P1200VB skrev:
evilaudio skrev:
P1200VB skrev:
Det där stämmer inte. Om man har två högtalare som spelar med samma effekt så ökar ljudtrycket 6dB jämfört med en högtalare. Och en halvering av effekten minskar ljudtrycket med 3dB. Det innebär att du får 3dB högre ljudtryck med 2 st högtalare du matar med 50w st jämfört med en högtalare du matar med 100w. Det förutsätter naturligtvis att högtalarna ligger perfekt i fas och det är i praktiken omöjligt att uppnå till 100%. Men skillnad blir det helt klart.
de vill ha ha bevis på..
Vad är det som är så konstigt? Dubbla effekten och dubbla konarean ger totalt sett 6dB högre ljudtryck. Dubbla effekten med samma konarea ger dock bara 3dB högre ljudtryck vilket innebär att en halvering av effekten ger 3dB lägre ljudtryck. 6dB - 3dB = 3dB, ganska simpel matematik om jag får säga det själv. Tror du mig inte så ta och simulera i valfritt ljudberäkningsprogram.
Lonefox skrev:
I teorin ja........i teorin....
Vad som sedan händer i bilen är en HELT annan sak....vilket jag går på.
Sedan är inte dubbel konarea lika med 6db utan ungefär 3db.....vid samma effekt som ett element får.
Dubblar du effekten så får du dina 6db med dubbla konarean. Men återigen....i teorin...
Du påstod att det blev plus minus noll vilket inte stämmer. Visst, du kanske inte får exakt 3dB högre ljudtryck med 2 element och samma totaleffekt i praktiken men inte långt ifrån. Högre spelar det utan tvekan.
Program.. hmm.. har du provat detta i teorin
i bil När det gäller att bygga ljud i bil så är det inte i närheten samma sak som att bygga i en lokal och jag kan garantera att det inte finns något som helst program som kan simulera ljudet i en bil.
"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"