3182
Sök

Livslängd på basar?

4 693 Inlägg
22 september 2011
#21
20 hz? Ska du spela musik så är det bara att glömma den avstämningen.
Någonstans mellan 30-45 hz är vettigt om man ska spela musik

Booyakasha!

51 Inlägg
22 september 2011
#22
M_icke_ skrev:
P1200VB skrev:
Om man skaffar tillräckligt kraftfulla/många basar så man slipper pressa dem till max så håller de bättre. 10 år ska inte vara några problem för en bas av bra kvalité.

Fel.

Skaffar du för kraftiga basar så måste du pressa steget till max o då kommer dom garanterat brinna snabbt.
Brända basar beror så gott som alltid på att steget pressas för hårt.

Det är 100ggr bättre o ha billiga skitbasar med ett "för stort" steg. Du kan aldrig ha för mycke effekt i steget, det handlar om hur du använder den. En bas tål ofta betydligt mer effekt än vad den är märkt med så länge det är ren och kontrollerad effekt. Förutsatt att basen sitter i rätt låda då.

Jag vet inte om du glömde läsa igenom mitt inlägg men jag har inte skrivit något om att man ska köpa underdimensionerat slutsteg. Det är aldrig bra att pressa högtalare till max då det är en mekanisk konstruktion, inte så mycket att diskutera.


152 Inlägg
22 september 2011
#23
M_icke_ skrev:
P1200VB skrev:
Om man skaffar tillräckligt kraftfulla/många basar så man slipper pressa dem till max så håller de bättre. 10 år ska inte vara några problem för en bas av bra kvalité.

Fel.

Skaffar du för kraftiga basar så måste du pressa steget till max o då kommer dom garanterat brinna snabbt.
Brända basar beror så gott som alltid på att steget pressas för hårt.

Det är 100ggr bättre o ha billiga skitbasar med ett "för stort" steg. Du kan aldrig ha för mycke effekt i steget, det handlar om hur du använder den. En bas tål ofta betydligt mer effekt än vad den är märkt med så länge det är ren och kontrollerad effekt. Förutsatt att basen sitter i rätt låda då.

Varför skulle du behöva pressa steget?
Dubblar du antalet element så höjer du volymen med ca 3 db, det avlastar både steg och basar om man väljer att ha samma totalvolym som innan. Ger dessutom mindre dist och mindre kompression av ljudet.

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
22 september 2011
#24
VincentQvarfordt skrev:
M_icke_ skrev:
P1200VB skrev:
Om man skaffar tillräckligt kraftfulla/många basar så man slipper pressa dem till max så håller de bättre. 10 år ska inte vara några problem för en bas av bra kvalité.

Fel.

Skaffar du för kraftiga basar så måste du pressa steget till max o då kommer dom garanterat brinna snabbt.
Brända basar beror så gott som alltid på att steget pressas för hårt.

Det är 100ggr bättre o ha billiga skitbasar med ett "för stort" steg. Du kan aldrig ha för mycke effekt i steget, det handlar om hur du använder den. En bas tål ofta betydligt mer effekt än vad den är märkt med så länge det är ren och kontrollerad effekt. Förutsatt att basen sitter i rätt låda då.

Varför skulle du behöva pressa steget?
Dubblar du antalet element så höjer du volymen med ca 3 db, det avlastar både steg och basar om man väljer att ha samma totalvolym som innan. Ger dessutom mindre dist och mindre kompression av ljudet.

Får båda elementen lika mkt effekt per styck som det ensamma fick eller delar de samma effekt?
Om det förstnämnda så ja....då stämmer din teori men det sistnämnda? Nej då står du på plus minus noll.....

Monoblock i dagens läge ökar normalt effekten med 50-70% för varje nedlastningssteg.
Bara där tappar du dina 3db du pratar om. KANSKE att man går upp 1db (pratar teoretiskt nu) eftersom elementen tappar i sig pga att de får lägre effekt var för sig än ett ensamt element.
Och eftersom man ökar belastningen på steget om man parallellkopplar basarna så kan du glömma att man minskar distortionen då (främst billigare) steg oftast tappar kontroll vid höga volymer när de är nedlastade.Detta belastar även steget hårdare vilket i slutänden ofta resulterar i en sämre signal till basarna.

