3840
Sök

Baslåda, RE SX 18" Projekt

20 Inlägg
13 september 2011
Trådstartare
#1
Tjena

Jag skulle behöva lite tips om hur jag ska bygga min baslåda i bilen smile

Basen jag har är en RE SX 18 tummare som drivs av ett US Blaster 3460 som ger 1200 watt vid 2 ohm (slutsteget passar visserligen inte bra till basen eftersom basen går på 1 ohm och steget är stabilt för 2 men de får funka till vidare)

Lådan har jag räknat ut ska vara ca 140-150 liter portad låda.

Men sen behöver jag lite tips om hur jag ska bygga

Dels så vet jag inte hur stor porten/portarna ska vara och hur jag ska bygga lådan, med mått, placering av portar, typ av portar, placering av basen (uppåt, bakåt, frammåt?), är det bäst att ha port och bas så samma sida?, osv.

Sen hade jag tänkt att installera dioder som blinkar och håller på i takt med basen.
Där blir de problem eftersom jag kommer antagligen bli helt blind bakåt vid mörker körning.
Finns de nåt bra sätt att ha dioderna inuti lådan?

Det var nog allt wink

Lådan ska in i en volvo 745 eller eventuellt en 740.

Vore hemskt tacksam för tips och förslag ni kan komma med! smile


Jag tänkte även ha detta som en projekttråd och lägga upp bilder på lådan allt eftersom den kommer samman tongue

21 761 Inlägg
13 september 2011
#2
Simpan93 skrev:
slutsteget passar visserligen inte bra till basen eftersom basen går på 1 ohm och steget är stabilt för 2 men de får funka till vidare

Sen hade jag tänkt att installera dioder som blinkar och håller på i takt med basen.

Har du enbart ordinarie batteri+generator så lär du knappast behöva dioder som blinkar i takt med basen. wink

Att driva 1 Ohms belastning med ett steg som bara är stabilt ner till 2 Ohm är nästan som att be om problem, steget kommer att dra väldigt mycket ström och går troligen i protect ifall du vrider upp volymen rejält. "Kvalitetssteg" kan gå att köra i aningen lägre belastning än de är specade för.....OM man har mycket stabil strömförsörjning, men ditt steg tillhör ju inte kategorin kvalitetssteg så vitt jag vet. smile

Koppla basen till 4 Ohm på detta steg tills du har fixat ett mer lämpligt steg, annars kan du ha otur att förstöra både bas+steg.

Angående portplacering så funkar det bra med både bas och port riktade bakåt i en kombi.

20 Inlägg
13 september 2011
Trådstartare
#3
aa jag är medveten om detta tongue

hade därför tänkt att skaffa ett extra batteri smile

förra ägaren hade inget problem med ström försörjning (två batterier) och steget och basen har ju klarat sig hittils tongue

men hade tänkt att byta ut steget till ett hollywood hxa 3k steg när jag har budget till detta smile
skrev inte upp det förut för de va bara baslådan ja ville ha tips om egentligen,
men tack ändå wink big_smile

20 Inlägg
13 september 2011
Trådstartare
#4
Vet du hur det blir om man riktar bas och port uppåt? Eller bas upp och port bakåt? tongue

21 761 Inlägg
13 september 2011
#5
Jag har ett förslag på lådans yttermått med 22 mm materialtjocklek, är tänkt till 745:

Höjd: 514 mm
Bredd: 894 mm
Djup: 469 mm

Porten blir en slotport, den är lika hög som lådans innerhöjd (47 cm) och 8,5 cm i innerbredd. Totala längden ska vara 29 cm och avstämningen hamnar omkring 40 Hz, om innerbredden minskas till 6 cm så sänks avstämningen till 35 Hz. Detta görs lättast genom att stoppa in en extra skiva i porten (47 cm hög och 33 cm lång).

Känns den lådan för krånglig att bygga så är det bara att strunta i den. smile

Både bas och port riktas bakåt med detta förslag. Om man riktar basen bakåt och porten uppåt så har jag för mig att det spelar aningen högre, fast inte typ 10 dB högre utan någon enstaka dB.
Senast redigerat av Drönirettab (13 september 2011)

20 Inlägg
14 september 2011
Trådstartare
#6
okej tack för tipset! big_smile ska fundera på detta
men lådan känns lite stor? 190 liter får ja de till.. känns stort...

21 761 Inlägg
14 september 2011
#7
Nettovolymen blir dock runt 150 liter. smile

1 400 Inlägg
14 september 2011
#8
Drönirettab skrev:
Simpan93 skrev:
slutsteget passar visserligen inte bra till basen eftersom basen går på 1 ohm och steget är stabilt för 2 men de får funka till vidare

Sen hade jag tänkt att installera dioder som blinkar och håller på i takt med basen.

