15 oktober 2011
Trådstartare
monno skrev:
BOBert skrev:
Hm, fast det finns ju eftermarknads grenrör som inte har puls split och stora turboagg utan puls split. Ja man begränsar flödet när den inte behöver det ja. samma som att man nyper till änden på vattenslangen så blir det bättre ös.
2-takts crossar har ju oxå liknande för att få bättre botten vrid. sen när dom kommer upp lite i varv så öppnar den för bättre flöde igen.Hoppas på att inte värkar dum när jag frågar vad mv är?
Är det rörliga avgasventil du tänker på?
Utan allt för stort kunnande så blir det inte riktigt samma då en 2t å 4t motor har lite andra principer.
Avgasventilen i en 2t är ju mer eller mindre till för att ändra "mottrycket" eller vad man ska säga. Kort å gott att bränsle/luft skall förbrännas å hållas tillbaka på rätt sätt (typ?). Vissa styrs ju av avgastrycket och vissa elektroniskt. Rörliga avgasventiler gör som du säger skillnad på botten och mellan registret och ger en klart förbättring av bränsleförbrukningen.
Kanske är lite ute å cyklar med själva syftet med ventligen, men är rätt säker på att en liknande duger föga på 4t då dem har ventiler och vad det ger att strypa avgaserna till turbon förstår jag inte? Fattar dock nada av allt puls split snack m.m.
Ja det låter vettigt. Jag tänkte väll bara att avgasmotstånd är ändå ganska viktigt för 4t motorer oxå. sätter du 3tum på en fiddy så går ju den sämre än med originalröret. Ett optimalt avgasrör är väll egentligen ett som kan forma sej efter motors avgas mängd så att det alltid är rätt motstånd för motorn. (TEORI)
Man får inte va slö för då blir man dö