Vi har haft ett antal 940, varav två ltt..
*Volvo 945 gl-91
*Volvo 945 ltt-96
*Volvo 945 ltt-98(den jag äger nu)
Och min erfarenhet av skrynkelskinn har endast beträffat 96an, har även varit så i en Volvo 945 ltt-95 jag åkt i.
Men åter till TS, Volvo 940 är en gedigen bil som du säkert vet, och tekniken härstammar ända tillbaks till istortsett 50-talet med b16 t ex. De är byggda med erfarenhet kan man säga.
En ltt har oftast gått snällare än en ftt, så jag hade kollat på en sådan. Och så hade jag letat efter en orginalbil så är chansen mindre att en gasglad tonåring har haft den.
De kan dricka en del olja, det är värt att kolla efter och jag har även varit med om läckande olja, kolla under efter en varmkörning helt enkelt så kan du få ett hum om något är fel.
Den svagaste länken på just b230fk motorn är turbon, som på alla turbobilar istortsett det vill säga. Men det betyder inte att denna turbon är av dålig effekt, tvärt om!
Det ska inte vara några problem för dig att hitta en fin 940 ltt, men jag hade som de andra sagt valt en så ny som möjligt, gärna en classic!
Lycka till!