Finns både för- och nackdelar med V-motorer och raka, förstås.
En fördelar med alla raka motorer kontra deras V-motsvarigheter är att det i regel behövs färre individuella delar. I regel är det också billigare att tillverka en rak motor. Angående balansering av motorn så skiljer det sig ju dels med antal cylindrar och layouten på motorn, men en rak sexa går silkeslent om den är bra konstruerad.
V-motorer blir kortare, vilket är bra för viktfördelningen, samt att de helt enkelt inte tar upp lika mycket plats - mindre motorrum = mer kupé. Dock blir den ju bredare över topplocken, men där uppe brukar man ha gott om utrymme ändå. Längre ner i motorrummet är det tightare, eftersom t.ex. framvagnsbalk, hjulhus och styrinrättning ska få plats.
Kortare vev- och kamaxel är fördelar för en V-motor.
Men på det stora hela är det väl mest en smaksak. Finns i regel inga för- eller nackdelar med den ena eller andra konstruktionen som är så stora att den är markant bättre.