3877
Sök

Fråga om obes och oskattad bil!

679 Inlägg
15 oktober 2011
Trådstartare
Hej!

Ska ev åka och hämta min vinter/projekt bil ganska snart.. har dock lite komplikationer som jag hoppas jag kan få svar på!

Jag undrar ifall det är okej att köra en bil direkt till mitt jobb (bilverkstad) som är obesiktigad och oskattad men ifall man ringer och ställer på den direkt efter köp + att man även ringer och fixar trafikförsäkring på den. Är detta okej eller behöver jag inte försäkra bilen ifall han skulle ha försäkring kvar på den som vilar? och ger detta inga komplikationer ifall farbror blå skulle stoppa mig och säga att bilen är obesiktigad?

/Emil

Lastbilsschaffis
886 Inlägg
15 oktober 2011
För att få köra bilen måste den vara påställd och försäkrad. Allt annat ger böter eller straffavgift.

"Man måste plocka isär något för att kunna lära sig att sätta ihop det igen"
Skriv en kommentar om vad du tycker och lägg en röst på någon av bilarna. Kolla också in mitt projekt 960 T5 .
Angry Drift Team

679 Inlägg
15 oktober 2011
Trådstartare
jok3 skrev:
För att få köra bilen måste den vara påställd och försäkrad. Allt annat ger böter eller straffavgift.

Jo självklart ringer jag in och ställer på den och ringer in en trafikförsäkring och sen ställer av bilen direkt när jag är framme, då går väl även trafikförsäkringen i vila också.

Men frågan är ju ändå ifall jag ens kan ställa på/försäkra ett fordon som jag ej står som ägare på, eftersom det kommer ju ta ett tag innan transportstyrelsen får in ärendet om ägarbyte (senast tog det runt 5 dagar för mercan) men är detta inga problem ifall man säger att man nyss köpt bilen?

För polisen borde väl inte ge böter ifall jag har skattat + försäkrat fordon men obes och om jag hävdar med intyg att bilen faktiskt ska in på verkstaden?

Anledningen till att jag frågar är för att jag tidigare kört med grönskyltar när jag hämtat bil som är avställd och obes osv!

326 Inlägg
15 oktober 2011
jok3 skrev:

Det är nästan rätt. Trafikförsäkrad måste den vara, men inte påställd. Det finns ett undantag, som i och för sig inte rör trådskaparen, men kan vara intressant ändå. Läs längst ner i länken:

http://www.transportstyrelsen.se/Vag/Fo … av-fordon/

Lastbilsschaffis
886 Inlägg
16 oktober 2011
Peter_5565 skrev:
jok3 skrev:

Det är nästan rätt. Trafikförsäkrad måste den vara, men inte påställd. Det finns ett undantag, som i och för sig inte rör trådskaparen, men kan vara intressant ändå. Läs längst ner i länken:

http://www.transportstyrelsen.se/Vag/Fo … av-fordon/

Vad jag vet får man inte framföra ett fordon på allmän väg om det är avställt. Obesiktad är en annan sak.

Skriv en kommentar om vad du tycker och lägg en röst på någon av bilarna. Kolla också in mitt projekt 960 T5 .
Angry Drift Team

76 Inlägg
16 oktober 2011
Det datum som står på registreringsbeviset som du skickar in gäller. Skriver du alltså det datum som du blev ägare till den så borde det inte vara några problem.

326 Inlägg
16 oktober 2011
jok3 skrev:
Vad jag vet får man inte framföra ett fordon på allmän väg om det är avställt. Obesiktad är en annan sak.

Läs länken.

Lastbilsschaffis
886 Inlägg
16 oktober 2011
Peter_5565 skrev:
jok3 skrev:

Läs länken.

Endast i undantags fall ja, och då endast till SBP. Inget som var aktuellt.

Angry Drift Team

Sök