4090
Sök

Polo 1998, 75 1.6: hackar - batteri/generator fel?

4 Inlägg
2 oktober 2011
Trådstartare
#1
BIL: Polo 1998, 75 1.6

Hej!

Har haft lite problem med denna bil de senaste 2 åren. Bilen hackar ibland vid körning (motorbortfall varar mellan något ögonblick till ett par sekunder) , i vissa fall när detta sker nollställs tex klocka och trippmätare. Nästan allt som har med tändning att göra har bytts dock kvarstår problemet. Så detta fel har jag gett upp att fixa...

Nu hände detta i veckan och jag undrar om detta kan hänga ihop med hackningarna: Körde runt i stan häromdagen och gick in på macken för att handla lite, när jag skulle starta bilen igen efter 5 minuter var batteriet nästan helt "dött" (klocka/trippmätare nollställda), bilen har aldrig haft symtom på ett trött batteri innan. Fick hjälp att starta bilen via kablar, bilen går bra nu igen och har inga problem att starta.

Nu till frågan. Kan ett defekt batteri leda till att bilen hackar vid körning? Tycker det är underligt att dessa hackningar nollställer klocka/trippmätare! Betyder väl att all kräm från batteri/generator  försvinner vid hackningarna. Eller kan en kass generator orsaka felen? Generatorn ger 14,3 V vid tomgång samt höga varv. Batteriet ligger runt 12.3 V utan att motorn är igång, dock faller volten betänkligt när startmotorn kickar in vid start... En sak till som sker med bilen är att den tar en del lampor bak, kan detta indikera fel i generatorn?

Alltså, kan hackningarna ha med ett defekt batteri att göra, eller kan generatorn orsaka att bilen hackar? Varför nollställs klocka/trippmätare vid hackningarna? Om det är en defekt generator borde inte batteriet hålla ordning på klocka/trippmätare? Jag är så trött på denna bil och skulle behöva lite input smile

Mvh
Senast redigerat av ankus (2 oktober 2011)

21 761 Inlägg
2 oktober 2011
#2
Om det blir kortslutning i någon cell i batteriet kan konstiga saker hända, även om generatorn laddar så är det nog möjligt att kortslutningen gör att mototn hackar till. Vad jag vet så brukar batteriet oftast sluta fungera redan vid första tendensen till kortslutna plattor, men jag har ingen speciell erfarenhet av dessa saker.

Har bara råkat ut för detta batterifel en gång och då gick det definitivt inte att starta motorn, var bara att byta ut batteriet direkt.

Om generatorn slutar ladda så ska batterilampan normalt sett börja lysa, dock går det att köra bilen ett tag (minst 30 minuter, men oftast längre) utan bekymmer så länge som batteriet inte är dåligt laddat eller i dåligt skick. Sedan beror det även på hur många förbrukare man har igång.

I ditt fall kan tex lösa/glappande batterikablar vara en orsak, då försvinner strömmen så pass mycket att saker nollställs. Kika på dessa saker ordentligt, även att kablarna sitter som de ska inuti kabelskorna/polskorna. smile

Om felet inträffar igen och att startmotorn inte orkar snurra, då kan du mäta direkt på batteripolerna vilken spänning det visar dels med tändningen avslagen och dels när du vrider nyckeln i startläge. På så sätt kan du eventuellt utesluta den biten. Att spänningen sjunker vid start är inget konstigt, men det ska inte sjunka ner till tex 6-7 V.
Senast redigerat av Drönirettab (2 oktober 2011)

4 Inlägg
2 oktober 2011
Trådstartare
#3
Tack för svar smile Jo, kollat det mesta i kabelväg och inget sitter löst eller så, jordpunkter är som det ska de med... Ingen generatorlampa lyser heller, dock funkar lampan. När startmotorn inte orkade dra så var batteriet "slut" dvs nästan ingen spänning över polerna vid start, batteriet dog på 5 minuter när jag var och handlade... Detta "startproblem" är nytt och hade hoppats att detta kunde kopplas till hackandet iom att batteriet dog så fort och kanske indikerar tex kortslutning i batteriet(?), eller så är hackandet inte kopplat till detta kanske...

