3558
Sök

Installera motorvärmare på en V8

192 Inlägg
14 september 2011
Trådstartare
Ja, vintern närmar sig och eftersom jag flyttat så är det motorvärmaruttag som gäller. Är det någon som har erfarenhet av installera motorvärmare i allmänhet och kanske på V8 i synnerhet? Med tanke på återförsäljarnas hutlösa priser så jag har jag börjat snegla på alternativ. Hittade den här värmaren på eBay;

http://cgi.ebay.com/ebaymotors/06-07-08 … 593wt_1182

Nu är den ju förvisso för 5.7 liters HEMIN men tror ni inte den skulle passa på 6.1 litarn också? Det ser ju inte alltför avancerat ut med tanke på det som paketet innehåller. Och priset gör ju att man hamnar ganska långt from återförsäljaren.

Finraggare
2 381 Inlägg
15 september 2011
Det är samma men du får konvertera ner spänningen på den du länkar till. Jag hade dock splicat in mig på cirkulationen och kört en cirkulerande värmare istället

I love being a nobody - because nobody is perfect.

192 Inlägg
15 september 2011
Trådstartare
Ja, sitter och kollar runt lite. DEFA ska ju ha 1300 spänn för sin variant, den här blir ca 500 med frakt så viss skillnad. Kan man klippa kontakten bara och montera på rätt kontakt eller?

Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
1 594 Inlägg
15 september 2011
C_Ek skrev:
Ja, sitter och kollar runt lite. DEFA ska ju ha 1300 spänn för sin variant, den här blir ca 500 med frakt så viss skillnad. Kan man klippa kontakten bara och montera på rätt kontakt eller?

NEJ! värmaren du länkar till går på 110Volt och du behöver mao. en omformare för att "göra om" systemspänningen. Här i Sverige har vi 220-240Volt i våra väggutag. Sluta och snåla och köp Defa el. Calix som är tillverkad enligt de krav och standarder vi har i Sverige

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab

192 Inlägg
15 september 2011
Trådstartare
Ditt inlägg känns ganska irrelevant då jag frågar angående specifik produkt. Hade jag velat köpa en DEFA så hade jag naturligtvis gjort det så du behöver inte komma och kalla mig snål när du inte ens känner mig, det har inte med frågeställningen att göra överhuvudtaget. Passar det inte så behöver du inte läsa tråden.

hotrodder skrev:
C_Ek skrev:

NEJ! värmaren du länkar till går på 110Volt och du behöver mao. en omformare för att "göra om" systemspänningen. Här i Sverige har vi 220-240Volt i våra väggutag. Sluta och snåla och köp Defa el. Calix som är tillverkad enligt de krav och standarder vi har i Sverige

4 767 Inlägg
15 september 2011
1) värmaren på ebay funkar inte i sverige, fel volt
2) värmaren på ebay är inte till din motor
3) 1300 är väl bättre att ge för en värmare, än att ge 500 för nåt som inte kommer fungera?

Sen får du ta in aspekten med kvalitet också, defas grejer är kanonkvalitet och håller mååånga år. den billiga på ebay, kasnke inte ens håller en säsong (i usa då, där dom har 110 volt)

Projekttråd: Nissan Skyline GTS-25TM JUN -95
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage
Använder produkter från: Sonax Bilvård

Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
1 594 Inlägg
15 september 2011
C_Ek skrev:
Ditt inlägg känns ganska irrelevant då jag frågar angående specifik produkt. Hade jag velat köpa en DEFA så hade jag naturligtvis gjort det så du behöver inte komma och kalla mig snål när du inte ens känner mig, det har inte med frågeställningen att göra överhuvudtaget. Passar det inte så behöver du inte läsa tråden.

hotrodder skrev:
C_Ek skrev:

Gav dig även ett RELEVANT svar angående din fråga och just DEN PRODUKTEN du undrade över.
Blir du grinig bara för att svaret inte passade dig eller vadå?

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab

192 Inlägg
15 september 2011
Trådstartare
Absolut. Men räcker det inte med att svara på den frågan då? Det spelar väl ingen som helst roll om jag är snål eller inte. Det är ju irrelevant som sagt men behöver du poängtera det, trots att du som sagt inte ens känner mig, så gör då för all del det.

hotrodder skrev:
C_Ek skrev:

hotrodder skrev:

Gav dig även ett RELEVANT svar angående din fråga och just DEN PRODUKTEN du undrade över.
Blir du grinig bara för att svaret inte passade dig eller vadå?

Finraggare
2 381 Inlägg
15 september 2011
Sluta snacka om saker ni inte vet. Vår aren funkar på en 6.1 liters motor med

Problemet är att din  transformator som gör om 220 volt 50hz till 110 volt 60 Hz som klarar effekten från en motorvärmare kommer bli ganska dyr... Typ http://www.legoelektronik.se/index.php/ … 2000w.html

I love being a nobody - because nobody is perfect.

1 313 Inlägg
15 september 2011
Annars brukar det ligga massa billiga slangvärmare/blockvärmare på tradera...

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=205313
Projekt! Renovering/Dieselkonvertering Volvo 244.

Sök