2635
Sök

Vad säger SBP om starktonshorn? Besiktning imorgon viktigt!

414 Inlägg
4 september 2011
Trådstartare
#1
Jaa som sagt, har ombesiktning imorgon pga tutan. den lät tydligen otilfredställande.
Köpte E godkända på biltema, lät fan lika illa som dom jag hade på så bytte då mot denna fina lilla tuta

http://biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillb … ktonshorn/

vad jag kan se så e denna ej E märkt. Låter 115db. Men vad jag läst mig till är att den ska låta mellan 93-112db på sju meters avstånd på en höjd av 0.5-1.5 m vilket den borde göra

Det jag oroar mig för e att dom märker att den låter för mycket och ska kolla om den är E godkänd. Men hur stora e oddsen att dom kolla? Med tanke på att jag måste besiktiga om den pga tutan och iof 3 andra saker. ska jag smacka dit ett par andra bara eller försöka dämpa ljudet lite?

Mvh Oskar


Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
3 585 Inlägg
4 september 2011
#2
En tuta är till för att varna. Och hör man inte den där så är man nog döv..... Borde vara okej... tror jag..

Följ mina projekt på http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing
Projekt tråd på Tyrken http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=63529
På e36 turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … #p1685143/
Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners

Evo raggare
386 Inlägg
4 september 2011
#3
Dem bryr sig inte om sånt. Sålänge du har en fungerande tuta som hörs! Så ska det inte vara några problem smile Annars får du la försöka dämpa det en aning!

Mitsubishi Lancer Evolution III 790HK/830NM
Mitsubishi Lancer GTi [MDS-Edition]
Tack till: WiTune, Flanders Motorsport, BDS Skara Motor, Mitsubishi Härene bil, Mrtuning.se, Robban Stroker, David Rudhem, LG-Speed

414 Inlägg
4 september 2011
Trådstartare
#4
EvoTre skrev:
Dem bryr sig inte om sånt. Sålänge du har en fungerande tuta som hörs! Så ska det inte vara några problem smile Annars får du la försöka dämpa det en aning!

Det var ingen större skillnad jämfört med morsans v50 tuta som jag tänte sno. gömmer tutan lite fint bara och chansar!


Opptimistisk Pessimist
1 479 Inlägg
4 september 2011
#5
Varför skulle de klaga om du har ett vanligt horn som är köpt som biltuta, och inte som starktonshorn eller liknande? Klagar de är det ju bara att visa att det är helt vanliga horn som sitter på och du kan inte hjälpa deras ljud smile

Alla Volvo Amazoner blev inte Vallåkrabyggen på 80talet, denna fick nöja sig med ett ovanligt färgval och sönderkörning, för att sedan bli bortglömd i nästan 20 år - Kolla HÄR hur bilen får nytt liv!
------------------
Varning, jag sparar nästan på allt, och ser möjlighet i 90% av alla bilvrak...

414 Inlägg
4 september 2011
Trådstartare
#6
Volvo1968 skrev:
Varför skulle de klaga om du har ett vanligt horn som är köpt som biltuta, och inte som starktonshorn eller liknande? Klagar de är det ju bara att visa att det är helt vanliga horn som sitter på och du kan inte hjälpa deras ljud smile

Jo men typ äääh blir ingen ombesiktning utan en 2a troligen:) resten ska vara fungerande smile


Opptimistisk Pessimist
1 479 Inlägg
4 september 2011
#7
2a är ombesiktning wink

Alla Volvo Amazoner blev inte Vallåkrabyggen på 80talet, denna fick nöja sig med ett ovanligt färgval och sönderkörning, för att sedan bli bortglömd i nästan 20 år - Kolla HÄR hur bilen får nytt liv!
------------------
Varning, jag sparar nästan på allt, och ser möjlighet i 90% av alla bilvrak...

414 Inlägg
5 september 2011
Trådstartare
#8
Volvo1968 skrev:
2a är ombesiktning wink

Blandat ihop det totalt...


Gick iallafall igenom smile


1 484 Inlägg
5 september 2011
#9
dom brydde sig inte om mitt kompressorhorn jag hade monterat i 740in, dom skrattade bara tongue så. det ska nog inte vara några problem wink

Med vänlig hälsning, Oscar.
Besök mig gärna på Facebook!
Volbeat, forever and always <3

466 Inlägg
5 september 2011
#10
det ska vara max db säger dom jag hade såna på min sierra ,,, köpte mina på biltema,,,,, jag fick om bes


3 466 Inlägg
5 september 2011
#11
Får va en sniken besiktningsgubbe till o anmärka på sånt.. jag har lyckats få igenom betydligt värre grejjer....!

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

8 156 Inlägg
6 september 2011
#12
Att en tuta är E-märkt innebär inte att den är godkänd som biltuta. Den måste sitta rätt placerad och kunna låta tillräckligt högt. dB-värdet på signalhorn mäts oftast på 1 meters håll, vilket gör att den är betydligt svagare på 6-7 meters håll.

Vill du vara kaxig så kopplar du ett train-horn på 180dB till billarmet och monterar in en "panik-knapp" i kupén. Liten mesig tuta när du tutar vanligt och ett helvetes ljud om du verkligen behöver få någons uppmärksamhet.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

414 Inlägg
6 september 2011
Trådstartare
#13
Phaetoon skrev:
Att en tuta är E-märkt innebär inte att den är godkänd som biltuta. Den måste sitta rätt placerad och kunna låta tillräckligt högt. dB-värdet på signalhorn mäts oftast på 1 meters håll, vilket gör att den är betydligt svagare på 6-7 meters håll.