Har du enbart ordinarie batteri+generator så lär du knappast behöva dioder som blinkar i takt med basen. wink

Att driva 1 Ohms belastning med ett steg som bara är stabilt ner till 2 Ohm är nästan som att be om problem, steget kommer att dra väldigt mycket ström och går troligen i protect ifall du vrider upp volymen rejält. "Kvalitetssteg" kan gå att köra i aningen lägre belastning än de är specade för.....OM man har mycket stabil strömförsörjning, men ditt steg tillhör ju inte kategorin kvalitetssteg så vitt jag vet. smile

Koppla basen till 4 Ohm på detta steg tills du har fixat ett mer lämpligt steg, annars kan du ha otur att förstöra både bas+steg.

Angående portplacering så funkar det bra med både bas och port riktade bakåt i en kombi.

Förlåt för lite OT batterigubbe men måste berätta en liten rolig historia.
Vi hittade ett gamalt Road Gear steg (tror det hette så ). Det är ett billigt skitsteg för 6-700kr.
Så vi hade en liten vadslagning om hur länge steget eller basen (2 Ohm) skulle hålla i bryggkopplat läge.

Efter ca 1 timma stod vi alla med lång näsa när det fortfarande poppade på bra.
Nog var steget varmt men helt otroligt att sakerna höll utan problem.

Och till alla er andra här på forumet (Detta ska ni inte testa om ni är rädd om era saker.

Ms-sound @www.criticalmassaudio.com

Gladen Audio
2 388 Inlägg
14 september 2011
#9
micke7406 skrev:
Drönirettab skrev:
Simpan93 skrev:
slutsteget passar visserligen inte bra till basen eftersom basen går på 1 ohm och steget är stabilt för 2 men de får funka till vidare

Sen hade jag tänkt att installera dioder som blinkar och håller på i takt med basen.

Har du enbart ordinarie batteri+generator så lär du knappast behöva dioder som blinkar i takt med basen. wink

Att driva 1 Ohms belastning med ett steg som bara är stabilt ner till 2 Ohm är nästan som att be om problem, steget kommer att dra väldigt mycket ström och går troligen i protect ifall du vrider upp volymen rejält. "Kvalitetssteg" kan gå att köra i aningen lägre belastning än de är specade för.....OM man har mycket stabil strömförsörjning, men ditt steg tillhör ju inte kategorin kvalitetssteg så vitt jag vet. smile

Koppla basen till 4 Ohm på detta steg tills du har fixat ett mer lämpligt steg, annars kan du ha otur att förstöra både bas+steg.

Angående portplacering så funkar det bra med både bas och port riktade bakåt i en kombi.

Förlåt för lite OT batterigubbe men måste berätta en liten rolig historia.
Vi hittade ett gamalt Road Gear steg (tror det hette så ). Det är ett billigt skitsteg för 6-700kr.
Så vi hade en liten vadslagning om hur länge steget eller basen (2 Ohm) skulle hålla i bryggkopplat läge.

Efter ca 1 timma stod vi alla med lång näsa när det fortfarande poppade på bra.
Nog var steget varmt men helt otroligt att sakerna höll utan problem.

Och till alla er andra här på forumet (Detta ska ni inte testa om ni är rädd om era saker.

2-kanals lite gråbrun i färgen? sånt har ja med kört i 2ohm mono med två 10" MDS 1090A basar. för 595kr får man va nöjd med va det steget presterade :-)

Svensk mästare i Street Stock 2012 med 148,8dB
Svensk Mästare i Street 100A 2011 med 150,0 dB
Svensk mästare i ESPL MASTER och Bassrace 139,9 2010
Team-leader för Team1

1 400 Inlägg
14 september 2011
#10
Frippe_L skrev:
micke7406 skrev:
Drönirettab skrev:

Har du enbart ordinarie batteri+generator så lär du knappast behöva dioder som blinkar i takt med basen. wink

Att driva 1 Ohms belastning med ett steg som bara är stabilt ner till 2 Ohm är nästan som att be om problem, steget kommer att dra väldigt mycket ström och går troligen i protect ifall du vrider upp volymen rejält. "Kvalitetssteg" kan gå att köra i aningen lägre belastning än de är specade för.....OM man har mycket stabil strömförsörjning, men ditt steg tillhör ju inte kategorin kvalitetssteg så vitt jag vet. smile

Koppla basen till 4 Ohm på detta steg tills du har fixat ett mer lämpligt steg, annars kan du ha otur att förstöra både bas+steg.

Angående portplacering så funkar det bra med både bas och port riktade bakåt i en kombi.

