Bara för förtydliga vad CAN-bus är, så citerar jag denna text från VW ordbok
"CAN-Bus
Antalet elektroniska komponenter i bilen ökar hela tiden. Eftersom vanliga elledningar, arrangerade på konventionellt sätt i långa kabelknippen, inte längre klarar av de datamängder som behöver överföras, använder man nu istället CAN-databussar.
Begreppet CAN (Controller Area Network) betecknar ett seriellt bussystem, speciellt utvecklat för användning i bilar. CAN-databussen svarar för digitalt datautbyte mellan sensorer, reglerkomponenter, aktuatorer, styrdon etc. och säkerställer att flera styrdon kan få tillgång till signalerna från en viss givare, för att använda dessa för styrning av sina anslutna komponenter.
En speciell fördel med CAN, utöver den minskade mängden ledningar, är att det övriga systemet kan fortsätta fungera, även om det blir fel på en komponent. På så sätt har risken för att systemet helt skall sluta fungera minskats avsevärt. Även sedan länge vanligt förekommande system styrs numera i allt högre grad via CAN-bus och bidrar till ökad säkerhet och komfort i bilen. Ett exempel på detta är den elektriskt obelastade ljusomkopplaren i Golf. Via den meddelar föraren bara vilken slags belysning han/hon önskar ha tänd, men sedan är det styrdonet som försörjer de berörda lamporna med den elenergi som behövs. Denna teknik används t. ex. för att skapa "Coming home"-funktionen.
CAN-bussar indelas i tre olika kategorier, beroende på hur ofta signalerna skall upprepas och på hur stora datavolymer som skall överföras. Drivaggregat-CAN-bussen överför bland annat signalerna för motorstyrning, växellådsstyrning och ABS-/ESP-enheten. Komfort-CAN-databussen svarar för klimatregleringen och Infotainment-CAN-databussen för signalerna från radion med hastighetsberoende ljudvolymreglering."
Finns flertalet andra bus system i bilarna även t.ex. LIN-buss osv.
Men som tidigare har sagt när du har H4 gäller, 35W 4300-5000k så blir allting frid o fröjd. Glöm inte heller justera ner ljusbilden även, har du nivåreglering som är ställbart innefrån bilen är det bara o vrida det till 2-3 och var glad. Då har du mer eller mindre kvar samma ljusbild när du byter till halogen plus du kan ställa upp ljuset när du kör själv på någon mörk väg utan möte eller liknande.
/ Toni Larsson