Om det blir kortslutning i någon cell i batteriet kan konstiga saker hända, även om generatorn laddar så är det nog möjligt att kortslutningen gör att mototn hackar till. Vad jag vet så brukar batteriet oftast sluta fungera redan vid första tendensen till kortslutna plattor, men jag har ingen speciell erfarenhet av dessa saker.
Har bara råkat ut för detta batterifel en gång och då gick det definitivt inte att starta motorn, var bara att byta ut batteriet direkt.
Om generatorn slutar ladda så ska batterilampan normalt sett börja lysa, dock går det att köra bilen ett tag (minst 30 minuter, men oftast längre) utan bekymmer så länge som batteriet inte är dåligt laddat eller i dåligt skick. Sedan beror det även på hur många förbrukare man har igång.
I ditt fall kan tex lösa/glappande batterikablar vara en orsak, då försvinner strömmen så pass mycket att saker nollställs. Kika på dessa saker ordentligt, även att kablarna sitter som de ska inuti kabelskorna/polskorna.
Om felet inträffar igen och att startmotorn inte orkar snurra, då kan du mäta direkt på batteripolerna vilken spänning det visar dels med tändningen avslagen och dels när du vrider nyckeln i startläge. På så sätt kan du eventuellt utesluta den biten. Att spänningen sjunker vid start är inget konstigt, men det ska inte sjunka ner till tex 6-7 V.