3500
Sök

Volvo 850 med startproblem

45 Inlägg
18 september 2011
Trådstartare
Hej!

Min 850 har varit lite konstig på senaste tiden. Följande har hänt:

Första och andra gången man vrider om nyckeln i startläge så låter det som att batteriet är dåligt, motorn orkar knappt gå runt.

Men på tredje försöket så går motorn runt hur bra och fort som helst, inga problem alls att starta.

Men idag så var det tvärstopp, allting fungerar förutom att startmotorn inte ens klickar till, inte ens starthjälp fungerar.

Batteriet är kanske 2 år gammalt.

Nu undrar jag ju om det är nån kabel till startmotorn som är dålig, eller om själva startmotorn har gett upp.
Eller är det en startspärr som krånglar?

Hoppas någon kanske haft det här felet och har nån aning om vad som har hänt.

Tacksam för svar. Mvh Robban

Volvo is king

456 Inlägg
18 september 2011
Om det inte ens funkar med starthjälp så kan det ju va både startmotorn eller kabelbrott/dålig kontakt.
Så börja med att gå över kablarna och se så dom ser bra ut. Hittar du inget fel där så är det väl startmotorn.
Men är du inte rädd för att skita ner dig så är det ju bara att skruva ur startmotorn och plocka isär den.
Många gånger räcker det med nya kol och en rejäl rengöring/smörjning för att den ska fungera i en massa år till!

growing old is mandatory growing up is optional

243 Inlägg
18 september 2011
såhär va de på min gamla 850 med en gång, startade felfritt ibland och ibland hördes bara ett klick när man vred om, visade sig att det var jorden på batteriet som glappade:P

Friskt satsat, hälften vunnet;)

45 Inlägg
18 september 2011
Trådstartare
Tack för tipsen smile nu har jag lite att greja med smile

Volvo is king

Sök