3393
Sök

XC70: När kom haldex och riktiga XC70?

3 259 Inlägg
28 september 2011
Trådstartare
#1
Hej! Nu har jag läst lite överallt och får fram lite olika info om när visko/haldex skiftet kom! Sen har jag även läst att ungefär 03 och äldre heter den "v70 AWD XC" och 04 och nyare heter den XC70! Om man kollar upp skillnaden på TS så står det "S+XC70"(ex från en 2003-10) och andra "volvo xc 70 D5 AWD"(ex från 2002) Är det då den med S+XC70 som har haldex och är den "riktiga" xc70:in? Är förvirrad! smile

Sen drar jag endel tunga släp (kan bli lite bilsläp på runt 2ton bakom ibland), ska man hålla sig borta från automatlådorna då om man köper en bil som rullat 20-30.000mil? Man har ju hört lite negativt om manuella lådan också så där är man lite fundersam...

Mvh/Jon

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976

Rejsa ?
2 959 Inlägg
28 september 2011
#2
Haldexlådan med elektroniskt inkoppling av bakhjulen kom 2003 men har sedan uppdaterats med åren.
Hylsan mellan växellåda och fördelningslåda är en svag punkt och bör bytas om den inte nyligen är bytt.
(Den slits ut i splinesen och en dag står man där utan drivning på bakhjulen när man behöver det)
Dom nya hylsorna som finns att köpa är som jag förstått det tillverkade med mindre toleranser och är mer härdade för bättre hållbarhet.
Prisskillnaden är markant högre på bilarna med Haldexsystem som du kanske märkt.
Automaten är en sak som förr eller senare säger upp sig, den manuella brukar hålla betydligt längre så det är ett säkrare kort.

Edit: Det är som du är inne på, dom bilarna med viskosystem heter V70 XC och dom med Haldex heter XC70 om man tittar på bakluckan.
Vad som står hos TS är väl inte riktigt pålitligt.
Senast redigerat av Busgrabb (28 september 2011)

Autotech

3 259 Inlägg
29 september 2011
Trådstartare
#3
Gäller det hela 2003 eller är det efter månad 10? Har för mig att nån har påstått det! Ja dyrare är dom och det ligger väl nåt vettigt bakom den prisskillnaden! smile Vill minnas att när jag letade en billig V70 D5 så var det många automatare som fått ny låda vid rättså exakt 30.000mil. Nån som vet om det är samma låda i XC70in?(förutom uttaget för RWD då) Isåfall bör man väl se upp som du säger... Det är ju så förbaskat skönt med automat!!!

Det jävliga är ju att endel har ju rivit bort emblemen på skuffen! Men det måste ju gå att se på nåt annat sätt om det är en V70 XC eller en XC70? På tex vag bilar så står det ju mycket info på första sidan i service boken, tex modellbeteckningar, utrustningspaket osv osv... Tänkte om det fanns nåt liknande på volvo bilar!

Mvh/Jon

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976

Rejsa ?
2 959 Inlägg
29 september 2011
#4
JonR skrev:
Gäller det hela 2003 eller är det efter månad 10? Har för mig att nån har påstått det! Ja dyrare är dom och det ligger väl nåt vettigt bakom den prisskillnaden! smile Vill minnas att när jag letade en billig V70 D5 så var det många automatare som fått ny låda vid rättså exakt 30.000mil. Nån som vet om det är samma låda i XC70in?(förutom uttaget för RWD då) Isåfall bör man väl se upp som du säger... Det är ju så förbaskat skönt med automat!!!

Det jävliga är ju att endel har ju rivit bort emblemen på skuffen! Men det måste ju gå att se på nåt annat sätt om det är en V70 XC eller en XC70? På tex vag bilar så står det ju mycket info på första sidan i service boken, tex modellbeteckningar, utrustningspaket osv osv... Tänkte om det fanns nåt liknande på volvo bilar!

