Rquired skrev:
Brådhis skrev:
Rquired skrev:
http://www.teknikensvarld.se/documents/volvo/v70_xc/index.xml
"När den ingående axeln i kopplingen snurrar snabbare än den utgående, det vill säga när framhjulen spinner, blir oljan trögflytande. Då ska bakhjulen börja driva. Men i praktiken är ingreppet trögt. Det kan ta lång tid, mer än en minut, innan oljan har stelnat så att den får med bakhjulen."
Dock får ni finna en liten tröst i att helgonförklarade quattro gör bort sig i samma utsträckning.
Dock lite intressant att dom skriver att bakhjulen ger stötvis hjälp. Detta är ju ett säkert tecken på att nå´t är trasigt. Ingen Volvo med AWD som jag kört har kopplat in bakhjulen "stötvis", förutom en som faktiskt var trasig.
Samma sak när dom testar den mot Subarun, sannolikt är den helt enkelt trasig vilket ger en skev bild av hur AWD-systemet funkar. Alla AWD-system fungerar ju förstås dåligt om dom är trasiga.
Dock verkar det ju tämligen vanligt att den är just trasig (sönderkörd?) tyvärr, men det är faktiskt inte samma sak som att den driver dåligt (när den funkar).
//Brådhis
Tittar du på en vanlig bakhjulsdriven bil med öppen differential kan ett hjul spinna medan det andra driver stötvis, kraften kan förstås ta den enklaste vägen även i en Viscokoppling. Beteendet kan tvärt om förstärkas i en viscokoppling som en gummibandseffekt, eftersom det tar lite tid (Låt vara att vi är oense om hur lång tid) för bakhjulen att börja driva så hinner dessa enbart få en "stöt" kraft innan framaxeln åter igen är den enklaste vägen.
Om Volvo´s AWD har lång responstid eller väldigt enkelt går sönder är väl egentligen irrelevant, kontentan av allt är att det inte är ett system att lita på utan om du verkligen behöver 4WD borde du välja en annan bil. Kan inte vara en allt för felaktig slutsats?
Jag skulle nog snarare säga att om du behöver lita på systemet (och vill ha en Volvo) så bör du se till att få en med fungerande(!) AWD-system!
Återigen så har jag plågat ett par olika Volvo AWD-bilar och aldrig fått dessa stötar förutom på en som de facto var trasig.
För faktum kvarstår... Det finns väldigt många som ÄR nöjda sin Volvo med AWD och skulle ALLA fungerat lika dåligt som i filmen t.ex. så skulle nog inte Volvo kunnat sälja det systemet i så många år (fram till 2002 på V70).
Titta bara i den här tråden, dom som kört med det är nöjda och dom som är missnöjda är folk som sett filmer, sett andra köra eller bara hört talas om att det skulle vara dåligt. Det säger faktiskt en del. Dessutom förekommer det faktiskt en del filmer på t.ex. Youtube där V70 AWD presterar alldeles utmärkt.
Men visst! Ofelbart är det ju inte, det tänker jag inte påstå heller... Dock är det faktiskt bättre än sitt rykte och för att faktiskt svara på trådskaparens fråga:
Det finns ingen anledning att avstå från att köpa en Volvo med AWD, men det är en bra idé att kolla så systemet fungerar innan köp!
Jag lägger dock ner det här nu, ingen idé att tramsa sönder tråden.
Du har din åsikt om Volvo och jag har min.
//Brådhis
Edit: Värt att veta är att första generationen V70 (och S70) har diffbroms i bakaxeln, något som V70N 00-02 saknar.