3061
Sök

Xenonkonvertera Saab 9-3 -00

138 Inlägg
26 september 2011
Trådstartare
#1
Tjena! Tänkte kolla med er som kan. Jag har tänkt xenon konvertera min Saab 9-3 à
- 00. Vad ska jag beställa, med eller utan canbus? Mvh virrson

"Jag tror jag smällde tubron" Sthml Boogie.

1 335 Inlägg
26 september 2011
#2
din saab är nog inte utrustad med ljusviddsreglering, sån något canbuskit behöver du ej. gjorde detta på min kompis 9-3a, en 04a. den hade automatisk höjdreglering av ljuset som är ett krav för t ex xenonljus. det enda krångliga är att på den saaben, vet ej om det är så på din, att själva sockeln för fästet av lampan är lite annorlunda, så vi fick slipa ner sockeln lite på H7 an(plastsockel) för att då den att passa. många bilar har som ett eget spänne till just lampan. men på saaben ja gjorde de på hade spännet på självaste sockeln. men det är inga prob för de, om man e händig smile Ja är inget proffs på saab just, men försöker hjälpa lite iaf.

här kan du läsa lite om de
http://forum.saabturboclub.com/viewtopi … p;t=310057

B5 #001

138 Inlägg
26 september 2011
Trådstartare
#3
F-Tar skrev:
din saab är nog inte utrustad med ljusviddsreglering, sån något canbuskit behöver du ej. gjorde detta på min kompis 9-3a, en 04a. den hade automatisk höjdreglering av ljuset som är ett krav för t ex xenonljus. det enda krångliga är att på den saaben, vet ej om det är så på din, att själva sockeln för fästet av lampan är lite annorlunda, så vi fick slipa ner sockeln lite på H7 an(plastsockel) för att då den att passa. många bilar har som ett eget spänne till just lampan. men på saaben ja gjorde de på hade spännet på självaste sockeln. men det är inga prob för de, om man e händig smile Ja är inget proffs på saab just, men försöker hjälpa lite iaf.

här kan du läsa lite om de
http://forum.saabturboclub.com/viewtopi … p;t=310057

Okej, tack för svaret. Så kort sagt, canbus är automatisk ljusreglering? Någon som kan tipsa om ett bra kit för min bil? Mvh

"Jag tror jag smällde tubron" Sthml Boogie.

Konsult
1 247 Inlägg
26 september 2011
#4
Virrson skrev:
F-Tar skrev:
din saab är nog inte utrustad med ljusviddsreglering, sån något canbuskit behöver du ej. gjorde detta på min kompis 9-3a, en 04a. den hade automatisk höjdreglering av ljuset som är ett krav för t ex xenonljus. det enda krångliga är att på den saaben, vet ej om det är så på din, att själva sockeln för fästet av lampan är lite annorlunda, så vi fick slipa ner sockeln lite på H7 an(plastsockel) för att då den att passa. många bilar har som ett eget spänne till just lampan. men på saaben ja gjorde de på hade spännet på självaste sockeln. men det är inga prob för de, om man e händig smile Ja är inget proffs på saab just, men försöker hjälpa lite iaf.

här kan du läsa lite om de
http://forum.saabturboclub.com/viewtopi … p;t=310057

Okej, tack för svaret. Så kort sagt, canbus är automatisk ljusreglering? Någon som kan tipsa om ett bra kit för min bil? Mvh

Stämmer, men canbus är en central dator i bilen som har koll på nästintill allt som går att läsa av smile
Iom att du har vanliga reflektorer och räfflat glas så avråder jag dig från en konvertering. Dock är du ute efter hjälp så det ska du få.

Det kit du ska ha heter H4 Bi-Xenon och sköter både hel och halvljus. Men köp inget starkare än 35w för det kommer blända något hiskeligt även på halvljuset..

/Kim


1 335 Inlägg
26 september 2011
#5
Precis, bästa vore ju ifall du hade projektorlins på framlykta.

B5 #001

Konsult
1 247 Inlägg
26 september 2011
#6
F-Tar skrev:
Precis, bästa vore ju ifall du hade projektorlins på framlykta.

..vilket inte finns till og9-3, dessvärre. Ska det vara projektorlins måste man bygga själv och få det godkänt.


537 Inlägg
26 september 2011
#7
ska du ha det för att du vill ha bättre ljus eller för att det är snyggt?


1 335 Inlägg
26 september 2011
#8
de hade ja iaf svarat både och, på

B5 #001

138 Inlägg
26 september 2011
Trådstartare
#9
Tack för svaren! Jag ska mestadels ha det för syns skull men också för att jag vill se bättre när jag är ute och kör. Mvh

"Jag tror jag smällde tubron" Sthml Boogie.

747 Inlägg
26 september 2011
#10
Bara för förtydliga vad CAN-bus är, så citerar jag denna text från VW ordbok
"CAN-Bus
Antalet elektroniska komponenter i bilen ökar hela tiden. Eftersom vanliga elledningar, arrangerade på konventionellt sätt i långa kabelknippen, inte längre klarar av de datamängder som behöver överföras, använder man nu istället CAN-databussar.