Det jag tycker är underligt är att hackandet nollställer klocka/trippmätare dock (detta upptäcktes inte initialt, då hade jag inte bytt allt jag bytt). Men det kanske kan vara något annat än batteri/generator? Nästan allt rörande tändning är bytt, det som kanske återstår är hallgivaren men den kan väl inte påverka klocka/trippmätare...

21 761 Inlägg
2 oktober 2011
#4
ankus skrev:
När startmotorn inte orkade dra så var batteriet "slut" dvs nästan ingen spänning över polerna vid start

Det där är viktig information. Om du gjorde en mätning direkt på polerna och att det var väldigt dålig spänning så är det troligast batterifel.

Gjorde du en mätning med multimeter just då?

4 Inlägg
3 oktober 2011
Trådstartare
#5
Jo, var farsan som kom med verktyg när jag inte fick igång bilen, över batteriet var det typ 12,3 volt men det föll till 3-5 V när startmotorn kickade in. Så batteriet är nerkört och hade laddats ut på 5 minuter, men vet inte om det kan ha med generatorn att göra. Haft bilen på laddning nu men hackandet är kvar. Kan en defekt laddningsregulator påverka motorn så den hackar då (går ju en del lampor bak på bilen)?

Ska nog ändå försöka få tag i ett begagnat batteri och se om det hjälper. Jag yrar en del märker jag, men börjar bli trött på denna bil nu... Det sura är väl att man lagt ner en del pengar nu, har tom varit inne på en VW-verkstad, och dom kunde inte hitta något fel heller hmm

21 761 Inlägg
3 oktober 2011
#6
Att spänningen sjunker så där lågt borde bero på dåligt batteri tycker jag, spänningen sjunker knappast så lågt ifall startmotorn är dålig. Det behöver inte nödvändigtvis vara kortslutning i cellplattorna, ibland kan det bli avbrott i någon plattinfästning eller även i själva polens infästning. Prova som sagt med ett annat batteri.

Defekt laddregulator ska ju bara göra att generatorn inte laddar, då blir det batteriet som ger ström. Möjligheten finns förstås att även laddregulatorn är dålig, då kommer bilens el att dippa rejält med tanke på att batteriet faktiskt inte verkar vara i bra skick. Men huvudfelet är nog ändå batteriet så den biten får fixas först, sedan får du kolla upp laddningen på något sätt (helst under körning). smile

4 Inlägg
5 oktober 2011
Trådstartare
#7
Ok, nu hände detta med bilen för 30 minuter, dvs motorn rusar upp och ner efter start, lägger man i växel och kör lite så lugnar sig motorn tills jag kopplade upp igen:


http://www.youtube.com/watch?v=BjpH0hztxwo


Låter ju inte friskt, stängde av den och startade på nytt, funkar som normalt nu. Kan det hänga ihop med hackandet/motorbortfall under körning (har inte bytt batteri än, ska dock göra det i veckan)
Senast redigerat av ankus (5 oktober 2011)

Novis
34 Inlägg
14 februari 2012
#8
ankus skrev:
Ok, nu hände detta med bilen för 30 minuter, dvs motorn rusar upp och ner efter start, lägger man i växel och kör lite så lugnar sig motorn tills jag kopplade upp igen:


http://www.youtube.com/watch?v=BjpH0hztxwo


Låter ju inte friskt, stängde av den och startade på nytt, funkar som normalt nu. Kan det hänga ihop med hackandet/motorbortfall under körning (har inte bytt batteri än, ska dock göra det i veckan)

lånar tråden lite smile

Precis så gjorde min bil oxå efter jag satt dit strömmen till slutsteget. Bilen fick en kortis vid inkoppling, bilen gjorde exakt som på din film.. Kopplade ur och i batteriet igen och bilen gick som vanligt vid uppstart. Nu går bilen skit dåligt!! svajjar på tomgången + att den rycker på jämn gas?


133 Inlägg
18 februari 2012
#9
Om det är nåt fel i batteriet, typ glapp mellan nån cell så det blir oändlig resistans kan laddregulatorn skjuta spänningen i höjden, det kan vara varför lamporna sticker.
Tycker också att det låtar som om det kanske är något jordfel, kolla jordflätor och flätornas infästningar.



Sök