Vill du vara kaxig så kopplar du ett train-horn på 180dB till billarmet och monterar in en "panik-knapp" i kupén. Liten mesig tuta när du tutar vanligt och ett helvetes ljud om du verkligen behöver få någons uppmärksamhet.

Ingen Dum ide:)

Men hela besiktningsprotokollet från första besiktningen va allmänt rörigt för det stod att bromslangen på V sida va trasig men han bad mig byta höger, Men killen hade humor och tyckte min tuta lätförjävla bra big_smile


Opptimistisk Pessimist
1 479 Inlägg
6 september 2011
#14
Det är inte så att du stått från fel håll och kollat under bilen Einstein...? wink Då blir ju höger vänster vet du tongue

Nåja nu är det bytt och allt är bra, huvudsaken smile Ang. extra tuta hade jag mitt kompressorhorn på en vippknapp i bilen och orginaltutan på ratten kvar smile

Alla Volvo Amazoner blev inte Vallåkrabyggen på 80talet, denna fick nöja sig med ett ovanligt färgval och sönderkörning, för att sedan bli bortglömd i nästan 20 år - Kolla HÄR hur bilen får nytt liv!
------------------
Varning, jag sparar nästan på allt, och ser möjlighet i 90% av alla bilvrak...

Legitimerad Hårdrockare
325 Inlägg
6 september 2011
#15
Jag har fråga på bilprovningen rakt ut, angående de där tågtutorna som finns i USA. Besiktningsmannen sa att den får låta hur mkt som helst, bara den fungerar, det är det enda viktiga tydligen.

Var som folk får man höra jämt. Varför?? Folk är det mest korkade som finns...

Opptimistisk Pessimist
1 479 Inlägg
6 september 2011
#16
Det är säkerligen olika från besiktningsman till besiktningsman, men mammas bil rykte på kompressorhorn sist vi provade... men det är ju olika somsagt!!

Alla Volvo Amazoner blev inte Vallåkrabyggen på 80talet, denna fick nöja sig med ett ovanligt färgval och sönderkörning, för att sedan bli bortglömd i nästan 20 år - Kolla HÄR hur bilen får nytt liv!
------------------
Varning, jag sparar nästan på allt, och ser möjlighet i 90% av alla bilvrak...

7 276 Inlägg
6 september 2011
#17
Lastbilar har ju starkhorn då borde väl personbilar få ha det med.


8 156 Inlägg
6 september 2011
#18
22 kap. Ljudsignalanordning (exkl. ljudanordning i larmanordning och backningsvarnare)
Övergripande krav

1 §     Bil som tas i bruk den 1 januari 2005 eller senare skall med avseende på avgivande av ljudsignaler
1.       uppfylla kraven enligt direktiv 70/388/EEG (se 2 kap. 9 §), eller
2.       vara typgodkänd enligt ECE-reglemente 28.

2 §     Bil som tas i bruk före den 1 januari 2005 och är av 1987 eller senare års modell skall ha ljudsignalanordning som
1.       är typgodkänd enligt direktiv 70/388/EEG, eller
2.       är typgodkänd enligt ECE-reglemente 28.

Ljudsignalanordningens ljudstyrka, mätt 7 m framför fordonet på en höjd mellan 0,5 och 1,5 m över marken, skall när ljudsignalanordningen är monterad på fordonet vara minst 93 dB (A) med motorn frånslagen.

3 §     Bil som tas i bruk före den 1 januari 2005 och är av 1986 eller tidigare års modell skall ha ljudsignalanordning som avger jämn ton.

Ljudsignalanordningens ljudstyrka, mätt 7 m framför fordonet på en höjd mellan 0,5 och 1,5 m över marken, skall när ljudsignalanordningen är monterad på fordonet vara minst 93 dB (A) och högst 112 dB (A) med motorn frånslagen.

Övriga krav
4 §     Annat fordon än utryckningsfordon får inte ha ljudsignalanordning vars grundfrekvenser (grundtoner) eller harmoniska komponenter (övertoner) kan varieras på ett sätt som är klart hörbart, exempelvis spelande signalhorn.




*Edit:
ECE:
http://live.unece.org/trans/main/wp29/w … 21-40.html

Både ECE-reglemente 28 och Direktiv 70/388/EEG har 118 dB (A) på 2 meters håll som högsta godkända gräns för signalanordningar.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

8 156 Inlägg
7 september 2011
#19
Om jag har tolkat och räknat rätt så är det (mätt på en meters håll) 129 dB(A) som gäller för äldre bilar och 124 dB (A) för nyare bilar, respektive 123 dB (A) /118 dB (A) på två meters håll.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

Legitimerad Hårdrockare
325 Inlägg
7 september 2011
#20
som kuriosa kan jag nämna (om jag int minns fel) att sirnrna på utryckningsfordon har n ljudstyrka av 135 decibel 1 meter ifrån ljudanordningen. Och ändå märker inte folk när man kommer körandes med det ljudet kombinerat med blåljus och regelbundet helljusblink inklusive 6 st extraljus plus brandbilens vanliga helljus......

Var som folk får man höra jämt. Varför?? Folk är det mest korkade som finns...


Sök