Begreppet CAN (Controller Area Network) betecknar ett seriellt bussystem, speciellt utvecklat för användning i bilar. CAN-databussen svarar för digitalt datautbyte mellan sensorer, reglerkomponenter, aktuatorer, styrdon etc. och säkerställer att flera styrdon kan få tillgång till signalerna från en viss givare, för att använda dessa för styrning av sina anslutna komponenter.

En speciell fördel med CAN, utöver den minskade mängden ledningar, är att det övriga systemet kan fortsätta fungera, även om det blir fel på en komponent. På så sätt har risken för att systemet helt skall sluta fungera minskats avsevärt. Även sedan länge vanligt förekommande system styrs numera i allt högre grad via CAN-bus och bidrar till ökad säkerhet och komfort i bilen. Ett exempel på detta är den elektriskt obelastade ljusomkopplaren i Golf. Via den meddelar föraren bara vilken slags belysning han/hon önskar ha tänd, men sedan är det styrdonet som försörjer de berörda lamporna med den elenergi som behövs. Denna teknik används t. ex. för att skapa "Coming home"-funktionen.

CAN-bussar indelas i tre olika kategorier, beroende på hur ofta signalerna skall upprepas och på hur stora datavolymer som skall överföras. Drivaggregat-CAN-bussen överför bland annat signalerna för motorstyrning, växellådsstyrning och ABS-/ESP-enheten. Komfort-CAN-databussen svarar för klimatregleringen och Infotainment-CAN-databussen för signalerna från radion med hastighetsberoende ljudvolymreglering."

Finns flertalet andra bus system i bilarna även t.ex. LIN-buss osv.

Men som tidigare har sagt när du har H4 gäller, 35W 4300-5000k så blir allting frid o fröjd. Glöm inte heller justera ner ljusbilden även, har du nivåreglering som är ställbart innefrån bilen är det bara o vrida det till 2-3 och var glad. Då har du mer eller mindre kvar samma ljusbild när du byter till halogen plus du kan ställa upp ljuset när du kör själv på någon mörk väg utan möte eller liknande.

/ Toni Larsson

537 Inlägg
26 september 2011
#11
Virrson skrev:
Tack för svaren! Jag ska mestadels ha det för syns skull men också för att jag vill se bättre när jag är ute och kör. Mvh

ok, själv köpte jag Xenonkungens H4 Power halogen 6000K, det är xenonlook lampor som ligger på 95/100 watt. det ser väldigt likt ut xenon, och jag fick ett bättre ljus. dom kostar 245kr och det var enligt mig värt varenda krona. det är ju ett alternativ till xenon för en mindre prislapp smile


260 Inlägg
27 september 2011
#12
Hur blir värmen med dom då 95 /100 är rätt mycket,, bränner du inte reflektorn?

2004 Fiesta: Team dB-Akuten Kicker, Europa 3:a Extreme 1
2006 CRX:Team Soundmadness DigitalDesigns Bassrace/ESPL Unl
www.street-beat.se PB 163.4dB
2011> Nytt märke KoveAudio

537 Inlägg
27 september 2011
#13
Black-Angel skrev:
Hur blir värmen med dom då 95 /100 är rätt mycket,, bränner du inte reflektorn?

nej det är ingen fara, det följer med en kabelsats till lamporna med ett keramiskt kontaktstycke mot lampan som hjälper till att kyla lampan + att kablarna är lite grövre och hjälper till att kyla, sen är även strålkastaren såpass stor att den kyls bra ändå smile


3 295 Inlägg
27 september 2011
#14
SAAB-Karlsson skrev:
Black-Angel skrev:
Hur blir värmen med dom då 95 /100 är rätt mycket,, bränner du inte reflektorn?

nej det är ingen fara, det följer med en kabelsats till lamporna med ett keramiskt kontaktstycke mot lampan som hjälper till att kyla lampan + att kablarna är lite grövre och hjälper till att kyla, sen är även strålkastaren såpass stor att den kyls bra ändå smile

Fast det är ändå inte xenon.. dessutom så får man väl inte ha 95/100 w då det sabbar ljusbilden hos SBP?


37 Inlägg
27 september 2011
#15
Man får inte xenonkonvertera halvljuset heller om man inte har automatiskt nivåreglering. Canbus är ljusövervakning, har inget med nivåregleringen att göra.

//Markku

3 295 Inlägg
27 september 2011
#16
man får inte inte xenonkonvertera halvljus överhuvudtaget wink... men åandrasidan, man får inte köra för fort heller tongue
Senast redigerat av Slave_joe (27 september 2011)


37 Inlägg
27 september 2011
#17
Helljus är fullt lagligt att konvertera

//Markku

3 295 Inlägg
27 september 2011
#18
sackan skrev:
Helljus är fullt lagligt att konvertera

jovisst, men det var inte det vi pratade om eller? har du h4 så är det ju jäkligt svårt att bara konvertera helljusen?


37 Inlägg
27 september 2011
#19
Nej men nu va det ju du som skrev att man inte fick överhuvudtaget, så då räkna jag in helljus smile

Men har man H4 har du helt rätt i att det blir svårt! tongue

//Markku

3 295 Inlägg
27 september 2011
#20
sackan skrev:
Nej men nu va det ju du som skrev att man inte fick överhuvudtaget, så då räkna jag in helljus smile

Men har man H4 har du helt rätt i att det blir svårt! tongue

Helt rätt, nog med Off topic wink



Sök