3343
Sök

Trafikregler för övergångsställe

LicensRörSvetsare
1 290 Inlägg
24 augusti 2006
Trådstartare
Undrar vad som gäller när de tex i stan är övergångsställe och cykelväg i samma???? Ska jag behöva stanna för cyklister eller inte??
Senast redigerat av chrizz (24 augusti 2006)

Tycker du att din chef är dum? De är kanske därför du har ett jobb...

Husägare
268 Inlägg
24 augusti 2006
du behöver inte stanna för cyklisterna då måste dom isåfall stå brevid cykeln, men om du svänger tex höger i en korsning då har du väjningsplikt

no turbo shit just real power

LicensRörSvetsare
1 290 Inlägg
24 augusti 2006
Trådstartare
Precis de jag trott hela tiden... Bara o GASA som fan nästa gång då! Blev fundersam när en gubbe körde framför mig o bara sträckte ut armarna o skrek cykelväg!! Hängde på tutan som en galning och orden jag skrek tillbaka får man nog inte skriva här så vi skippar de..... Men tack!!

362 Inlägg
24 augusti 2006
golfarn_nr1 skrev:
Precis de jag trott hela tiden... Bara o GASA som fan nästa gång då! Blev fundersam när en gubbe körde framför mig o bara sträckte ut armarna o skrek cykelväg!! Hängde på tutan som en galning och orden jag skrek tillbaka får man nog inte skriva här så vi skippar de..... Men tack!!

eee? vare inte du som va så mogen i "Drog snuten" tråden???
Gasa som fan där de e fritt å inte vid övergångsställen, Klantskaft!

671 Inlägg
24 augusti 2006
Fast rent praktiskt är cyklister alltid fredade. Kör du på en så blir det ditt fel.

362 Inlägg
24 augusti 2006
Daniel skrev:
Fast rent praktiskt är cyklister alltid fredade. Kör du på en så blir det ditt fel.

jeppjepp! spelar ingen roll vad/vem du kör på... brukar alltid vara "bilens" fel...

Chaffis Farssa. (Fr.o.m. 060314)
1 660 Inlägg
25 augusti 2006
Bjabba bjabba... Tycker att det är så ****** fel att fotgängare , cyklister o annat pack ska ha mer eller mindre företräde.. Det är ju svårare att få stopp på en bil än en cykel / ett par fötter.. Åsså är det ju inte direkt miljövänligt om man ska behöva sanna - accelerera både nu o då...

353 Inlägg
25 augusti 2006
Shorty666 skrev:
golfarn_nr1 skrev:

Hahaha...EXAKT!!! Snacka om att vända kappan efter vinden smile

Enjoy....

892 Inlägg
25 augusti 2006
/mogenhet on

I min syn så är lagen om att man ska stanna för de som ska passera ett övergångsställe till för att bilister inte bara skall blåsa förbi, utan faktist ta hänsyn till fotgängarna och inte bara blåsa på. Om bilisten stannar eller inte är egentligen en annan sak. Jag tror de flesta iaf lättar lite på gasen när man nu ser ett övergångsställe/folk i vägen vilket ju egentligen är hela poängen. Om man "inte hinner" få stopp på bilen innan övergångsstället så kör man definitivt på tok för fort! roll

...men sen att fotgängare verkar ta det för givet att att man alltid hinner stanna om de bara hoppar ut är ju helt stört! Som någon en gång sa ungefär; "Fotgängare borde tänka på att bilar är hårda och gör ont om man blir träffad av dem".

Lagen att stanna tycker jag mer är ett sätt att få bilister att ta det långsamt och fint vid övergångställen, då barn t ex kanske inte ser sig så bra om, men den är inte till för att fotgängare ska ha en chans att ta ut "hämd" på bilar. wink

/mogenhet off

"Nä det här suger. Farväl grymma värld! Nu raderar jag kontot." *dramatiskt musklick* - Sandman
Min projekt tråd

Personal- och beteendevetare
1 082 Inlägg
25 augusti 2006
golfarn_nr1 skrev:

Ännu en som bläddra förbi avsnitten om vett i trafiken när han var på väg att ta körkortet.

Litterarum radices amarae, fructus dulces.

Personal- och beteendevetare
1 082 Inlägg
25 augusti 2006
Android skrev:
/mogenhet on

I min syn så är lagen om att man ska stanna för de som ska passera ett övergångsställe till för att bilister inte bara skall blåsa förbi, utan faktist ta hänsyn till fotgängarna och inte bara blåsa på. Om bilisten stannar eller inte är egentligen en annan sak. Jag tror de flesta iaf lättar lite på gasen när man nu ser ett övergångsställe/folk i vägen vilket ju egentligen är hela poängen. Om man "inte hinner" få stopp på bilen innan övergångsstället så kör man definitivt på tok för fort! roll

...men sen att fotgängare verkar ta det för givet att att man alltid hinner stanna om de bara hoppar ut är ju helt stört! Som någon en gång sa ungefär; "Fotgängare borde tänka på att bilar är hårda och gör ont om man blir träffad av dem".

Lagen att stanna tycker jag mer är ett sätt att få bilister att ta det långsamt och fint vid övergångställen, då barn t ex kanske inte ser sig så bra om, men den är inte till för att fotgängare ska ha en chans att ta ut "hämd" på bilar. wink

/mogenhet off

Håller med där. Det finns alldeles för många (såväl bilister som fotgängare) som tror att de äger gatan och bara kan göra hur de vill. Dock är det värre om en bilist agerar på det sättet eftersom han/hon definitivt kan göra mer skada med sitt fordon.

