Dags o besiktiga, men efter att ha gjort lite kamakaziväxlingar, sprängt sönder diffen och nu bytt ut den så så är min automatlåda trasig. Ja jag har lärt mig en läxa
Man kan inte köra iväg i Driveläget. Då slirar bara lådan. Däremot så går det bra att köra iväg med Low, den slirar lite men går bra att köra iväg utan problem. Och när man har fått upp fart så är det bara o köra i Drive och köra som vanligt.
Det är ju lite intressant om Bilprovningen skulle godkänna detta, det är ju inte direkt någon säkerhetsfara.
Hittar inget vidare regelverk angående detta heller
Det går bra att besiktiga med delvis defekt låda. Kravet är bara att bilen skall gå att köra in och ut ur hallen samt att man skall kunna köra på tomgång. Automatlådans funktion testas över huvudtaget inte på bilprovningen.
Jag har besiktat jänkare med manuellt ventilhus och "räserspak" (lyft för ettan och sedan drar man spaken bakåt för varje växel) ett antal gånger. Brukar inte vara direkt populärt för ointresserade men dom kollar som sagt bara att inte motorn kan startas i annat läge än P och N
Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab