Oj, jo det gör du nog. En stor fördel med X3 är att den är såpass felfri som den är, X3 ligger alltså i topp bland exempelvis Corolla i Sverige och likadant i Tyskland. Där finns inte några större fel som inträffar ofta.
M54, den motor som sitter i 2.5i och 3.0i, har haft några fall av frusen vevhusventilation. Det inträffar om du inte sköter oljebytena riktigt korrekt, men jag känner inte till några kända fall på X3 E83. På 3 och 5-serie inträffar detta på grund av att en del av vevhusventilationen är utsatt för kyla; Det ser inte likadant ut på X3. Några andra kända fel finns inte på M54, som särskilt i 3.0-utförande är en löjligt härlig maskin.
M57 är stark och förhållandevis snål men inte lika rolig som den pigga bensinsexan, några M57 har rasat på grund av att ett spjäll som sitter i insuget och har med utsläppen att göra trillar loss och ner i förbränningskammaren. Detta förbättrades 2004 och alla X3 bör alltså vara av den förbättrade varianten, men det finns även något fall där de förstärka spjällen lossnar. Man bör dock inte vara allt för orolig, M57 är en av BMW´s mest sålda motorer och märket säljer 1.5 miljoner bilar per år. Trots det har endast 16st. originalmotorer har rasat (Källa: BMW), ett okänt men högre antal trimmade motorer har också rasat. Det är ändå en droppe i havet jämfört med antalet fungerande exemplar...
Den 4cyl. dieseln M47 har också spjäll i insuget, men inte samma problem. Pålitlig och snål dieselmotor, lite mer bensinmotor-karaktär (varvvillig) än konkurrenternas 4cyl. diesel men inte någon rolig motor i mina ögon utan mer bruksmaskin.
Den sista varianten är 4cyl. N46 som sitter i 2.0i, denna har inte några direkta svagheter men det har förekommit några ägare som klagat på att motorerna går ryckigt. Detta har oftast visat sig vara Valvetronic-givarna som sitter i framkant av motorn och kostar 500:-/st att byta. Även tändspolar har bytts i något fall, men N46 sitter trots allt i många modeller från BMW och verkar generellt pålitlig.
Service på X3 E83 görs med en intervall på 2500L förbrukat bränsle. Stegen är; Oljeservice, Inspektion 1, oljeservice och inspektion 2. Den stora servicen (Insp.2) brukar alltså inträffa runt 10.000mil (2500Lx4).
Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.