3546
Sök

Köpråd Saab 99/90/900 (-93)

1 062 Inlägg
14 november 2011
#61
Jag märker en stor skillnad i kupétemperatur, speciellt tempen på sätena nu i de 9000 jag har idag men ljust skinn mot de förra men mörkgrått skinn. De var mycket hetare att sätta sig i, man brände sig nästan om man hade badshortsen på och skulle till stranden.
Håller med om att skinn håller sig fräscht mycket längre! Iaf om man sköter det och smörjer in det smile

M.V.H.


5 111 Inlägg
14 november 2011
#62
Tyckte mig inte ha några sådana problem när jag körde Volvo 164 med skinnklädsel.

Det är ju åtminstone långt ifrån lika illa som galonklädseln i en gammal Amazon. wink


4 637 Inlägg
14 november 2011
Trådstartare
#63
AndreasPlars skrev:
Jag märker en stor skillnad i kupétemperatur, speciellt tempen på sätena nu i de 9000 jag har idag men ljust skinn mot de förra men mörkgrått skinn. De var mycket hetare att sätta sig i, man brände sig nästan om man hade badshortsen på och skulle till stranden.
Håller med om att skinn håller sig fräscht mycket längre! Iaf om man sköter det och smörjer in det smile

M.V.H.

Frågan är om mina är insmorda någon gång men som nya är de! smile

4 637 Inlägg
14 november 2011
Trådstartare
#64
Volvo544special65 skrev:
Tyckte mig inte ha några sådana problem när jag körde Volvo 164 med skinnklädsel.

Det är ju åtminstone långt ifrån lika illa som galonklädseln i en gammal Amazon. wink

Jag sitter oftast på skitvarma gräsklipparsäten hela dagana så jag skulle nog stå ut. Bara det är ACC så resten kyls ned fort så går det nog fint. Kanske t o m fungerar utan acc.

Saaben är vettig och precis lagom ombonad inredning men kanske byts ut med en ännu finare bil nästa år. Står väl mellan 9-3 och S70. Skinn, ACC och automatlåda vore nåt! smile (Saab- och lyxhatare som jag egentligen är... eller var?

Haha, nu blir det off topic, startar kanske en ny tråd istället när det är dags. smile
Senast redigerat av Navkapsel (15 november 2011)

4 637 Inlägg
18 oktober 2012
Trådstartare
#65
Trådlyft! Lite lätt Saabfrälst fortfarande!
Sålde bilen tidigare i år när det var nära besiktning och dax för nya sommardäck. Fick ändå mer än jag gav hos bilhandlaren. Toppenbil, inget gick sönder under alla mina mil.

Blev en gamlingskörd Corolla istället som ska fixas till lite lätt, sedan för jag se. Sälja eller behålla. Älskar den men så har vi detdär med älgar, vill gärna åka något tryggare än nu. Har ju haft några nära döden upplevelser så är lite lätt skrajj, konstigt nog inte rädd. Och jag verkar förföljd, ser fan älgar överallt nu...

Vilka 900 har förgasare? Låter alla lika mysigt som 90?

Att jag blandar in 90 beror på att en föredetta arbetskamrat har en 90. Helmysigt ljud, helmysig bil, ovanlig, rätt snål landsvägskörning enligt honom och jävligt driftsäker, åtminstonde hans. Löjligt billiga med.

Alternativ till Saab om jag byter är en 740, 940. Lockar nog mest.

Ronalfälgar eller vad det heter verkar det finnas en del av. Lätt att få tag på?
En 99/90 med ronalfälgar och två bosch rally extraljus med plastkåpor är mums!!!!
Hur är det med delar/kommer bli till bilarna?

Nja, behåller min kära Corolla och kompletterar nog Corollan med en nyare bruksbil (Saab 9-3?) i framtiden...
Senast redigerat av Navkapsel (18 oktober 2012)

1 062 Inlägg
18 oktober 2012
#66
Jo, visst låter Saab H-motor med förgasare mysigt! Nästan så att jag övervägt flera gånger att köpa en bara för ljudets skull!

Jag hade försökt att hitta en 900 från -88 med förgasare, finns! Betyder nya bultmönstret med handbroms bak (driftsäkrare), ingen katt och det bränslesystem du söker finns.

Heter den 900c så har den nya fronten och lite bättre isolering. Köp! Och få ett stycke svensk hemslöjd när den är som allra trevligast smile

Tips:  http://www.blocket.se/alvsborg/Saab_900 … amp;last=1

(helst ska det ju vara en fyrväxlad he he  wink )

M.V.H.


4 637 Inlägg
18 oktober 2012
Trådstartare
#67
AndreasPlars skrev:
Jo, visst låter Saab H-motor med förgasare mysigt! Nästan så att jag övervägt flera gånger att köpa en bara för ljudets skull!

