3395
Sök

Bmw ZF låda volvo

331 Inlägg
3 oktober 2011
Trådstartare
har monterat en Bmw Zf låda till min 940, har ett problem med att kardanen blev för kort, har testat med dubbla hardyskivor o de passa perfekt men då blir kardanen helt obalans o v-lådan lyfter sig cirka 3 cm samt motor höjs upp lite när man vrider runt på kardanen så känns som hela främre kardanen blir helt obalanserad,
NGN som har ett bra tips på hur man kan få fram kardanen utan att den blir obalanserad,eller att hållbarhetetn försämras, kör med kardan från 940: 95 med m90 org.
eller ska man använda kardan från 940 : 97-98 m90 om den skulle vara längre, behövs liksom bara 2-3 cm längre fram.
mvh:Robin

. : F a d e r a t o r : .
5 042 Inlägg
3 oktober 2011
Hardy skivan har jag " hört" att man skall ha från M5 ?
M5 hardyn e tjockare än volvos
Senast redigerat av Children-Of-Bodom (3 oktober 2011)

C H E V R O L E T <3

761 Inlägg
3 oktober 2011
Med för tjock hardy så blir ju kardanen inte centrerad, den måste nå fram till pinnen som ska sticka in i mitten.

men jag tycker det låter konstigt, är verkligen kardanen så precis?

med original hardy så ramlar den alltså ur splinsen? isåfall är den minst 5cm för kort, om inte mer, för det måste vara mer splines i är så för att det ska hålla.

331 Inlägg
3 oktober 2011
Trådstartare
Children-Of-Bodom skrev:
Hardy skivan har jag " hört" att man skall ha från M5 ?
M5 hardyn e tjockare än volvos

Ingen aning.

4 146 Inlägg
3 oktober 2011
Om du ska ha tjockare hardyskiva så måste du förlänga "tappen" så den inte blir obalanserad. Men det bästa är nog att skaffa en längre kardanaxel. Var du ska få tag på det vet jag dock inte tyvärr.

331 Inlägg
3 oktober 2011
Trådstartare
dannnej skrev:
Med för tjock hardy så blir ju kardanen inte centrerad, den måste nå fram till pinnen som ska sticka in i mitten.

men jag tycker det låter konstigt, är verkligen kardanen så precis?

med original hardy så ramlar den alltså ur splinsen? isåfall är den minst 5cm för kort, om inte mer, för det måste vara mer splines i är så för att det ska hålla.

Nej den ramlar inte av splinsen. Har dubbla hardyskivor pga att kardanen är för kort. med 2 hardy så blir den perekt men då blev de obalans o kardanen gick lite snett när man snurrade den så min fråga var, om de finns ngt smidigt sätt att få fram kardanen utan att förstöra hållbarheten. Eller hur gjorde du när du satte upp din låda ? smile

331 Inlägg
3 oktober 2011
Trådstartare
zemet skrev:
Om du ska ha tjockare hardyskiva så måste du förlänga "tappen" så den inte blir obalanserad. Men det bästa är nog att skaffa en längre kardanaxel. Var du ska få tag på det vet jag dock inte tyvärr.

Ne inte jag heller, snackade med Micke på L-M-R o han sa att dom använder främre kardan bit från 940: 97-98 med m90 om dwn skulle vara lite längre.

761 Inlägg
3 oktober 2011
ja, men hur ser det ut då?

om den inte ramlar av splinsen och det är tillräckligt med splines så förstår jag inte problemet.

kardanen ska ju kunna röra sig i splinsen, när den är het ihoptryckt så kan man dra ut den 10cm i alla fall innan det blir problem.

M90 kardanen är längst, av m90/m47/m46

331 Inlägg
3 oktober 2011
Trådstartare
dannnej skrev:

om den inte ramlar av splinsen och det är tillräckligt med splines så förstår jag inte problemet.

kardanen ska ju kunna röra sig i splinsen, när den är het ihoptryckt så kan man dra ut den 10cm i alla fall innan det blir problem.

Nej ja har inte drar ut den ngt. Så du menar att de räcker att lossa mitten delen o dra ut den tills den passar med en hardyskiva o upp med kardanen igen så funkar det o man har inte förlorat hållbarheten i kardanen. Trodde att om nån drog ut den en bit att det skulle bli lättare o knäcka/vrida av den vid mittendelen i splinsen.

