3467
Sök

Batteriet går sönder pga?

14 Inlägg
25 september 2011
Trådstartare
#1
bytte mitt gammla batteri för 6-12 månader sedan mins inte riktigt. men det konstiga nu är att mitt nya gått sönder även det, bilen visar exakt samma problem. dvs startmotorn tickar bara felmeddelanden kommer upp på skärmen som tex antispin avslagen, bromsfel stanna snarast, lysen/belysning stängs ej av när ja drar ur nyckeln osv.

kan det vara bilen som det är fel på eller har jag bara haft otur med batterierna? :S

köpte batteriet på mekonomen och bilen är en volvo v50 t5 -05 (chippad + multifuel hos autotech om de nu kan göra skillnad)


7 275 Inlägg
25 september 2011
#2
Laddar generatorn som den ska då?


14 Inlägg
25 september 2011
Trådstartare
#3
det borde den väll göra eftersom att de gått mer än ett halvår mellan bytet, tycker att om den laddar dåligt så borde ja märkt det det eller att de blivit strömlöst tidigare. funkar prima nu när ja bytt batteri iaf


612 Inlägg
25 september 2011
#4
Den skulle kunna överladda, så batteriet förstörs av för hög spänning.

bilder.ulfw.se
1 103 Inlägg
25 september 2011
#5
Du kanske kör för lite eller bara korta sträckor så att batteriet aldrig får laddas upp ordentligt. Det är nog den absolut vanligaste orsaken att man får problem med bilbatterier...

"He who sacrifices freedom for security deserves neither"

21 761 Inlägg
25 september 2011
#6
dannydef skrev:
kan det vara bilen som det är fel på eller har jag bara haft otur med batterierna? :S

Både G-sson och Ulf_W ger förslag på troliga orsaker. Visserligen finns även möjligheten att du har haft otur med batterierna, men det är nog inte så väldigt vanligt att batterierna går sönder med typ ett års mellanrum utan att något annat orsakar detta.

Mätt vilken laddspänning det är för närvarande, mät dels med endast halvljuset igång och dels med flera strömförbrukare påslagna. Gör första mätningarna med motorn på tomgång, håll sedan tex 200 varv konstant och gör om mätningarna för att se tendenser till överladdning. Laddspänningen bör hålla sig omkring 14-14,4 V men inte under 13,8 V eller över 15 V.

Om du vet att det blir en hel del korta körningar så kan du göra provmätning någon gång då och då av batteriets vilospänning genom att låta bilen stå orörd i helst ett helt dygn, sedan mäter du vilken spänning det är på batteripolerna.

Verkar spänningen hålla sig över 12,4 V så bör det inte vara några stora problem, men är spänningen ner mot 12,2 eller ännu lägre så hinner inte batteriet bli uppladdat på ett bra sätt och såna saker kan knäcka ett vanligt startbatteri i längden.

En annan möjlighet är att någonting drar onödigt mycket viloström, därför kan du göra en "tjuvströmsmätning" för att se om en sån sak kan vara en felkälla. Absolut inte mer än 100 mA ska det dra, men jag tycker personligen att 50 mA är på gränsen. Bilens utrustning avgör dock hur mycket viloström som kan anses som "normalt". smile
Senast redigerat av Drönirettab (25 september 2011)

14 Inlägg
25 september 2011
Trådstartare
#7
ujuj tack för alla bra svar big_smile elektroniken är inte min starkaste sida så får bli till att lämna in den hos volvo så får dom mäta lite smile



Sök