4147
Sök

Utan laddtryck, Volvo 240

65 Inlägg
25 september 2011
Trådstartare
#21
Såg även att när jag bytte turbo så försvann läckaget runt oljereturen, Fast jag använde samma returrör och samma tätning som innan :s.  Nu ryker inte bilen så farligt eftersom oljereturen har slutat skvätta olje på grenröre/downpipen. Jag får intrycket att de läcker någon stans runt insuget efter spjällhuset, kan vara så? För just när jag släpper på gasen då jag ligger på högavarv så känner man på tryckslangarna hur dom "trycks utåt" men sedan medans jag håller gas så äre inte något laddtryck alls.

Är det farligt att spruta typ vatten med yes eller något runt insuget för att se eventuella läckage eller äre något man helst ska låta bli?


tack för alla svar


mvh

7 274 Inlägg
25 september 2011
#22
Spruta med startgas istället. Varvar bilen upp så läcker den där.


65 Inlägg
25 september 2011
Trådstartare
#23
Smart! Jag får pröva de smile

65 Inlägg
25 september 2011
Trådstartare
#24
prövade de och fann ingen läcka någonstans hmm.

En sak till som jag glömt å nämna är att bilen verkligen går skit utan laddtryck, Den varvar till 3-3.500 varv sedan blöddrar den bara.
Har de med turbon å göra eller kan kamremmen sitta ett kuggfel? Eftersom jag nyss böt topp kan jag satt den ett kugg fel.

65 Inlägg
25 september 2011
Trådstartare
#25
Nu har jag fått bilen å varva helaregistre, men Turbo fan laddar inte ett dugg! sad.

Har prövat koppla förbi Magnetventilen eftersom den var knasigt kopplad men den laddar lika lite ändå.

Har prövat koppla ur wastegaten och varva men den laddar lika lite ändå.

Har prövat koppla förbi Ic'n men den laddar lika lite ändå.

Har prövat spruta startgas runt hela insuget för att höra om den suger in någon stans, utan läckage funnet så den laddar lika lite ändå.

Har prövat bytt turbo och gjort alla steg igen, men den ladda lika lite ändå.

Någon som har någon blekaste aning om vad ska jag kunna göra åt problemet?

Eller någon som vet hur man ska koppla magnetventilen(?) Har bild i fotoalbumet mitt på den om ni funderar vad det är.


mvh

65 Inlägg
28 september 2011
Trådstartare
#26
Precis när jag startat bilen så går det inte att varva något, direkt då jag trampar på gasen faller istället varvmätaren och bilen dör om jag inte släpper på gasen igen. Efter 20-40 s på tomgången så börjar de sakta att gå å varva upp den, och när den kommer över 3k så sticker den rätt bra. Men vad skulle kunna vara fel när den inte kan varva vid gaspådrag?

borde kanske även nämnas att turbon ryker en heldel efter jag varmkört bilen en stund.


mvh

65 Inlägg
8 oktober 2011
Trådstartare
#27
Har provtryckt och det är tätt hela vägen från turbo till cylinder.

Har komp testat med goda resultat.

Läcker inget från oljereturen längre.

Ryker ingenting/väldigt lite från turbon.

Biler går nu rent och varvar som den ska.

Pinnen/armen från wastegaten öppnar och stänger som den ska när man provblås.

Men fortfarande inge laddtryck, det ända jag kan komma på är vakuumslangarna som sitter mellan dumpen laddtrycksmätaren och insuget.

Någon som har nån bild eller skiss på hur dessa slangar ska dras?

mvh


Sök