3302
Sök

Vanligaste motorn i standardbilar.

Random Hero
4 047 Inlägg
1 oktober 2011
#21
Dieselsmurfen skrev:
Ja... Som sagts ovan så är nog en vanlig RAK 4:a vanligast. Subaru undantaget. Volvo kör ofta med R5 Dvs raka femmor. Dessa har i fallet diesel hämtats från Volkswagen i tidigare år. V4 är som du säger riktigt gamla Saab. Subaru kör envist med soppaslukande B4. Det vill säga Boxermotorer a la bubblan om nån nu kommer ihåg den. En Boxer har cylindrarna på motsatta sidor.

Ge din polare elchocker till han fattar läget. Fråga honom gärna om Automat eller manuell låda är vanligast. Lösningen är Manuell i Sverige och automat i USA...

att en boxermotor skulle dra mer bensin för att kolvarna går åt ett annat håll begriper jag mig inte på, däremot är det 4hjulsdriften som gör så att subarus upplevs att dra mer bensin.

Har ägt 2 subauru legacy med ej22 (fyrcylindrig boxermotor(H4) på 2.2L ) så jag talar från egna riktiga erfarenheter här smile

En boxer 4a har ej beteckningen B4, däremot finns det en modell av subaru som kallas legacy (b4), även en audi som heter b4. dessa är karosskoder

En fyrcylindrig boxermotor har beteckningen H4 smile

då var det uppklarat smile inget illa ment mot dig dieselsmurfen smile

Dog food lid. Backwards

535 Inlägg
1 oktober 2011
#22
AcesHigh666 skrev:
spara plats! en v6 är ju "typ" dubbelt så kort som en rak 6a. smile

aa men dubbelt så bred å


Makaronborrare
993 Inlägg
1 oktober 2011
#23
Hahaha. Påminner om en klasskompis på gymnasiet som envist hävdade att hans Saab 9000 hade 16 cylindrar wink


6 629 Inlägg
1 oktober 2011
#24
aha_100 skrev:
AcesHigh666 skrev:
spara plats! en v6 är ju "typ" dubbelt så kort som en rak 6a. smile

aa men dubbelt så bred å

Med en V6a kan du antingen ha fram eller bakhjulsdrift

De/Dem

grön aktivist
846 Inlägg
1 oktober 2011
#25
Malheus skrev:
aha_100 skrev:
AcesHigh666 skrev:
spara plats! en v6 är ju "typ" dubbelt så kort som en rak 6a. smile

aa men dubbelt så bred å

Med en V6a kan du antingen ha fram eller bakhjulsdrift

Du kan ha framhjulsdrift med en rak 6:a med.
Fördelen med V6:an är att den blir hälften så lång men INTE dubbelt så bred.
En annan fördel är kolvarna balanserar sig mot varandra i en V-motor, en rak motor behöver balansaxlar och dylikt för att dämpa detta (i dom flesta fall jag kan komma på iallafall).


Offroad Racing
3 122 Inlägg
1 oktober 2011
#26
Malheus skrev:
aha_100 skrev:
AcesHigh666 skrev:
spara plats! en v6 är ju "typ" dubbelt så kort som en rak 6a. smile

aa men dubbelt så bred å

Med en V6a kan du antingen ha fram eller bakhjulsdrift

Det kan jag med min v8 oxå...

För att vara lite seriös så antar jag att du menar att en rak 6:a är för lång för att få plats på tvären i en vanlig bil, jag kan då upplysa om att det finns en del bilar med längsmonterad motor och fwd. Ett bra exempel är vw passat, ett lika bra men något mer ovanligt är saab v4... (ingen av dom har ju 6:or men motorn är iaf längsmonterad i bilen) Eller har du nån annan anledning till att det inte skulle gå att ha framhjulsdrift ihop med en rak 6:a?