Går man däremot åt andra hållet och har ett överdimensionerat steg och seriekopplar två basar men man ändå får strax över basarnas märkeffekt per bas från steget ja DÅ snackar vi grejer...
Steget belastas mkt mindre, kontrollen ökar och har man dessutom monterat basarna "rätt" så vinner man respons och linjaritet......framförallt då vi talar i bil wink

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

2 914 Inlägg
22 september 2011
#25
mina basar ( http://ljudshopen.se/produkter.aspx?&am … oduct=1984 ) har jag då spelat med 750Wrms per styck (dom tål 350Wrms per styck), och inte direkt snällt heller, (så man fått ställa in backspegeln efter varje åktur pga vibrationer), dom har då inte gett upp än efter 2 år av daglig "misshandel". rätt låda, korrekt inställda filter, nog mycket ström till slutstegen samt att man hör hur basarna låter och inte tycker att det är ballt att det låter illa, DÅ kan man spela länge (och högt om man så vill) utan att prylarna går sönder.

51 Inlägg
22 september 2011
#26
Lonefox skrev:
VincentQvarfordt skrev:
M_icke_ skrev:
Fel.

Skaffar du för kraftiga basar så måste du pressa steget till max o då kommer dom garanterat brinna snabbt.
Brända basar beror så gott som alltid på att steget pressas för hårt.

Det är 100ggr bättre o ha billiga skitbasar med ett "för stort" steg. Du kan aldrig ha för mycke effekt i steget, det handlar om hur du använder den. En bas tål ofta betydligt mer effekt än vad den är märkt med så länge det är ren och kontrollerad effekt. Förutsatt att basen sitter i rätt låda då.

Varför skulle du behöva pressa steget?
Dubblar du antalet element så höjer du volymen med ca 3 db, det avlastar både steg och basar om man väljer att ha samma totalvolym som innan. Ger dessutom mindre dist och mindre kompression av ljudet.

Får båda elementen lika mkt effekt per styck som det ensamma fick eller delar de samma effekt?
Om det förstnämnda så ja....då stämmer din teori men det sistnämnda? Nej då står du på plus minus noll.....

Det där stämmer inte. Om man har två högtalare som spelar med samma effekt så ökar ljudtrycket 6dB jämfört med en högtalare. Och en halvering av effekten minskar ljudtrycket med 3dB. Det innebär att du får 3dB högre ljudtryck med 2 st högtalare du matar med 50w st jämfört med en högtalare du matar med 100w. Det förutsätter naturligtvis att högtalarna ligger perfekt i fas och det är i praktiken omöjligt att uppnå till 100%. Men skillnad blir det helt klart.
Senast redigerat av P1200VB (22 september 2011)


251 Inlägg
22 september 2011
#27
P1200VB skrev:
Det där stämmer inte. Om man har två högtalare som spelar med samma effekt så ökar ljudtrycket 6dB jämfört med en högtalare. Och en halvering av effekten minskar ljudtrycket med 3dB. Det innebär att du får 3dB högre ljudtryck med 2 st högtalare du matar med 50w st jämfört med en högtalare du matar med 100w. Det förutsätter naturligtvis att högtalarna ligger perfekt i fas och det är i praktiken omöjligt att uppnå till 100%. Men skillnad blir det helt klart.

Så har jag åxå lärt mig det hela!! big_smile

/TiGgR.

Team dBAkuten!
3 263 Inlägg
22 september 2011
#28
Teori och praktik är INTE samma sak när det kommer till att addera effekt. Ju mer effekt du använder från första början, ju mindre skillnad gör det att öka på med mer effekt. Om vi pratar om ljudtrycksökning.

Extreme Fiestan 163.4dB
FLEXpressen 154.2dB @ 48Hz & 153.2dB @ 26Hz.
SPL-Hundkojan Svetsning pågår. 125 meter stål kan vara lagom ;)
TEAM dBAkuten

16 197 Inlägg
22 september 2011
#29
P1200VB skrev:
Lonefox skrev:
VincentQvarfordt skrev:

Varför skulle du behöva pressa steget?
Dubblar du antalet element så höjer du volymen med ca 3 db, det avlastar både steg och basar om man väljer att ha samma totalvolym som innan. Ger dessutom mindre dist och mindre kompression av ljudet.

