3444
Sök

Jordpunkt SAAB 9-5 Sedan

83 Inlägg
12 september 2011
Trådstartare
#1
Har sökt och fått som svar att bältesinfästningen är ett bra alternativ vid kabeldragning till slutsteg. Stämmer detta?

Kan för övrigt rekommendera kabelgenomföringen ovanför passagerarens fotutrymme. Lossa handsfacket sen är det raka vägen till motorutrymmet. Samma hål som kabeln till kupévärmaruttaget.


En till fråga, dock OT. Färdigskuren toningsfilm till ovan modell, vart köper jag detta? Årsmodell -01.

Mycket härj, lite verkstad!

3 466 Inlägg
12 september 2011
#2
fokuserad skrev:
Har sökt och fått som svar att bältesinfästningen är ett bra alternativ vid kabeldragning till slutsteg. Stämmer detta?

Kan för övrigt rekommendera kabelgenomföringen ovanför passagerarens fotutrymme. Lossa handsfacket sen är det raka vägen till motorutrymmet. Samma hål som kabeln till kupévärmaruttaget.


En till fråga, dock OT. Färdigskuren toningsfilm till ovan modell, vart köper jag detta? Årsmodell -01.

Ja bältesinfästningen brukar va en bra jordpunkt på de flesta bilar. I vissa bilar så har man dessutom bultar till dragkroksinfästningen eller lastöglor i bagaget som man kan använda då dessa i vanliga fall sitter monterat i balkarna.

För övrigt så är det betydligt bättre o dra strömkabeln på samma sida som batteriet i bilen, i saabs fall är det på förarsidan. Anledningen är att långa kablar ger ett visst spänningsfall. Detta spänningsfallet är högre desto längre kabeln är. Drar du kabeln på vänstersidan så behöver den va åtminstone en meter längre, vilket motsvarar iaf 15-20% av kabelns fulla längd.

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

83 Inlägg
12 september 2011
Trådstartare
#3
M_icke_ skrev:
fokuserad skrev:
Har sökt och fått som svar att bältesinfästningen är ett bra alternativ vid kabeldragning till slutsteg. Stämmer detta?

Kan för övrigt rekommendera kabelgenomföringen ovanför passagerarens fotutrymme. Lossa handsfacket sen är det raka vägen till motorutrymmet. Samma hål som kabeln till kupévärmaruttaget.


En till fråga, dock OT. Färdigskuren toningsfilm till ovan modell, vart köper jag detta? Årsmodell -01.

Ja bältesinfästningen brukar va en bra jordpunkt på de flesta bilar. I vissa bilar så har man dessutom bultar till dragkroksinfästningen eller lastöglor i bagaget som man kan använda då dessa i vanliga fall sitter monterat i balkarna.

För övrigt så är det betydligt bättre o dra strömkabeln på samma sida som batteriet i bilen, i saabs fall är det på förarsidan. Anledningen är att långa kablar ger ett visst spänningsfall. Detta spänningsfallet är högre desto längre kabeln är. Drar du kabeln på vänstersidan så behöver den va åtminstone en meter längre, vilket motsvarar iaf 15-20% av kabelns fulla längd.

Tack för svaret. Ska kika under golvet i bagaget igen. Har haft av draget men några härliga bultar syntes inte till. Annars blir det bältesinfästningen.

Angående kabeln så är det givetvis en kompromiss, var ganska anti till att dra kabeln här men med tanke på hur smidigt det är jämfört med förarsidan så fick det bli där. Och ska inte direkt tävla.

Mycket härj, lite verkstad!

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
12 september 2011
#4
Färdigskuren toning kan du beställa i flertalet sorter (olika mörkhet, transparent och säkerhetsfilm) ifrån northern tint i usa.

Mitt kostade en femhundring med frakt för ett komplett kitt till alla rutor och ett litet "verktygskit" för att sätta dit toningen.

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

83 Inlägg
13 september 2011
Trådstartare
#5
TBOC_Razor skrev:
Färdigskuren toning kan du beställa i flertalet sorter (olika mörkhet, transparent och säkerhetsfilm) ifrån northern tint i usa.

Mitt kostade en femhundring med frakt för ett komplett kitt till alla rutor och ett litet "verktygskit" för att sätta dit toningen.

Strålande. Då blir det en beställning här: http://cgi.ebay.com/ebaymotors/Saab-9-5 … 35af655a42

Mycket härj, lite verkstad!

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
13 september 2011
#6
Just dom var det jag handlade av ja smile

Lägg upp lite bilder på resultatet sen med så man får se.

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

3 466 Inlägg
13 september 2011
#7
fokuserad skrev:
M_icke_ skrev:
fokuserad skrev:
Har sökt och fått som svar att bältesinfästningen är ett bra alternativ vid kabeldragning till slutsteg. Stämmer detta?

Kan för övrigt rekommendera kabelgenomföringen ovanför passagerarens fotutrymme. Lossa handsfacket sen är det raka vägen till motorutrymmet. Samma hål som kabeln till kupévärmaruttaget.


En till fråga, dock OT. Färdigskuren toningsfilm till ovan modell, vart köper jag detta? Årsmodell -01.

Ja bältesinfästningen brukar va en bra jordpunkt på de flesta bilar. I vissa bilar så har man dessutom bultar till dragkroksinfästningen eller lastöglor i bagaget som man kan använda då dessa i vanliga fall sitter monterat i balkarna.

För övrigt så är det betydligt bättre o dra strömkabeln på samma sida som batteriet i bilen, i saabs fall är det på förarsidan. Anledningen är att långa kablar ger ett visst spänningsfall. Detta spänningsfallet är högre desto längre kabeln är. Drar du kabeln på vänstersidan så behöver den va åtminstone en meter längre, vilket motsvarar iaf 15-20% av kabelns fulla längd.

Tack för svaret. Ska kika under golvet i bagaget igen. Har haft av draget men några härliga bultar syntes inte till. Annars blir det bältesinfästningen.

Angående kabeln så är det givetvis en kompromiss, var ganska anti till att dra kabeln här men med tanke på hur smidigt det är jämfört med förarsidan så fick det bli där. Och ska inte direkt tävla.

Nej jag menade absolut inte i tävlingssyfte men kortare kablar ger mindre spänningsfall vilket är en fördel i alla avseenden. Sen råkar jag veta att det finns en smidig genomföring även på förarsidan i 9-5. Lite bökig att hitta men där går utan problem igenom en 50mm2 wink

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"


Sök