3272
Sök

Kapa fjädrar på plats

Snäll pöjk
703 Inlägg
11 september 2011
Trådstartare
#1
Undrar om man kan kapa fjädrarna när dom sitter monterade på bilen riskfritt? Något extra att tänka på? Skriv era erfarenheter. vill helst inte ha svar som; bara fram med vinkelslippen och en pris under läpper eller liknande. mvh

Ack vet jag förgasarmotorer!

8 250 Inlägg
11 september 2011
#2
Riskfritt är väl diskutabelt. Det är ju fördelaktigt at spänna ihop fjädrarna gå gott det går på den bit som inte ska tas bort. Att bara ta av hjulet och kapa kan inte sägas vara riskfritt även om det går och smäller en hel del när fjädern går av och fjädrar ut. En annan liten nackdel med att kapa på plats som kan nämnas är att det kan vara knepigt att få alla fjädrarna lika långa.


Evildan
11 september 2011
#3
Tattarsänkt ett gäng arma volvo 240 genom åren. Det går prima att kapa på plats men riskfritt? njae, fjädern kommer "sprätta" till eller vika sig när tillräckligt mkt gods har kapats bort, finns risk att kapskivan fastnar emellan när fjädern ger vika. Rekommenderar en kapskiva med så stor diameter som möjligt så kommer du åt lättare.
Gör markering på bägge fjädrarna på hur mkt du ska kapa bort så slipper du sitta och räkna varv när den ena är kapad.
Ett montagespett eller dyl är bra att ha och bända med.
Glöm snuset, det hjälper föga wink

Snäll pöjk
703 Inlägg
11 september 2011
Trådstartare
#4
Räknar man bara varven som ska skäras av borde det väl bli ganska jämnt? Sedan att man ska trycka ihop fjädern låter också konstigt man borde ju hissa bilen så att fjädrarna blir så utsträkta som möjligt? :-s låter mest troligt men jag haf aldrig gjort detta..

Ack vet jag förgasarmotorer!

Evildan
11 september 2011
#5
mangedif skrev:
Räknar man bara varven som ska skäras av borde det väl bli ganska jämnt? Sedan att man ska trycka ihop fjädern låter också konstigt man borde ju hissa bilen så att fjädrarna blir så utsträkta som möjligt? :-s låter mest troligt men jag haf aldrig gjort detta..

yeaopp, du tar ju bort samma mängd material när du räknar varven så det kommer bli jämnlågt.
att pressa ihop den fjäderdelen som ska vara kvar på bilen hjälper till då spänningen nedåt mot fjädertallriken fram minskas.

fungerar bra med grova "skidstropppar" men stoppa för faen inte in fingrarna emellan/under fjädern för det, om dom släpper gör det ont.
bak på 240 brukar pressbulten i hållaren som håller fjädern på bärarmen gå runt när man försöker lossa muttern, ska du ta bort bakfjädern så köp två nya hållare, dom kostar inte mkt alls, eller kapa även bak på plats, då sätter du spännbandet under bärarmen och drar ihop fjädern med en domkraft under bärarmen när bilen är upplyft och står på pallbockarna.
Om du kapar 2.5 fram och 2 bak på en 240 ger en i mitt tycke en lagom låg bil som fortfarande fjädrar lite utan att bli stum och studsig.

8 250 Inlägg
11 september 2011
#6
mangedif skrev:
Sedan att man ska trycka ihop fjädern låter också konstigt man borde ju hissa bilen så att fjädrarna blir så utsträkta som möjligt? :-s låter mest troligt men jag haf aldrig gjort detta..

Man hissar ju upp bilen först så att man kan ta av hjulet. Och sedan så klämmer man ihop fjädern utan att ställa bilen på marken. Anledningen till att man vill klämma ihop är för att minska den kraften i utfjädringen som blir när fjädern kapas. Och det är därför man endast kämmer ihop den delen av fjädern som ska vara kvar på bilen.