Får båda elementen lika mkt effekt per styck som det ensamma fick eller delar de samma effekt?
Om det förstnämnda så ja....då stämmer din teori men det sistnämnda? Nej då står du på plus minus noll.....

Det där stämmer inte. Om man har två högtalare som spelar med samma effekt så ökar ljudtrycket 6dB jämfört med en högtalare. Och en halvering av effekten minskar ljudtrycket med 3dB. Det innebär att du får 3dB högre ljudtryck med 2 st högtalare du matar med 50w st jämfört med en högtalare du matar med 100w. Det förutsätter naturligtvis att högtalarna ligger perfekt i fas och det är i praktiken omöjligt att uppnå till 100%. Men skillnad blir det helt klart.

de vill ha ha bevis på..

"Testar man inte så får man aldrig veta"

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
22 september 2011
#30
P1200VB skrev:
Lonefox skrev:
VincentQvarfordt skrev:

Varför skulle du behöva pressa steget?
Dubblar du antalet element så höjer du volymen med ca 3 db, det avlastar både steg och basar om man väljer att ha samma totalvolym som innan. Ger dessutom mindre dist och mindre kompression av ljudet.

Får båda elementen lika mkt effekt per styck som det ensamma fick eller delar de samma effekt?
Om det förstnämnda så ja....då stämmer din teori men det sistnämnda? Nej då står du på plus minus noll.....

Det där stämmer inte. Om man har två högtalare som spelar med samma effekt så ökar ljudtrycket 6dB jämfört med en högtalare. Och en halvering av effekten minskar ljudtrycket med 3dB. Det innebär att du får 3dB högre ljudtryck med 2 st högtalare du matar med 50w st jämfört med en högtalare du matar med 100w. Det förutsätter naturligtvis att högtalarna ligger perfekt i fas och det är i praktiken omöjligt att uppnå till 100%. Men skillnad blir det helt klart.

I teorin ja........i teorin....
Vad som sedan händer i bilen är en HELT annan sak....vilket jag går på.
Sedan är inte dubbel konarea lika med 6db utan ungefär 3db.....vid samma effekt som ett element får.
Dubblar du effekten så får du dina 6db med dubbla konarean. Men återigen....i teorin...

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
22 september 2011
#31
ExtraKim skrev:
Teori och praktik är INTE samma sak när det kommer till att addera effekt. Ju mer effekt du använder från första början, ju mindre skillnad gör det att öka på med mer effekt. Om vi pratar om ljudtrycksökning.

Absolut.....
Vill du dra ditt fina exempel med höjningen ni gjorde i Rexen igen? wink

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

251 Inlägg
22 september 2011
#32
ExtraKim skrev:
Teori och praktik är INTE samma sak när det kommer till att addera effekt. Ju mer effekt du använder från första början, ju mindre skillnad gör det att öka på med mer effekt. Om vi pratar om ljudtrycksökning.

Det är väl därför man använder sig av många element med "tillräcklig" effekt än få element med mycket effekt när man vill nå höga ljudtryck??

/TiGgR.

16 197 Inlägg
22 september 2011
#33
TiGgR skrev:
ExtraKim skrev:
Teori och praktik är INTE samma sak när det kommer till att addera effekt. Ju mer effekt du använder från första början, ju mindre skillnad gör det att öka på med mer effekt. Om vi pratar om ljudtrycksökning.

Det är väl därför man använder sig av många element med "tillräcklig" effekt än få element med mycket effekt när man vill nå höga ljudtryck??

/TiGgR.

ju mer element man har ju MER problem får man..

"Testar man inte så får man aldrig veta"

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
22 september 2011
#34
TiGgR skrev:
ExtraKim skrev:
Teori och praktik är INTE samma sak när det kommer till att addera effekt. Ju mer effekt du använder från första början, ju mindre skillnad gör det att öka på med mer effekt. Om vi pratar om ljudtrycksökning.

Det är väl därför man använder sig av många element med "tillräcklig" effekt än få element med mycket effekt när man vill nå höga ljudtryck??

/TiGgR.

Så det är därför Berntsson har nått 180db med två element? *funderar*
Nej........i extremklasserna handlar det mkt mkt mer om hur bilen är uppbyggd för att leda trycket mot sensorn med minimalt med förluster.....