Mvh/Jon

Tror det gäller alla 2003:or men är inte säker.
Jag har nog aldrig sett en 03:a med viskosystem.
Ja automaten brukar komma runt 35 någonstans om det inte är en taxibil som bara rullat i stan.
Det är inte exakt samma låda på utsidan (Du kan inte ta en från en FWD bil och ersätta med) men innehållet är som en vanlig M56.
Vet inte riktigt hur det ligger till med modellbetäckningen, om det är något mer som skiljer.

Kan förövrigt upplysa dig om att 2,4T och 2,5T drar en jävla massa soppa vid blandad körning och det blir inte bättre med en automat wink

Autotech

3 259 Inlägg
29 september 2011
Trådstartare
#5
Okej! Ja men då får man forska lite om det är just en 2003:a man råkar hitta! smile

Nej för sjutton! Det blir en D5! Soppaförbrukningen av en bensinare får man ju ont i hjärtat av! hehe

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976

Rejsa ?
2 959 Inlägg
29 september 2011
#6
JonR skrev:
Okej! Ja men då får man forska lite om det är just en 2003:a man råkar hitta! smile

Nej för sjutton! Det blir en D5! Soppaförbrukningen av en bensinare får man ju ont i hjärtat av! hehe

Hehe yes.
Då letar vi samma bil nu då wink
Jag är väl dock mest sugen på en 06:a med nya D5:an

Autotech

3 259 Inlägg
29 september 2011
Trådstartare
#7
Busgrabb skrev:
JonR skrev:
Okej! Ja men då får man forska lite om det är just en 2003:a man råkar hitta! smile

Nej för sjutton! Det blir en D5! Soppaförbrukningen av en bensinare får man ju ont i hjärtat av! hehe

Hehe yes.
Då letar vi samma bil nu då wink
Jag är väl dock mest sugen på en 06:a med nya D5:an

Ja 185hästarn vore inte helt fel! Jag hade ju tänkt mig ett maxpris på 100.000 och det får man ju inte så många 06or för! Om man inte vill ha nån som rullat 40.000mil då men det känns ju lite surt... Dom manuella verkar ju vara mycket dyrare också om man tittar på blocket, men det kanske bara är tillfällighet? Eller så gjordes det mest automatare...

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976

Rejsa ?
2 959 Inlägg
29 september 2011
#8
JonR skrev:
Busgrabb skrev:
JonR skrev:
Okej! Ja men då får man forska lite om det är just en 2003:a man råkar hitta! smile

Nej för sjutton! Det blir en D5! Soppaförbrukningen av en bensinare får man ju ont i hjärtat av! hehe

Hehe yes.
Då letar vi samma bil nu då wink
Jag är väl dock mest sugen på en 06:a med nya D5:an

Ja 185hästarn vore inte helt fel! Jag hade ju tänkt mig ett maxpris på 100.000 och det får man ju inte så många 06or för! Om man inte vill ha nån som rullat 40.000mil då men det känns ju lite surt... Dom manuella verkar ju vara mycket dyrare också om man tittar på blocket, men det kanske bara är tillfällighet? Eller så gjordes det mest automatare...

Nja blir väl svårt för 100 K
Ja det måste gjorts mest automatare, dom är det ju gott om tongue
Bara att pilla in lite ny mjukvara i 163 hästaren så har du drygt 200 smile

Autotech

4 824 Inlägg
30 september 2011
#9
D5 AWD finns bara med haldex då vi aldrig byggde några 4WD dieslar med VAG motorn som för övrigt hette 2.5D på P2 bilarna och TDI på 850/X70.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

3 259 Inlägg
30 september 2011
Trådstartare
#10
Christian S skrev:
D5 AWD finns bara med haldex då vi aldrig byggde några 4WD dieslar med VAG motorn som för övrigt hette 2.5D på P2 bilarna och TDI på 850/X70.

