3177
Sök

Volvo droska (PV800)

176 Inlägg
5 oktober 2011
Trådstartare
#1
jag behöver hjälp med vart man ska köpa renoverings sats till motor till en gammal droska jag har letat runt på internet men kan inte hitta något då det inte finns något reg nr är det mycket svårt att hitta tack i förhand

Det handlar inte om hur många hästkrafter eller vrid man har det handlar om hur man hanterar dom!!!!

564 Inlägg
5 oktober 2011
#2
Du hittar nog inga delar till en sådan där på siter som kräver regnummer för att visa delar... Prova att fråga i forumet på http://www.jagrullar.se/, där kanske du hittar några som håller på med så gamla Volvo. Det fanns ett reportage i någon tidning typ Nostalgica, Klassiker eller dylikt om någon som hade massor av Volvo-droskor, du behöver bygga upp ett nätverk av sådana kontakter för att hitta delar och info.

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
6 oktober 2011
#3
Jag har för mig att det är volvos gamla ED-sexa i dem? En trött och törstig sida på ca 90hk, jag skulle nog satsa på en annan motor om det inte ska vara strikt orginal?

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

1 067 Inlägg
6 oktober 2011
#4
Med lite tur kan samma motor sitta i någon gammal traktor.    Då kan det finnas delar genom traktorhandeln..


564 Inlägg
6 oktober 2011
#5
Det ska vara EC-motor, men liksom ED är den en 6-cylindrig sidventilare. Vad jag vet så hade ingen Volvo eller BM-traktor 6-cylindrig motor förrän 800-serien kom på 60-talet.

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
6 oktober 2011
#6
Samam motor sitter i små lastbilar och terrängsuggan. Förövrigt heter motorn EC kom jag på.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
6 oktober 2011
#7
sverkera skrev:
Det ska vara EC-motor, men liksom ED är den en 6-cylindrig sidventilare. Vad jag vet så hade ingen Volvo eller BM-traktor 6-cylindrig motor förrän 800-serien kom på 60-talet.

Fan du var snabbare....

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

564 Inlägg
6 oktober 2011
#8
ED är nästa variant som satt i PV820.

För övrigt så är nog det här rätt ställe att hitta delar och reservdelar till dessa bilar:
http://www.storvolvoklubben.net/index.php

564 Inlägg
6 oktober 2011
#9
Terrängsuggan hade ED-motor i orginal.

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
6 oktober 2011
#10
Så kanske det är? Men som sagt, om det inte är så jävlans noga med orginal så finns det ju flera bra alternativ, både av volvos tillverkning och andra.
Förbrukningen på Volvos sidsexor är väl troligen i samma kommun som min A6 toppventilare och det är fan inget att skryta med.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

564 Inlägg
6 oktober 2011
#11
Jag tror en CSB skulle sitta bra i det där motorrummet... wink

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
6 oktober 2011
#12
sverkera skrev:
Jag tror en CSB skulle sitta bra i det där motorrummet... wink

Det var lite dit jag ville komma wink Annars så kunde någon halvfet diesel vara ballt också.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

564 Inlägg
6 oktober 2011
#13
Cummins! wink

Nåja, det är ju upp till TS men lite bilder skulle vi uppskatta! wink

176 Inlägg
6 oktober 2011
Trådstartare
#14
Jag ska se om jag kan lägga upp lite fler bilder på den i foto albumet imon men har funderat på om man kan få i en vanlig B30 motor det är ju kallas fall en sexa. Men vill ju hälst ha den orginal men som sagt kan inte få tag i delar till ec eller ed motorn sad

Det handlar inte om hur många hästkrafter eller vrid man har det handlar om hur man hanterar dom!!!!

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
7 oktober 2011
#15
B30 är billigt iaf, jag ska skicka ut en på blocket i veckan men det blir ju för långt för dig att åka.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

176 Inlägg
7 oktober 2011
Trådstartare
#16
jag ska plocka ner motorerna och kolla hur dom är. är dom för dåliga blire nog en annan motor

Det handlar inte om hur många hästkrafter eller vrid man har det handlar om hur man hanterar dom!!!!

176 Inlägg
7 oktober 2011
Trådstartare
#17

Det handlar inte om hur många hästkrafter eller vrid man har det handlar om hur man hanterar dom!!!!

Avstängd
10 388 Inlägg
7 oktober 2011
#18
Så...det var en sugga iaf, herr "jag kan minsann volvo" wink tongue (sorry, kunde inte låta bli, så inget illa menat smile  )

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

176 Inlägg
7 oktober 2011
Trådstartare
#19
it_mutt skrev:
Så...det var en sugga iaf, herr "jag kan minsann volvo" wink tongue (sorry, kunde inte låta bli, så inget illa menat smile  )

joo men fick för mej det för den var så lik crysler saratogan från 1932 http://www.motorbase.com/profiles/pictu … adillac%20(1940)&pp=15

den är ju faktiskt rätt lik plus jag hade aldrig sett en volvo pv832 i verkligheten smile förlåt mej

Det handlar inte om hur många hästkrafter eller vrid man har det handlar om hur man hanterar dom!!!!

Avstängd
10 388 Inlägg
7 oktober 2011
#20
Ja va faen jag bara jävlas smile Alla kan göra fel, så nejdå, ska inte "bråka" mer om det. Hoppas bara det blir något av det. Min far har "samma" (ska inte säga något om exakt modell eller år) stående i garaget, också då en gammal taxidroska, som det inte händer mycket alls med. Den går dock osv, är väl mer en fråga om kosmetiska detaljer.

Personligen så vill jag ju då ha tag i en terrängsugga big_smile

Men ja, ska allt holla lite koll här o se var det blir av det big_smile

- - Edit - -

Oki...kosmetiska detaljer lät som att den saknade en blinkers eller något o var i skick i övrigt...well, its NOT tongue
Senast redigerat av it_mutt (7 oktober 2011)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!


Sök