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

Team dBAkuten!
3 263 Inlägg
22 september 2011
#35
Det högsta jag har spelat, har jag gjort i en bil med EN 18"are. Den spelade 9dB högre än mitt senaste bygge med FYRA st 15"are... Helt olika byggen och förutsättningar i.o.f.s men ju fler koner du har dessto mer saker kan gå fel.

Extreme Fiestan 163.4dB
FLEXpressen 154.2dB @ 48Hz & 153.2dB @ 26Hz.
SPL-Hundkojan Svetsning pågår. 125 meter stål kan vara lagom ;)
TEAM dBAkuten

Team dBAkuten!
3 263 Inlägg
22 september 2011
#36
Lonefox skrev:
ExtraKim skrev:
Teori och praktik är INTE samma sak när det kommer till att addera effekt. Ju mer effekt du använder från första början, ju mindre skillnad gör det att öka på med mer effekt. Om vi pratar om ljudtrycksökning.

Absolut.....
Vill du dra ditt fina exempel med höjningen ni gjorde i Rexen igen? wink

Var i.o.f.s i Fiestan men här kommer det:

Att bygga rätt innebär att man behöver använda mindre effekt för att få ut samma ljudtryck, i Extreme Fiestan som jag & Cliff tävlade med så ökade vi 13dB på att bygga om.
13dB låter inte så mycket, men för att öka 3dB så behöver du dubbelt så mycket effekt mot vad du hade tidigare om det enbart är effekten som du ändrar på, detta är i teorin, i praktiken så ökar man ofta mindre än 3dB på att dubbla effekten.


Att kompensera en dålig låda med mer effekt är dyrt!
Vad innebär då det ovanstående i form av ljudtryck kontra effekt?

Ett litet exempel: Vi hade 5760Wrms för att uppnå det resultatet vi gjorde. Detta innebär att om vi enbart skulle ha använt mer effekt för att öka 13dB så skulle vi behöva väldigt mycket effekt:
+3dB: 11 520 Wrms
+6dB: 23 040 Wrms
+9dB: 46 080 Wrms
+12dB: 92160 Wrms
+13dB: 119 808 Wrms

Med andra ord så hade vi behövt skicka på vår stackars Solo X 18" nästan 120 000 Wrms för att öka 13dB, som du säkert förstår så hade basen aldrig pallat det, om vi nu mot förmodan hade haft tillgång till så mycket effekt. Tänk sen på att detta är i teorin, i verkligheten så hade vi behövt ännu mer effekt.
Senast redigerat av ExtraKim (22 september 2011)

Extreme Fiestan 163.4dB
FLEXpressen 154.2dB @ 48Hz & 153.2dB @ 26Hz.
SPL-Hundkojan Svetsning pågår. 125 meter stål kan vara lagom ;)
TEAM dBAkuten

16 197 Inlägg
22 september 2011
#37
https://www1.garaget.org/archive/47/46283/107627/107627-1719378.jpg


många basar MYCKE problem..tongue

"Testar man inte så får man aldrig veta"

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
22 september 2011
#38
ExtraKim skrev:
Lonefox skrev:
ExtraKim skrev:
Teori och praktik är INTE samma sak när det kommer till att addera effekt. Ju mer effekt du använder från första början, ju mindre skillnad gör det att öka på med mer effekt. Om vi pratar om ljudtrycksökning.

Absolut.....
Vill du dra ditt fina exempel med höjningen ni gjorde i Rexen igen? wink

Var i.o.f.s i Fiestan men här kommer det:

Att kompensera en dålig låda med mer effekt är dyrt!
Vad innebär då det ovanstående i form av ljudtryck kontra effekt?

Ett litet exempel: Vi hade 5760Wrms för att uppnå det resultatet vi gjorde. Detta innebär att om vi enbart skulle ha använt mer effekt för att öka 13dB så skulle vi behöva väldigt mycket effekt:
+3dB: 11 520 Wrms
+6dB: 23 040 Wrms
+9dB: 46 080 Wrms
+12dB: 92160 Wrms
+13dB: 119 808 Wrms

Med andra ord så hade vi behövt skicka på vår stackars Solo X 18" nästan 120 000 Wrms för att öka 13dB, som du säkert förstår så hade basen aldrig pallat det, om vi nu mot förmodan hade haft tillgång till så mycket effekt. Tänk sen på att detta är i teorin, i verkligheten så hade vi behövt ännu mer effekt.