Nu har jag läst inlägget 4ggr och jag fattar det fortfarande inte! big_smile "D5 AWD" = v70 eller? D5 och VAG motor använder du i samma mening men det är ju två olika motorer från två helt olika karosser(bortsett från tidiga V70N) Vad är P2 bilar? Och vad har TDI motorn med detta att göra?!? smile

Mvh/Jon
Senast redigerat av JonR (30 september 2011)

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976

Allmänt envis
12 512 Inlägg
30 september 2011
#11
JonR skrev:
Christian S skrev:
D5 AWD finns bara med haldex då vi aldrig byggde några 4WD dieslar med VAG motorn som för övrigt hette 2.5D på P2 bilarna och TDI på 850/X70.

Nu har jag läst inlägget 4ggr och jag fattar det fortfarande inte! big_smile "D5 AWD" = v70 eller? D5 och VAG motor använder du i samma mening men det är ju två olika motorer från två helt olika karosser(bortsett från tidiga V70N) Vad är P2 bilar? Och vad har TDI motorn med detta att göra?!? smile

Mvh/Jon

Tror jag kan svara:

P2 är S80/V70N-plattformen, VAG-motorn kallades "2.5D" monterad i dessa modellerna och fanns inte med 4WD. Monterad i tidigare modeller kallades den endast "TDI".

Jag tolkade det helt enkelt som att alla dieseldrivna XC70 med 4WD använder sig av Haldex, det fanns alltså aldrig en dieseldriven V70N i XC-utförande med viscokopplingen utan endast bensindrivna sådana (2.4t). smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

3 259 Inlägg
30 september 2011
Trådstartare
#12
Rquired skrev:
JonR skrev:
Christian S skrev:
D5 AWD finns bara med haldex då vi aldrig byggde några 4WD dieslar med VAG motorn som för övrigt hette 2.5D på P2 bilarna och TDI på 850/X70.

Nu har jag läst inlägget 4ggr och jag fattar det fortfarande inte! big_smile "D5 AWD" = v70 eller? D5 och VAG motor använder du i samma mening men det är ju två olika motorer från två helt olika karosser(bortsett från tidiga V70N) Vad är P2 bilar? Och vad har TDI motorn med detta att göra?!? smile

Mvh/Jon

Tror jag kan svara:

P2 är S80/V70N-plattformen, VAG-motorn kallades "2.5D" monterad i dessa modellerna och fanns inte med 4WD. Monterad i tidigare modeller kallades den endast "TDI".

Jag tolkade det helt enkelt som att alla dieseldrivna XC70 med 4WD använder sig av Haldex, det fanns alltså aldrig en dieseldriven V70N i XC-utförande med viscokopplingen utan endast bensindrivna sådana (2.4t). smile

Jo så misstänkte jag det, men vart osäker när han bara skrev "D5 AWD"! Men då är alltså alla Diesel v70 som inte har VAG-motorn och med 4WD alltså Haldex och inte visco! smile Fattade inte relevansen av resten bara då VAG-motorn inte är så aktuell när man pratar om XC70/V70 XC så det rörde ihop sig lite! wink

Men då kan man ju även kika på V70 XC D5 vilket är bra då dom är närmare min peng än vad XC70 D5 är!

Mvh/Jon
Senast redigerat av JonR (30 september 2011)

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976

132 Inlägg
30 september 2011
#13
Rquired skrev:
JonR skrev:
Christian S skrev:
D5 AWD finns bara med haldex då vi aldrig byggde några 4WD dieslar med VAG motorn som för övrigt hette 2.5D på P2 bilarna och TDI på 850/X70.

Nu har jag läst inlägget 4ggr och jag fattar det fortfarande inte! big_smile "D5 AWD" = v70 eller? D5 och VAG motor använder du i samma mening men det är ju två olika motorer från två helt olika karosser(bortsett från tidiga V70N) Vad är P2 bilar? Och vad har TDI motorn med detta att göra?!? smile

Mvh/Jon

Tror jag kan svara:

P2 är S80/V70N-plattformen, VAG-motorn kallades "2.5D" monterad i dessa modellerna och fanns inte med 4WD. Monterad i tidigare modeller kallades den endast "TDI".