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

6 629 Inlägg
1 oktober 2011
#27
Confide skrev:
Malheus skrev:
aha_100 skrev:

aa men dubbelt så bred å

Med en V6a kan du antingen ha fram eller bakhjulsdrift

Du kan ha framhjulsdrift med en rak 6:a med.
Fördelen med V6:an är att den blir hälften så lång men INTE dubbelt så bred.
En annan fördel är kolvarna balanserar sig mot varandra i en V-motor, en rak motor behöver balansaxlar och dylikt för att dämpa detta (i dom flesta fall jag kan komma på iallafall).

Raka 6or (och uppåt) är självblaserade..

De/Dem

grön aktivist
846 Inlägg
1 oktober 2011
#28
Malheus skrev:
Confide skrev:
Malheus skrev:

Med en V6a kan du antingen ha fram eller bakhjulsdrift

Du kan ha framhjulsdrift med en rak 6:a med.
Fördelen med V6:an är att den blir hälften så lång men INTE dubbelt så bred.
En annan fördel är kolvarna balanserar sig mot varandra i en V-motor, en rak motor behöver balansaxlar och dylikt för att dämpa detta (i dom flesta fall jag kan komma på iallafall).

Raka 6or (och uppåt) är självblaserade..

Tänkte mer på den raka 4:an som sitter i över 40% av alla bilar, var inte tydlig där smile.

Och angående raka 6:a monterad på bredden :

Tror det är platsen som menas och isf säger jag Brittish Leyland och Volvo har ett par modeller med det.


Evildan
1 oktober 2011
#29
henke_99 skrev:
Malheus skrev:
aha_100 skrev:
aa men dubbelt så bred å

Med en V6a kan du antingen ha fram eller bakhjulsdrift

Det kan jag med min v8 oxå...

För att vara lite seriös så antar jag att du menar att en rak 6:a är för lång för att få plats på tvären i en vanlig bil, jag kan då upplysa om att det finns en del bilar med längsmonterad motor och fwd. Ett bra exempel är vw passat, ett lika bra men något mer ovanligt är saab v4... (ingen av dom har ju 6:or men motorn är iaf längsmonterad i bilen) Eller har du nån annan anledning till att det inte skulle gå att ha framhjulsdrift ihop med en rak 6:a?

(fyller på lite mera fakta)
passat finns med längsmonterad v6 och fyrhjulsdrift, precis som en uppsjö utav audibilar även med endast fwd. renault 30 har längsmonterad v6 och fwd.
volvo s80, v70 finns med raka tvärställda 6cylindriga motorer och fwd, det har iofs redan funnits i tex Austin 2200 i slutet på -60talet.

(13sekunder för sen) wink
Senast redigerat av Evildan (1 oktober 2011)

187 Inlägg
1 oktober 2011
#30
aha_100 skrev:
Confide skrev:
följt av V6:an.

Nån som har koll på varför V6?

En rak sexa är ju betydligt enklare och billigare att framta. Måste vara iaf?

Tror inte priset skiljer sig så mycket,sen är v6:or kompaktare..

Never underestimate the power of stupid people in large groups...

1 758 Inlägg
1 oktober 2011
#31
Finns både för- och nackdelar med V-motorer och raka, förstås.

En fördelar med alla raka motorer kontra deras V-motsvarigheter är att det i regel behövs färre individuella delar. I regel är det också billigare att tillverka en rak motor. Angående balansering av motorn så skiljer det sig ju dels med antal cylindrar och layouten på motorn, men en rak sexa går silkeslent om den är bra konstruerad.
V-motorer blir kortare, vilket är bra för viktfördelningen, samt att de helt enkelt inte tar upp lika mycket plats - mindre motorrum = mer kupé. Dock blir den ju bredare över topplocken, men där uppe brukar man ha gott om utrymme ändå. Längre ner i motorrummet är det tightare, eftersom t.ex. framvagnsbalk, hjulhus och styrinrättning ska få plats.
Kortare vev- och kamaxel är fördelar för en V-motor.