Ja förlåt......fel på bil men det var inte huvudsaken wink

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

4 693 Inlägg
22 september 2011
#39
ExtraKim skrev:
Lonefox skrev:
ExtraKim skrev:
Teori och praktik är INTE samma sak när det kommer till att addera effekt. Ju mer effekt du använder från första början, ju mindre skillnad gör det att öka på med mer effekt. Om vi pratar om ljudtrycksökning.

Absolut.....
Vill du dra ditt fina exempel med höjningen ni gjorde i Rexen igen? wink

Var i.o.f.s i Fiestan men här kommer det:

Att bygga rätt innebär att man behöver använda mindre effekt för att få ut samma ljudtryck, i Extreme Fiestan som jag & Cliff tävlade med så ökade vi 13dB på att bygga om.
13dB låter inte så mycket, men för att öka 3dB så behöver du dubbelt så mycket effekt mot vad du hade tidigare om det enbart är effekten som du ändrar på, detta är i teorin, i praktiken så ökar man ofta mindre än 3dB på att dubbla effekten.


Att kompensera en dålig låda med mer effekt är dyrt!
Vad innebär då det ovanstående i form av ljudtryck kontra effekt?

Ett litet exempel: Vi hade 5760Wrms för att uppnå det resultatet vi gjorde. Detta innebär att om vi enbart skulle ha använt mer effekt för att öka 13dB så skulle vi behöva väldigt mycket effekt:
+3dB: 11 520 Wrms
+6dB: 23 040 Wrms
+9dB: 46 080 Wrms
+12dB: 92160 Wrms
+13dB: 119 808 Wrms

Med andra ord så hade vi behövt skicka på vår stackars Solo X 18" nästan 120 000 Wrms för att öka 13dB, som du säkert förstår så hade basen aldrig pallat det, om vi nu mot förmodan hade haft tillgång till så mycket effekt. Tänk sen på att detta är i teorin, i verkligheten så hade vi behövt ännu mer effekt.

Det här inlägget var det första jag kom på när jag läste i tråden. Gillar din lilla lista tongue

Booyakasha!

51 Inlägg
22 september 2011
#40
evilaudio skrev:
P1200VB skrev:
Lonefox skrev:

Får båda elementen lika mkt effekt per styck som det ensamma fick eller delar de samma effekt?
Om det förstnämnda så ja....då stämmer din teori men det sistnämnda? Nej då står du på plus minus noll.....

Det där stämmer inte. Om man har två högtalare som spelar med samma effekt så ökar ljudtrycket 6dB jämfört med en högtalare. Och en halvering av effekten minskar ljudtrycket med 3dB. Det innebär att du får 3dB högre ljudtryck med 2 st högtalare du matar med 50w st jämfört med en högtalare du matar med 100w. Det förutsätter naturligtvis att högtalarna ligger perfekt i fas och det är i praktiken omöjligt att uppnå till 100%. Men skillnad blir det helt klart.

de vill ha ha bevis på..

Vad är det som är så konstigt? Dubbla effekten och dubbla konarean ger totalt sett 6dB högre ljudtryck. Dubbla effekten med samma konarea ger dock bara 3dB högre ljudtryck vilket innebär att en halvering av effekten ger 3dB lägre ljudtryck. 6dB - 3dB = 3dB, ganska simpel matematik om jag får säga det själv. Tror du mig inte så ta och simulera i valfritt ljudberäkningsprogram.

Lonefox skrev:
I teorin ja........i teorin....
Vad som sedan händer i bilen är en HELT annan sak....vilket jag går på.
Sedan är inte dubbel konarea lika med 6db utan ungefär 3db.....vid samma effekt som ett element får.
Dubblar du effekten så får du dina 6db med dubbla konarean. Men återigen....i teorin...

Du påstod att det blev plus minus noll vilket inte stämmer. Visst, du kanske inte får exakt 3dB högre ljudtryck med 2 element och samma totaleffekt i praktiken men inte långt ifrån. Högre spelar det utan tvekan.



Sök