Jag hade försökt att hitta en 900 från -88 med förgasare, finns! Betyder nya bultmönstret med handbroms bak (driftsäkrare), ingen katt och det bränslesystem du söker finns.

Heter den 900c så har den nya fronten och lite bättre isolering. Köp! Och få ett stycke svensk hemslöjd när den är som allra trevligast smile

Tips:  http://www.blocket.se/alvsborg/Saab_900 … amp;last=1

(helst ska det ju vara en fyrväxlad he he  wink )

M.V.H.

Du vet inte hur så pass nya med förgasare låter?
Har hört 90 och äldre 900 med förgasare, min Volvo har också lite den gången men det kanske beror på samma? förgasare.

Om det nu blir en Saab istället för Corollan blir det nog nästa år. Det enda läskiga är att gamla Saabar är på tok för billiga. Men bra för köparen.
Senast redigerat av Navkapsel (18 oktober 2012)

1 062 Inlägg
19 oktober 2012
#68
De låter lika, samma motor, samma insug m.m. men lite annan förgasare som dock arbetar enligt exakt samma princip.

M.V.H.


4 637 Inlägg
5 november 2012
Trådstartare
#69
Hur vanligt är det med förgasare i 900 runt 88? När blev insputarna riktigt vanliga? Tänkte på vilka årsmodeller som är lättast att hitta förgasare i. Förgasarmotor är nog ett krav om det blir Saab. (Har samma krav när det gäller Volvo)

Hur är det att sitta snett som man ska få göra i 99/90?

900 är säkrare och mer fotplats medans 99/90 nog är snyggare enligt mig. Några fler skillnader? Olika känsla på inredningen? Väghållning, allt!

Är detr f r o m 86 som de går på blyfritt?
Senast redigerat av Navkapsel (5 november 2012)

SAAB Entusiast
162 Inlägg
5 november 2012
#70
Navkapsel skrev:
Hur vanligt är det med förgasare i 900 runt 88? När blev insputarna riktigt vanliga? Tänkte på vilka årsmodeller som är lättast att hitta förgasare i. Förgasarmotor är nog ett krav om det blir Saab. (Har samma krav när det gäller Volvo)

Hur är det att sitta snett som man ska få göra i 99/90?

900 är säkrare och mer fotplats medans 99/90 nog är snyggare enligt mig. Några fler skillnader?

Är detr f r o m 86 som de går på blyfritt?

88 var sista året med förgasare och den hette då  C=Carburator 900C!
Från o med -89 fanns bara SAABar med insprutningsmotorer! Och från -90 bara med 16 ventilers motorer vad ja vet!

88 är väl bästa årgången med förgasare! Då du får handbromsen på bakhjulen med!


4 637 Inlägg
5 november 2012
Trådstartare
#71
Blomman29 skrev:
Navkapsel skrev:
Hur vanligt är det med förgasare i 900 runt 88? När blev insputarna riktigt vanliga? Tänkte på vilka årsmodeller som är lättast att hitta förgasare i. Förgasarmotor är nog ett krav om det blir Saab. (Har samma krav när det gäller Volvo)

Hur är det att sitta snett som man ska få göra i 99/90?

900 är säkrare och mer fotplats medans 99/90 nog är snyggare enligt mig. Några fler skillnader?

Är detr f r o m 86 som de går på blyfritt?

88 var sista året med förgasare och den hette då  C=Carburator 900C!
Från o med -89 fanns bara SAABar med insprutningsmotorer! Och från -90 bara med 16 ventilers motorer vad ja vet!

88 är väl bästa årgången med förgasare! Då du får handbromsen på bakhjulen med!

Mitt saabsug är stort idag. smile
Som sagt, gamla saabar verkar läskigt billiga. Skulle jag fixa till och sälja Corollan (en bil alla araber kan ge vettigt betalt för) skulle jag kunna köpa en fin Saab för de pengarna och lägger jag till ytterligare lite pengar så...

Allmänt envis
12 512 Inlägg
5 november 2012
#72
En gammal SAAB med gammal teknik säger du? Jag hade nog lurat iväg åt ett annat håll i din sits:
http://www.youtube.com/watch?v=dXVRdSbKDT8

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

1 217 Inlägg
5 november 2012
#73
Rquired skrev:
En gammal SAAB med gammal teknik säger du? Jag hade nog lurat iväg åt ett annat håll i din sits:
http://www.youtube.com/watch?v=dXVRdSbKDT8

Vi pratar ju helt andra pengar när det gäller gamla 2t saabar om man ska jämföra med 90/99/900 dock.