Men på det stora hela är det väl mest en smaksak. Finns i regel inga för- eller nackdelar med den ena eller andra konstruktionen som är så stora att den är markant bättre.

Fartdåre =)
147 Inlägg
1 oktober 2011
#32
En fördel med rak motor är ju att man endast behöver en rem/kedja till kamdrivningen. i V och boxer får man oftast iaf ha minst två motsvarande.

Detta är då jag, ser ut som ett djur på bilden!

Random Hero
4 047 Inlägg
1 oktober 2011
#33
crille_86 skrev:
En fördel med rak motor är ju att man endast behöver en rem/kedja till kamdrivningen. i V och boxer får man oftast iaf ha minst två motsvarande.

nej. http://www.supermotors.net/getfile/7678 … 091658.jpg

Dog food lid. Backwards

Offroad Racing
3 122 Inlägg
1 oktober 2011
#34
DusanMandick skrev:
crille_86 skrev:
En fördel med rak motor är ju att man endast behöver en rem/kedja till kamdrivningen. i V och boxer får man oftast iaf ha minst två motsvarande.

nej. http://www.supermotors.net/getfile/7678 … 091658.jpg

I mina v8:or sitter en kamkedja och en kamaxel som styr ventilerna i båda topparna...

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

535 Inlägg
1 oktober 2011
#35
Ett exempel är ju mercedes som gick ifrån raka sexor till endast v6or. Då snackar vi bakhjulsdrivna bilar med gott om plats under huven. Bmw å andra sidan fortsatte ju med raka sexor.


Skrotsamlare
4 031 Inlägg
1 oktober 2011
#36
aha_100 skrev:
Confide skrev:
följt av V6:an.

Nån som har koll på varför V6?

En rak sexa är ju betydligt enklare och billigare att framta. Måste vara iaf?

Utrymmesskäl, en V-motor är ju mycket kortare. Gissa varför amerikanerna slutade med raka åttor...

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

2 024 Inlägg
1 oktober 2011
#37
PartilleMalm skrev:
angående saab så fanns v4an i sonett( från början 94),95 och 96  och var om jag inte är helt ute och cyklar en kluven truimph v8:P

4cylindrig radmotor är absolut den vanligaste motortypen idag.....

Jo, du cyklar minst 2 varv på vätternrundan..... lol

V4an som satt i SAAB var en Ford motor, samma som satt i bla Taunus på 60-talet.

Det Triumph var inblandade i var den första raka 4an som SAAB hade i 99an.

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
1 oktober 2011
#38
Expoze skrev:
PartilleMalm skrev:
angående saab så fanns v4an i sonett( från början 94),95 och 96  och var om jag inte är helt ute och cyklar en kluven truimph v8:P

4cylindrig radmotor är absolut den vanligaste motortypen idag.....

Jo, du cyklar minst 2 varv på vätternrundan..... lol

V4an som satt i SAAB var en Ford motor, samma som satt i bla Taunus på 60-talet.

Det Triumph var inblandade i var den första raka 4an som SAAB hade i 99an.

V4an satt dessutom i konceptbilen som hette mustang. Inte ett dugg lik produktionsbilen. smile

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
1 oktober 2011
#39
skalman1 skrev:
RD_87 skrev:
aha_100 skrev:

Nån som har koll på varför V6?

En rak sexa är ju betydligt enklare och billigare att framta. Måste vara iaf?

Utrymmesskäl, en V-motor är ju mycket kortare. Gissa varför amerikanerna slutade med raka åttor...

För att dom blev så feta att dom inte nådde tändstiften om dom satt i mitten av motorrummet?

Kan ha varit så också, tänkte inte på det! lollollol

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

42 Inlägg
1 oktober 2011
#40
Är han ens bilintresserad? När jag va liten så trodde jag att man sa V före cylinderantalet, för att det stod V6 på vår bil. Innan farsan förklara att det var "motortypen" att motorena även kan vara raka.


Sök