Förlåt för lite OT batterigubbe men måste berätta en liten rolig historia.
Vi hittade ett gamalt Road Gear steg (tror det hette så ). Det är ett billigt skitsteg för 6-700kr.
Så vi hade en liten vadslagning om hur länge steget eller basen (2 Ohm) skulle hålla i bryggkopplat läge.

Efter ca 1 timma stod vi alla med lång näsa när det fortfarande poppade på bra.
Nog var steget varmt men helt otroligt att sakerna höll utan problem.

Och till alla er andra här på forumet (Detta ska ni inte testa om ni är rädd om era saker.

2-kanals lite gråbrun i färgen? sånt har ja med kört i 2ohm mono med två 10" MDS 1090A basar. för 595kr får man va nöjd med va det steget presterade :-)

Japp det var det.

Ms-sound @www.criticalmassaudio.com

6 851 Inlägg
14 september 2011
#11
Drönirettab skrev:
Jag har ett förslag på lådans yttermått med 22 mm materialtjocklek, är tänkt till 745:

Höjd: 514 mm
Bredd: 894 mm
Djup: 469 mm

Porten blir en slotport, den är lika hög som lådans innerhöjd (47 cm) och 8,5 cm i innerbredd. Totala längden ska vara 29 cm och avstämningen hamnar omkring 40 Hz, om innerbredden minskas till 6 cm så sänks avstämningen till 35 Hz. Detta görs lättast genom att stoppa in en extra skiva i porten (47 cm hög och 33 cm lång).

Känns den lådan för krånglig att bygga så är det bara att strunta i den. smile

Både bas och port riktas bakåt med detta förslag. Om man riktar basen bakåt och porten uppåt så har jag för mig att det spelar aningen högre, fast inte typ 10 dB högre utan någon enstaka dB.

Vet inte exakt, men att rikta basen bakåt och port uppåt bör sänka dB talet. Att ha allt bakåt spelar troligen högst, eller möjligen ha basen uppåt och porten bakåt. Men själv spelar jag lägre med portarna uppåt och basen bakåt. Detta gäller dock i en 9-5a..


20 Inlägg
25 september 2011
Trådstartare
#12
Tack för tipsen! smile

Är de nån som vet hur tjockt plexiglas behöver vara om man ska ha de i en låda? (inte hela lådan utan bara ett fönster)

3 466 Inlägg
25 september 2011
#13
TT-Avant skrev:
Drönirettab skrev:
Jag har ett förslag på lådans yttermått med 22 mm materialtjocklek, är tänkt till 745:

Höjd: 514 mm
Bredd: 894 mm
Djup: 469 mm

Porten blir en slotport, den är lika hög som lådans innerhöjd (47 cm) och 8,5 cm i innerbredd. Totala längden ska vara 29 cm och avstämningen hamnar omkring 40 Hz, om innerbredden minskas till 6 cm så sänks avstämningen till 35 Hz. Detta görs lättast genom att stoppa in en extra skiva i porten (47 cm hög och 33 cm lång).

Känns den lådan för krånglig att bygga så är det bara att strunta i den. smile

Både bas och port riktas bakåt med detta förslag. Om man riktar basen bakåt och porten uppåt så har jag för mig att det spelar aningen högre, fast inte typ 10 dB högre utan någon enstaka dB.

Vet inte exakt, men att rikta basen bakåt och port uppåt bör sänka dB talet. Att ha allt bakåt spelar troligen högst, eller möjligen ha basen uppåt och porten bakåt. Men själv spelar jag lägre med portarna uppåt och basen bakåt. Detta gäller dock i en 9-5a..

I min hade jag först basar och portar bakåt, genom att sedan flytta basarna så dom spelade uppåt istället på samma låda så höjde jag ca 3dB. Då ändrade jag ingenting annat..

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

6 851 Inlägg
25 september 2011
#14
M_icke_ skrev:
TT-Avant skrev:
Drönirettab skrev:
Jag har ett förslag på lådans yttermått med 22 mm materialtjocklek, är tänkt till 745:

Höjd: 514 mm
Bredd: 894 mm
Djup: 469 mm

Porten blir en slotport, den är lika hög som lådans innerhöjd (47 cm) och 8,5 cm i innerbredd. Totala längden ska vara 29 cm och avstämningen hamnar omkring 40 Hz, om innerbredden minskas till 6 cm så sänks avstämningen till 35 Hz. Detta görs lättast genom att stoppa in en extra skiva i porten (47 cm hög och 33 cm lång).

Känns den lådan för krånglig att bygga så är det bara att strunta i den. smile

Både bas och port riktas bakåt med detta förslag. Om man riktar basen bakåt och porten uppåt så har jag för mig att det spelar aningen högre, fast inte typ 10 dB högre utan någon enstaka dB.