Allmänt envis
12 512 Inlägg
5 november 2012
#74
Ksj skrev:
Rquired skrev:
En gammal SAAB med gammal teknik säger du? Jag hade nog lurat iväg åt ett annat håll i din sits:
http://www.youtube.com/watch?v=dXVRdSbKDT8

Vi pratar ju helt andra pengar när det gäller gamla 2t saabar om man ska jämföra med 90/99/900 dock.

Visserligen, men det är fortfarande ett sevärt klipp!

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

5 111 Inlägg
5 november 2012
#75
Blomman29 skrev:
Navkapsel skrev:
Hur vanligt är det med förgasare i 900 runt 88? När blev insputarna riktigt vanliga? Tänkte på vilka årsmodeller som är lättast att hitta förgasare i. Förgasarmotor är nog ett krav om det blir Saab. (Har samma krav när det gäller Volvo)

Hur är det att sitta snett som man ska få göra i 99/90?

900 är säkrare och mer fotplats medans 99/90 nog är snyggare enligt mig. Några fler skillnader?

Är detr f r o m 86 som de går på blyfritt?

88 var sista året med förgasare och den hette då  C=Carburator 900C!
Från o med -89 fanns bara SAABar med insprutningsmotorer! Och från -90 bara med 16 ventilers motorer vad ja vet!

88 är väl bästa årgången med förgasare! Då du får handbromsen på bakhjulen med!

Är det inte så att 1988 så är 900c en lite lyxigare förgasarmodell med nya fronten och femväxlad låda?
Medans det även finns en snikare som bara heter "900" som har gamla fronten och fyrväxlad låda...


Evildan
5 november 2012
#76
Volvo544special65 skrev:
Blomman29 skrev:
Navkapsel skrev:
Hur vanligt är det med förgasare i 900 runt 88? När blev insputarna riktigt vanliga? Tänkte på vilka årsmodeller som är lättast att hitta förgasare i. Förgasarmotor är nog ett krav om det blir Saab. (Har samma krav när det gäller Volvo)

Hur är det att sitta snett som man ska få göra i 99/90?

900 är säkrare och mer fotplats medans 99/90 nog är snyggare enligt mig. Några fler skillnader?

Är detr f r o m 86 som de går på blyfritt?

88 var sista året med förgasare och den hette då  C=Carburator 900C!
Från o med -89 fanns bara SAABar med insprutningsmotorer! Och från -90 bara med 16 ventilers motorer vad ja vet!

88 är väl bästa årgången med förgasare! Då du får handbromsen på bakhjulen med!

Är det inte så att 1988 så är 900c en lite lyxigare förgasarmodell med nya fronten och femväxlad låda?
Medans det även finns en snikare som bara heter "900" som har gamla fronten och fyrväxlad låda...

http://sv.wikipedia.org/wiki/Saab_900
härliga SAABar, ägt ett gäng bla en CD -86 aut 8v.

Smålänning
7 883 Inlägg
5 november 2012
#77
Snikaren som heter bara 900 1988 har även gamla fronten och bromsarna.

Skiljer inte så mycket på känslan i 99 och 900, 900 är lite mer ombonad, 99:an har många detaljer som känns väldigt 70-tal, typ lövtunn handskfackslucka i äkta svensk hårdplast. Men 99:an känns mer välbyggd, mest för att den inte har så mycket prylar, 900:an har mer detaljer inne i och knarrar lite mer när man kör på dålig väg.

Bästa 900.an är de senare med krängningshämmare både fram och bak, dom har riktigt skön väghållning.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

5 111 Inlägg
5 november 2012
#78
Gamla bromsarna? Åfan.
Känns ju nästan som att det var någon serie för att bygga slut på det som fanns i lager då. tongue


4 637 Inlägg
5 november 2012
Trådstartare
#79
Rquired skrev:
En gammal SAAB med gammal teknik säger du? Jag hade nog lurat iväg åt ett annat håll i din sits:
http://www.youtube.com/watch?v=dXVRdSbKDT8

Detta klipp har jag njutit till många gånger. Får man pengar över i framtiden vore det en dröm att ha en tvåtaktare. Men som bruksbil nu, nja.

1 062 Inlägg
5 november 2012
#80
Jag har haft en Saab 900 av årsmodell 1988 som var Florentinergul och extrautrustad med femväxlad låda.

Den hade förgasare och gamla fronten men ALLA 1988 hade nya bultmönstret med lösa skruvar och handbromsen bak!
Inuti var det snikigt som attan, ingen tyg på dörrsidorna eller mittkonsol och inga högtalare. Utanpå fanns ingen bilantenn utan där var bara en gummiplugg som skydd för hålet.


M.V.H.



Sök