglada tonåringar skulle vilja drifta med en S70/V70. Däremot i leriga, branta backar torde det inte vara några problem.
Jag skulle kunna prova själv och filma det, bara jag fann en sådan backe, där min bil klarar sig med höjden. Är ju liksom ingen terrängbil från första början..

Okej, är juh inte så att jag är glad om volvo gör dåliga bilar smile Är bara bra om de fungerar bra. volvo var trots allt min favoritbil som liten... men nu är den inte så högt upp på listan dock.
Senast redigerat av gasolinbloood (3 september 2011)



Sök