Jag tolkade det helt enkelt som att alla dieseldrivna XC70 med 4WD använder sig av Haldex, det fanns alltså aldrig en dieseldriven V70N i XC-utförande med viscokopplingen utan endast bensindrivna sådana (2.4t). smile

stämmer bra det!!


4 824 Inlägg
1 oktober 2011
#14
Christian S skrev:
D5 AWD finns bara med haldex då vi aldrig byggde några 4WD dieslar med VAG motorn som för övrigt hette 2.5D på P2 bilarna och TDI på 850/X70.

vad va det för oklart i det?
står ju klart och tydligt att alla D5 AWD har haldex då aldrig byggdes några volvo bilar med VAG motorn som va 4hjulsdrivna.

Rquired skrev:
JonR skrev:
Christian S skrev:
D5 AWD finns bara med haldex då vi aldrig byggde några 4WD dieslar med VAG motorn som för övrigt hette 2.5D på P2 bilarna och TDI på 850/X70.

Nu har jag läst inlägget 4ggr och jag fattar det fortfarande inte! big_smile "D5 AWD" = v70 eller? D5 och VAG motor använder du i samma mening men det är ju två olika motorer från två helt olika karosser(bortsett från tidiga V70N) Vad är P2 bilar? Och vad har TDI motorn med detta att göra?!? smile

Mvh/Jon

Tror jag kan svara:

P2 är S80/V70N-plattformen, VAG-motorn kallades "2.5D" monterad i dessa modellerna och fanns inte med 4WD. Monterad i tidigare modeller kallades den endast "TDI".

Jag tolkade det helt enkelt som att alla dieseldrivna XC70 med 4WD använder sig av Haldex, det fanns alltså aldrig en dieseldriven V70N i XC-utförande med viscokopplingen utan endast bensindrivna sådana (2.4t). smile

precis.
P2 är samlings namnet för S60, V70N, XC70, S80, XC90 då dom delar plattform.


JonR skrev:
Men då kan man ju även kika på V70 XC D5 vilket är bra då dom är närmare min peng än vad XC70 D5 är!

Mvh/Jon

var hittar du en volvo bil som har den modellbetekningen? för det finns ingen volvo bil som heter så wink

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

Rejsa ?
2 959 Inlägg
1 oktober 2011
#15
Jag tyckte faktiskt med på något sätt att det var en jävligt svårtolkad mening men förstod ju ändå.

Autotech

3 259 Inlägg
1 oktober 2011
Trådstartare
#16
Christian S skrev:
Christian S skrev:
D5 AWD finns bara med haldex då vi aldrig byggde några 4WD dieslar med VAG motorn som för övrigt hette 2.5D på P2 bilarna och TDI på 850/X70.

vad va det för oklart i det?
står ju klart och tydligt att alla D5 AWD har haldex då aldrig byggdes några volvo bilar med VAG motorn som va 4hjulsdrivna.

Rquired skrev:
JonR skrev:

Nu har jag läst inlägget 4ggr och jag fattar det fortfarande inte! big_smile "D5 AWD" = v70 eller? D5 och VAG motor använder du i samma mening men det är ju två olika motorer från två helt olika karosser(bortsett från tidiga V70N) Vad är P2 bilar? Och vad har TDI motorn med detta att göra?!? smile

Mvh/Jon

Tror jag kan svara:

P2 är S80/V70N-plattformen, VAG-motorn kallades "2.5D" monterad i dessa modellerna och fanns inte med 4WD. Monterad i tidigare modeller kallades den endast "TDI".