Snäll pöjk
703 Inlägg
11 september 2011
Trådstartare
#7
Ska man kapa lite åt taget då bara för att undvika att fjädern böjer sig?

Ack vet jag förgasarmotorer!

Volvoskadad
6 017 Inlägg
11 september 2011
#8
Om man kapar exakt i linje med fjäderbenet/fjädern, dvs inte kapar fjädern snett så är risken minimal för att skivan ska fastna och "sprängas".
Har själv kapat fjädrar på rätt många bilar nu och har bara råkat ut för en "explosion" och då kapade jag skapligt snett.

Jonas

Snäll pöjk
703 Inlägg
11 september 2011
Trådstartare
#9
Jag tänkte ta 1varv fram och 2,5 varv bak. ska man kapa fjäderns övre eller undre del? Kanske inte spelar någon roll?

Ack vet jag förgasarmotorer!

Evildan
11 september 2011
#10
mangedif skrev:
Jag tänkte ta 1varv fram och 2,5 varv bak. ska man kapa fjäderns övre eller undre del? Kanske inte spelar någon roll?

ett varv fram kommer inte att märkas om det är 240 som är påtänkt då första varvet är liggandes ihop i botten av fjädertallriken och endast bygger fjäderns diameter i höjd, dessutom kommer bilen liuta bakåt ganska stark då det är olika antal fjädervarv fram och bak.
tar du 2.5varv bak på en 240 kommer den nästan att stå på genomslagsgummit.
2 kapade varv fram ger lika mycket sänkning som 2.5 varv bak.
enklast att kapa den undre delen fram då du inte får upp kapmaskinen i tornet.
bak måste du kapa den övre delen då fjädern är utformad så att den går ihop nedtill vid fjäderfästet.

är det 240 som diskuteras?

Volvoskadad
6 017 Inlägg
11 september 2011
#11
Kapat 2.5 varv fram och inget bak på min. Fortfarande bra komfort
https://www1.garaget.org/archive/22/21005/243874/243874-2281523.jpg

Jonas

Evildan
11 september 2011
#12
2.5fram fungerar utmärkt, men är ändå ganska nära genomslag speciellt om det blir lite gropigt.
däremot tar man 2.5 bak och 1fram blir det rejält bakåtlut.

Snäll pöjk
703 Inlägg
11 september 2011
Trådstartare
#13
Så 2 varv bak 2,5 fram? Ah det är en 240 :-)

Ack vet jag förgasarmotorer!

Evildan
11 september 2011
#14
mangedif skrev:
Så 2 varv bak 2,5 fram? Ah det är en 240 :-)

då blir den knappt synbart högre fram än den snygga beiga på bilden strax här ovan och jämnhög bak, ser dock lägre ut bak när du sänkt den efterssom hjulhusen bak har en mkt lägre skärning, men kolla sedan på sparklådorna så kommer du se att den är i princip vågrät, kan skilja lite på olika fjädrar beroende på hårdhet men inget som kommer att synas om du inte särgranskar den med vattenpass.
låt kapen jobba nu.
glöm inte ta foton när den är klar så vi involverade till detta dåd får se skillnaden wink

7 Inlägg
11 september 2011
#15
käringar å pickalösa spänner ihop fjädrar, män använder bara vinkelslip och slägga wink

Snäll pöjk
703 Inlägg
11 september 2011
Trådstartare
#16
Lägger upp bilder på ingreppet! Både före och efter. blir dock inte försen till helgen. haha hur gör ni på carlqvist martin? ;-) hur gick det med din bil förresten?

Ack vet jag förgasarmotorer!

Dr Snuggles
956 Inlägg
11 september 2011
#17
Bara att kapa någorlunda djupa snitt i fjädern, sen skicka ner domkraften fort utav bara helvete, så smäller fjädern av så fint så wink

- "Lämnar dig lika förvirrad som fyra blinda flator i en fiskaffär"


Sök