Litterarum radices amarae, fructus dulces.

LicensRörSvetsare
1 290 Inlägg
25 augusti 2006
Trådstartare
jonesono skrev:
golfarn_nr1 skrev:

Ännu en som bläddra förbi avsnitten om vett i trafiken när han var på väg att ta körkortet.

Okej så du kan varenda jävla regel i boken???? Skulle inte tro de !

LicensRörSvetsare
1 290 Inlägg
25 augusti 2006
Trådstartare
Shorty666 skrev:
golfarn_nr1 skrev:

Öhhh man kan väl gasa utan att ha växel i?? *idiot* Cyklister kommer fan i full fart på varenda jävla övergångställe! Smäller de så smäller de! Inget jag åker på och inte mitt fel om dom kör in i mig!

353 Inlägg
25 augusti 2006
golfarn_nr1 skrev:
Shorty666 skrev:
golfarn_nr1 skrev:

Öhhh man kan väl gasa utan att ha växel i?? *idiot* Cyklister kommer fan i full fart på varenda jävla övergångställe! Smäller de så smäller de! Inget jag åker på och inte mitt fel om dom kör in i mig!

Tror faktiskt du åker på det ändå. Som bilist ska man tydligen ha koll på det mesta.... speciellt vid ett övergångsställe...

Enjoy....

Dragracingbrutta.
33 Inlägg
25 augusti 2006
Men, vad är det för något att orda om? I stan ska man inte hålla hög hastighet och gasa som fan vid övergångsställen, det vet väl alla? Och när man själv går (för bilen är ju faktiskt inte fastsvetsad i ändan) så är det faktiskt trevligt när bilar stannar och väldigt otrevligt när de blåser på i 140. Samma sak när man cyklar. Ofta är det skitdålig sikt vid övergångsställen och då kan både cyklister och bilister ta det lugnt.
Gasa kan man göra på strippen där det inte är livsfarligt som inne i stan. Som sagt, vad är det för något att klaga över?

Dragracing och Jänk!

LicensRörSvetsare
1 290 Inlägg
25 augusti 2006
Trådstartare
Mafghan skrev:
golfarn_nr1 skrev:
Shorty666 skrev:

Tror faktiskt du åker på det ändå. Som bilist ska man tydligen ha koll på det mesta.... speciellt vid ett övergångsställe...

Varför?? Säg att han cyklar in i sidan på mig då?? Regler är väl till för att följas?

LicensRörSvetsare
1 290 Inlägg
25 augusti 2006
Trådstartare
Sofia skrev:
Men, vad är det för något att orda om? I stan ska man inte hålla hög hastighet och gasa som fan vid övergångsställen, det vet väl alla? Och när man själv går (för bilen är ju faktiskt inte fastsvetsad i ändan) så är det faktiskt trevligt när bilar stannar och väldigt otrevligt när de blåser på i 140. Samma sak när man cyklar. Ofta är det skitdålig sikt vid övergångsställen och då kan både cyklister och bilister ta det lugnt.
Gasa kan man göra på strippen där det inte är livsfarligt som inne i stan. Som sagt, vad är det för något att klaga över?

Klart som fan man blir förbannad när en gubbjävel drar förbi och precis stryker fronten o bara skriker på mig som att de är mitt fel?? Men de hade inte du blivit då?? Sen är de nog ingen vettig människa som kör 140 i stan?? Cyklister tar ALDRIG hänsyn! Så är de bara... Har kört i Uppsala så jag vet...

2 652 Inlägg
25 augusti 2006
golfarn_nr1 skrev:
Sofia skrev:

Klart som fan man blir förbannad när en gubbjävel drar förbi och precis stryker fronten o bara skriker på mig som att de är mitt fel?? Men de hade inte du blivit då?? Sen är de nog ingen vettig människa som kör 140 i stan?? Cyklister tar ALDRIG hänsyn! Så är de bara... Har kört i Uppsala så jag vet...

hade ungifär likadan händelse idag . kör 50-60i stan så står en gubbe o väntar på att jag ska stanna "på cykel" så jag skiter i det då går en annan jävla gubbe ut mitt i vägen så jag håller på o köra på honom som samtidigt spottar på bilen . så jag vänder längre upp på gatan "wetterlin"
o frågar vad fan han håller på med ? .

- du ska inte köra så fort ung jävel.

jag- är du polis?

-nej men jag kan ringa dom

-ja visst du kan låna min mobil .

- dra åt helvet o sen cykla han iväg :S
Senast redigerat av precision (25 augusti 2006)

2 652 Inlägg
25 augusti 2006
annars brukar de fungera bra med ett finger geno rutan .

8 883 Inlägg
25 augusti 2006
precision skrev:
golfarn_nr1 skrev:
Sofia skrev:

hade ungifär likadan händelse idag . kör 50-60i stan så står en gubbe o väntar på att jag ska stanna "på cykel" så jag skiter i det då går en annan jävla gubbe ut mitt i vägen så jag håller på o köra på honom som samtidigt spottar på bilen . så jag vänder längre upp på gatan "wetterlin"
o frågar vad fan han håller på med ? .

- du ska inte köra så fort ung jävel.

jag- är du polis?

-nej men jag kan ringa dom

-ja visst du kan låna min mobil .

- dra åt helvet o sen cykla han iväg :S

Du skriver "då går en annan jävla gubbe ut mitt i vägen "  Gick han på övergångsstället?

Fotograf på tierpidag.se

Sök