3844
Sök

Kan man besiktiga med halvdefekt automatlåda?

4 005 Inlägg
6 oktober 2011
Trådstartare
Dags o besiktiga, men efter att ha gjort lite kamakaziväxlingar, sprängt sönder diffen och nu bytt ut den så så är min automatlåda trasig. Ja jag har lärt mig en läxa wink

Man kan inte köra iväg i Driveläget. Då slirar bara lådan.
Däremot så går det bra att köra iväg med Low, den slirar lite men går bra att köra iväg utan problem. Och när man har fått upp fart så är det bara o köra i Drive och köra som vanligt.

Det är ju lite intressant om Bilprovningen skulle godkänna detta, det är ju inte direkt någon säkerhetsfara.

Hittar inget vidare regelverk angående detta heller smile

Vad tror ni?

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
6 oktober 2011
Mig veterligen så måste 1an & backen funka på en mauell. Det bör ju även gälla automater?

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

Pim_Pim
6 oktober 2011
Tycker nog att det borde gå, bara o säga till han att lägga i low när han ska köra .

SpeedFreakz Sweden
1 778 Inlägg
6 oktober 2011
Man kan få tvåa på dålig koppling på en manuell. De gick ju o köra med bilen utan problem men besiktnings mannen tyckte att den va för dålig:p

BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den!
The spirit of 76. www.76olja.nu

4 005 Inlägg
6 oktober 2011
Trådstartare
RD_87 skrev:
Mig veterligen så måste 1an & backen funka på en mauell. Det bör ju även gälla automater?

Ja det måste ju fungera, men ettan fungerar ju med Low, det är bara Drive som inte går att starta på. hmm. smile

Fler tankar?

1 067 Inlägg
6 oktober 2011
Kollat oljan i den?  Så det inte bara är oljenivån i den som är dålig..

4 005 Inlägg
6 oktober 2011
Trådstartare
Hool skrev:
Kollat oljan i den?  Så det inte bara är oljenivån i den som är dålig..

Yes, den har bra med olja, Bytte den för något halvår sen, och nu efter smällen så är den kollad.

12 Inlägg
6 oktober 2011
Det går bra att besiktiga med delvis defekt låda. Kravet är bara att bilen skall gå att köra in och ut ur hallen samt att man skall kunna köra på tomgång. Automatlådans funktion testas över huvudtaget inte på bilprovningen.

1 067 Inlägg
6 oktober 2011
Enda kravet de hade var att det inte ska gå att starta motorn med spaken i något annat läge än P (och N?) ..

1 319 Inlägg
7 oktober 2011
Hool skrev:
Enda kravet de hade var att det inte ska gå att starta motorn med spaken i något annat läge än P (och N?) ..

yup..

_----------'

Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
1 594 Inlägg
7 oktober 2011
Jag har besiktat jänkare med manuellt ventilhus och "räserspak" (lyft för ettan och sedan drar man spaken bakåt för varje växel) ett antal gånger. Brukar inte vara direkt populärt för ointresserade men dom kollar som sagt bara att inte motorn kan startas i annat läge än P och N

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab

Sök