Vet inte exakt, men att rikta basen bakåt och port uppåt bör sänka dB talet. Att ha allt bakåt spelar troligen högst, eller möjligen ha basen uppåt och porten bakåt. Men själv spelar jag lägre med portarna uppåt och basen bakåt. Detta gäller dock i en 9-5a..

I min hade jag först basar och portar bakåt, genom att sedan flytta basarna så dom spelade uppåt istället på samma låda så höjde jag ca 3dB. Då ändrade jag ingenting annat..

Ja det jag skriver. Att spelar basarna uppåt och portarna bakåt, eller allt bakåt bör spela högst. Att spela portar uppåt och bas bakåt funkar iaf. inte för mej så bra. Ska dock testa lite mer i vinter tror jag.


4 074 Inlägg
25 september 2011
#15
Frippe_L skrev:
micke7406 skrev:
Drönirettab skrev:

Har du enbart ordinarie batteri+generator så lär du knappast behöva dioder som blinkar i takt med basen. wink

Att driva 1 Ohms belastning med ett steg som bara är stabilt ner till 2 Ohm är nästan som att be om problem, steget kommer att dra väldigt mycket ström och går troligen i protect ifall du vrider upp volymen rejält. "Kvalitetssteg" kan gå att köra i aningen lägre belastning än de är specade för.....OM man har mycket stabil strömförsörjning, men ditt steg tillhör ju inte kategorin kvalitetssteg så vitt jag vet. smile

Koppla basen till 4 Ohm på detta steg tills du har fixat ett mer lämpligt steg, annars kan du ha otur att förstöra både bas+steg.

Angående portplacering så funkar det bra med både bas och port riktade bakåt i en kombi.

Förlåt för lite OT batterigubbe men måste berätta en liten rolig historia.
Vi hittade ett gamalt Road Gear steg (tror det hette så ). Det är ett billigt skitsteg för 6-700kr.
Så vi hade en liten vadslagning om hur länge steget eller basen (2 Ohm) skulle hålla i bryggkopplat läge.

Efter ca 1 timma stod vi alla med lång näsa när det fortfarande poppade på bra.
Nog var steget varmt men helt otroligt att sakerna höll utan problem.

Och till alla er andra här på forumet (Detta ska ni inte testa om ni är rädd om era saker.

2-kanals lite gråbrun i färgen? sånt har ja med kört i 2ohm mono med två 10" MDS 1090A basar. för 595kr får man va nöjd med va det steget presterade :-)

Ett sånt har jag kört på 2st Zachry BX-P12or i 1ohm! smile
funkar fortfarande kanon...

Idrott luktar svett,sport luktar avgaser!!!!

3 466 Inlägg
25 september 2011
#16
TT-Avant skrev:
M_icke_ skrev:
TT-Avant skrev:

Vet inte exakt, men att rikta basen bakåt och port uppåt bör sänka dB talet. Att ha allt bakåt spelar troligen högst, eller möjligen ha basen uppåt och porten bakåt. Men själv spelar jag lägre med portarna uppåt och basen bakåt. Detta gäller dock i en 9-5a..

I min hade jag först basar och portar bakåt, genom att sedan flytta basarna så dom spelade uppåt istället på samma låda så höjde jag ca 3dB. Då ändrade jag ingenting annat..

Ja det jag skriver. Att spelar basarna uppåt och portarna bakåt, eller allt bakåt bör spela högst. Att spela portar uppåt och bas bakåt funkar iaf. inte för mej så bra. Ska dock testa lite mer i vinter tror jag.

Jag höll med dej för en gångs skull..tongue wink

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

21 761 Inlägg
25 september 2011
#17
Då blandade jag ihop sakerna tydligen. Måste bero på åldern. wink

20 Inlägg
26 september 2011
Trådstartare
#18
Försökte lägga upp en skiss jag gjort av lådan men den vill tydligen inte visa sig så vi skiter i de xD

Har iaf bestämt mig för att ha bas och port bakåt, och även ett plexiglas så man kan se in i lådan smile

Team dBAkuten!
3 263 Inlägg
26 september 2011
#19
Bas upp och port bakåt spelar ofta högre på mätaren, MEN det brukar inte låta lika bra då man tappar djupbas.

Extreme Fiestan 163.4dB
FLEXpressen 154.2dB @ 48Hz & 153.2dB @ 26Hz.
SPL-Hundkojan Svetsning pågår. 125 meter stål kan vara lagom ;)
TEAM dBAkuten

3 466 Inlägg
27 september 2011
#20
ExtraKim skrev:
Bas upp och port bakåt spelar ofta högre på mätaren, MEN det brukar inte låta lika bra då man tappar djupbas.

I min bil måste jag nog säga att det var raka motsatsen, spelade betydligt djupare med basarna uppåt men tappade i övre basregistret och det blev inte samma "attack" i basen.

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"


Sök