3232
Sök

740 vill knappt varva

6 Inlägg
22 september 2011
Trådstartare
#1
Tjena har en 740 gl 89 B230F som inte vill varva mer än 2500 stilla stående och bara 1500 varv när man kör. Det går bara att gasa om man ''smeker'' gasen och trycker man lite för mycket så dör den.

När jag köpte bilen varvade den bara upp till 3000 varv segt på full gas och med lite gas gick den upp till 6000 varv segt och orkade inte till varvstopp .
När jag en gång körde så varva jag upp den till 5000 varv i 1an och den bara dog och nu har jag fått igång den men med detta problemet som står ovan.

Har bytt:
Tändstift
Tändkablar
Rotor
Fördelare
lmm
bränslepump
bränsle relän
vevhusventilationen
ställt tändningen
tagit bort avgassystemet pga trodde caten var igensatt

Alla tips välkomnas !

fälg fantast
1 086 Inlägg
22 september 2011
#2
kollat så att inte bränslefiltret är igensatt ?

Golf Mk2 GTI G60 Limited Edition NR 35 / 71

749 Inlägg
22 september 2011
#3
Kamremmen felmonterad?
Rycker den eller går den alltid jämt?
Monterade du en ny luftmassemätare?
Kolla diagnosen.
Senast redigerat av Bjornn (22 september 2011)


6 Inlägg
22 september 2011
Trådstartare
#4
jag bytte hela bränslepumpen under bilen från en annan 740 och den funkade hur bra som helst på den.

6 Inlägg
22 september 2011
Trådstartare
#5
har ej kollat kamremmen. hur gör jag då det ?
Den går jämt och fint på tomgång.
Senast redigerat av Jontizch (22 september 2011)

749 Inlägg
22 september 2011
#6
Köp en Haynes bok 740/760 där står det hur man byter kamrem och nollar motorn.
Finns också mycket annan värdefull information för hemma-mekaniker.
Senast redigerat av Bjornn (22 september 2011)


679 Inlägg
22 september 2011
#7
Du har en markeringen på kamen, sen finns det en markeringen bak på plast kåpan, sen på veven har du en markeringen också. sen kan du läsa felkoder för antar att du har lh 2,4. då har du svart dosa man läser av felkoder med, sitter vid vänstra fjädertornet

6 Inlägg
22 september 2011
Trådstartare
#8
ska kolla det men finns det något annat jag kan kolla tills jag får tag i en sådan bok ?

679 Inlägg
22 september 2011
#9
Jontizch skrev:
ska kolla det men finns det något annat jag kan kolla tills jag får tag i en sådan bok ?

Felkoder kan du kolla, du stoppar i stiftet i valfritt hål som du vill läsa av, sen får du läsa antal blinkningar så får du fram en felkod om du har någon.

Felkoder bränsle:

1-1-1 Inga fel
1-1-2 Fel i styrenheten
1-1-3 Insprutningsventil fel
1-2-1 Fel i signal från luftmassmätaren
1-2-3 Signal från kylvätsketemperaturmätaren saknas
1-3-1 Varvtalssignal saknas
1-3-2 Fel batterispänning
1-3-3 Tomgångsläget på spjällkontakten fel
2-1-2 Fel på signal från lambdasonden
2-1-3 Fullastläget på spjällkontakten fel
2-2-1 Lambdaregleringen fel
2-2-3 Signal fel från tomgångsventilen
2-3-1 Lambdaregleringen fel
2-3-2 Lambdaregleringen fel
2-3-3 Tomgångsventilen fel
3-1-1 Hastighetsmätarsignal saknas
3-1-2 Signal för knackuppfettning saknas
3-2-2 Renbränning av tråden ur funktion


Felkoder tändning:

1-1-1 Inga fel
1-4-2 Fel i styrenhet, motorn går med nedsatt tändning
1-4-3 Fel i knackgivare, motorn går med nedsatt tändning
1-4-4 Lastsignal saknas
2-1-4 Fel i varvtalsgivare
2-2-4 Temperaturmätare felaktig
2-3-4 Fel i spjällkontakt, motorn går med nedsatt tändning

620 Inlägg
22 september 2011
#10
Sätt i en V8a så ska du se att 740in varvar...big_smile Hehehe


6 Inlägg
22 september 2011
Trådstartare
#11
kollade tändstiften och dom blir helt sotiga direkt, skruvade av bensin slangen som går in till spridarröret och det kommer bara skvättar med bensin, ingen stråle. Ska det vara så? annars vad kan vara felet med det?

477 Inlägg
23 september 2011
#12
sitter det inte en pump i tanken också? den ska hjälpa till att mata fram bränsle till pumpen under förarsätet, för den klarar sig inte riktigt på egen hand.
du bör ha ett jämt och bra flöde på spridarröret... hur går en att varva med hjälp av lite startgas?

* Lars Ström tog en tur i sin nya El-bil. Fick Sladd, tappade Kontakten och slog en Volt!

6 Inlägg
23 september 2011
Trådstartare
#13
Hittade felet :
Kamremmen hade hoppat några kugg så nollställde motorn och satte dit kamremmen rätt och nu går den mycket fint !
Tack för álla tips


Sök