4 146 Inlägg
3 oktober 2011
fisken_ skrev:
dannnej skrev:

Nej ja har inte drar ut den ngt. Så du menar att de räcker att lossa mitten delen o dra ut den tills den passar med en hardyskiva o upp med kardanen igen så funkar det o man har inte förlorat hållbarheten i kardanen. Trodde att om nån drog ut den en bit att det skulle bli lättare o knäcka/vrida av den vid mittendelen i splinsen.

Lättare att knäcka den blir det ju helt klart, men frågan är om det är kardanen som är den svagaste länken lr om det finns något annat...

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
3 oktober 2011
fisken_ skrev:
dannnej skrev:

jag satte dit en m90 kardan på polarens 940 med zf och då drog vi bara ut den en bit så passa det .
vi har kört så i 2 år med ca 300hk och massa race , och det har inte vart några problem

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

331 Inlägg
3 oktober 2011
Trådstartare
turboforssen skrev:
fisken_ skrev:
dannnej skrev:

jag satte dit en m90 kardan på polarens 940 med zf och då drog vi bara ut den en bit så passa det .
vi har kört så i 2 år med ca 300hk och massa race , och det har inte vart några problem

okej, gjorde samma sak ikväll, drog fram den så den passade perfekt med en hardy skiva o imon så ska jag fräsa ut nya hål till mitten plattan så problemet löst smile

331 Inlägg
3 oktober 2011
Trådstartare
zemet skrev:
fisken_ skrev:
dannnej skrev:

Lättare att knäcka den blir det ju helt klart, men frågan är om det är kardanen som är den svagaste länken lr om det finns något annat...

jo de e helt sant, men drog fram kardanen ikväll så nu e de löst smile

23 Inlägg
4 oktober 2011
jag hade samma problem men jag svarvade 20mm tjocka distanser och drog ut splinesen lite så funkar det perfekt wink

Vissa kör volvo, andra kommer senare

300 Inlägg
4 oktober 2011
min kardan "m90" va bara max 10mm för kort så jag gjorde bara bulthålen lite ovala på stödlagerplattan å har kört så nu i 2 år smile

331 Inlägg
4 oktober 2011
Trådstartare
142R skrev:
min kardan "m90" va bara max 10mm för kort så jag gjorde bara bulthålen lite ovala på stödlagerplattan å har kört så nu i 2 år smile

okej, fräste ut hålen till stödlagerplattan o flyttade fram den cirka 2 cm så flyttade även fram kardanen 2 cm så nu e allt på plats o funka perfa, smile

331 Inlägg
4 oktober 2011
Trådstartare
taunus_freak skrev:
jag hade samma problem men jag svarvade 20mm tjocka distanser och drog ut splinesen lite så funkar det perfekt wink

okej, ja har löst problemet nu smile

331 Inlägg
4 oktober 2011
Trådstartare
Ngn som vart med om att kopplingen inte tar direkt med bmw lådan, luftade kopplingen idag o min e lite svampig i början men sen tar den direkt, den e bara lite svampig i början så inget problem o köra men att den blir så, kan det vara slavcylindern som börjar bli dålig tro?

4 146 Inlägg
4 oktober 2011
fisken_ skrev:
Ngn som vart med om att kopplingen inte tar direkt med bmw lådan, luftade kopplingen idag o min e lite svampig i början men sen tar den direkt, den e bara lite svampig i början så inget problem o köra men att den blir så, kan det vara slavcylindern som börjar bli dålig tro?

Vad jag har läst lite här på garaget med folk med lite värre kopplingar så har slangen till slavcylindern flexat ganska mkt om man använder original så dom flesta byter till stålomspunnen. Har dock ingen egen erfarenhet av detta.

331 Inlägg
4 oktober 2011
Trådstartare
zemet skrev:
fisken_ skrev:

Vad jag har läst lite här på garaget med folk med lite värre kopplingar så har slangen till slavcylindern flexat ganska mkt om man använder original så dom flesta byter till stålomspunnen. Har dock ingen egen erfarenhet av detta.

okej, kör nämligen med vanligt broms rör sen slang samt en stålomspunnen slang cirka 30 cm fram till slavcyllindern.

Sök