Jag tolkade det helt enkelt som att alla dieseldrivna XC70 med 4WD använder sig av Haldex, det fanns alltså aldrig en dieseldriven V70N i XC-utförande med viscokopplingen utan endast bensindrivna sådana (2.4t). smile

precis.
P2 är samlings namnet för S60, V70N, XC70, S80, XC90 då dom delar plattform.


JonR skrev:
Men då kan man ju även kika på V70 XC D5 vilket är bra då dom är närmare min peng än vad XC70 D5 är!

Mvh/Jon

var hittar du en volvo bil som har den modellbetekningen? för det finns ingen volvo bil som heter så wink

Text kan uppfattas på väldigt olika sätt beroende på vem som läser det, inte krångligare än så! smile

Jag vart fundersam bara när du nämde VAG motorn eftersom det är XC modellen vi pratar om! Då jag (och många andra på internet verkar det som) har uppfattat det som att haldex kom 2003 på XC modellen oavsett bensin eller diesel och det var ju det som var frågan, om visko och haldex.   

På transportstyrelsen står det ofta V70 XC (endel saknar till och med XC helt) på dom första(ca fram till 2003 har jag uppfattat det som) och XC70 på dom nyare. Sen står det väl den beteckningen även på bakluckan på bilarna som busgrabb skrev tidigare?

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976

1 062 Inlägg
1 oktober 2011
#17
Vad skall man se upp med på XC70 från 08 o uppåt generellt? Dvs den "nya" karossen?

"You Go, we go!"

4 824 Inlägg
1 oktober 2011
#18
JonR skrev:
Christian S skrev:
Christian S skrev:
D5 AWD finns bara med haldex då vi aldrig byggde några 4WD dieslar med VAG motorn som för övrigt hette 2.5D på P2 bilarna och TDI på 850/X70.

vad va det för oklart i det?
står ju klart och tydligt att alla D5 AWD har haldex då aldrig byggdes några volvo bilar med VAG motorn som va 4hjulsdrivna.

Rquired skrev:
Tror jag kan svara:

P2 är S80/V70N-plattformen, VAG-motorn kallades "2.5D" monterad i dessa modellerna och fanns inte med 4WD. Monterad i tidigare modeller kallades den endast "TDI".

Jag tolkade det helt enkelt som att alla dieseldrivna XC70 med 4WD använder sig av Haldex, det fanns alltså aldrig en dieseldriven V70N i XC-utförande med viscokopplingen utan endast bensindrivna sådana (2.4t). smile

precis.
P2 är samlings namnet för S60, V70N, XC70, S80, XC90 då dom delar plattform.


JonR skrev:
Men då kan man ju även kika på V70 XC D5 vilket är bra då dom är närmare min peng än vad XC70 D5 är!

Mvh/Jon

var hittar du en volvo bil som har den modellbetekningen? för det finns ingen volvo bil som heter så wink

Text kan uppfattas på väldigt olika sätt beroende på vem som läser det, inte krångligare än så! smile

Jag vart fundersam bara när du nämde VAG motorn eftersom det är XC modellen vi pratar om! Då jag (och många andra på internet verkar det som) har uppfattat det som att haldex kom 2003 på XC modellen oavsett bensin eller diesel och det var ju det som var frågan, om visko och haldex.   

På transportstyrelsen står det ofta V70 XC (endel saknar till och med XC helt) på dom första(ca fram till 2003 har jag uppfattat det som) och XC70 på dom nyare. Sen står det väl den beteckningen även på bakluckan på bilarna som busgrabb skrev tidigare?

ja och som jag skrev tidigare så finns det inga dieslar med visco utan alla diselar som är 4hjulsdrivna har haldex.

det är mycket riktigt att det står V70 XC AWD på dom som har visco och att det står XC70 på dom som har haldex, trots det så har många en förmåga att kalla sina V70 XC AWD för XC70 trots att det klart och tydligt står V70 XC AWD på bakluckan vilket är sjukt störande.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.


Sök