3069
Sök

Är "invändig motortvätt" möjlig o hur isåfall???

116 Inlägg
18 oktober 2011
Trådstartare
#1
Tänkte kolla om man kan rengöra motorn invändigt när man gör ett oljebyte. Det är en Volvo s-40 t5-04. Tänkte att man kanske kunde få bort lite avlagringar o sånt om man körde runt nån vätska i motorn vid ett oljebyte. PS. Har kört lite länge på samma olja o den ser ganska bränd ut.

448 Inlägg
18 oktober 2011
#2
jepp
finns att köpa på mekonomen som du häller i vid oljebytet sen kör motorn ett tag.
rekommenderar Omega 907

Xzit

116 Inlägg
18 oktober 2011
Trådstartare
#3
Ok. Ingen risk att motorn tar stryk eller? Är det typ nån tunn olja då ?

Elektriker
1 138 Inlägg
18 oktober 2011
#4
jag har hört en annan sak.. men nog inte att rekomondera när motorn är i bilen.. häller i t sprit när t spriten kommer ur dräneringshålet så tänder man eld:P o sen när de slocknat sköljer igenom med lite olja o sen bara tuta o kör.. om det är bra eller inte vet jag inte.. bara något jag hört..

[http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?pid=4381741#p4381741]Projekt BMW 330 cab[/url]

116 Inlägg
18 oktober 2011
Trådstartare
#5
daajvid skrev:
jag har hört en annan sak.. men nog inte att rekomondera när motorn är i bilen.. häller i t sprit när t spriten kommer ur dräneringshålet så tänder man eld:P o sen när de slocknat sköljer igenom med lite olja o sen bara tuta o kör.. om det är bra eller inte vet jag inte.. bara något jag hört..

Låter inte som en bra ide va?

Elektriker
1 138 Inlägg
18 oktober 2011
#6
klakke skrev:
daajvid skrev:
jag har hört en annan sak.. men nog inte att rekomondera när motorn är i bilen.. häller i t sprit när t spriten kommer ur dräneringshålet så tänder man eld:P o sen när de slocknat sköljer igenom med lite olja o sen bara tuta o kör.. om det är bra eller inte vet jag inte.. bara något jag hört..

Låter inte som en bra ide va?

om motorn står på stativ så är det ju lugnt... men hade aldrig gjort det när motorn är på sin plats.. dock vet jag folk som gjort det..

[http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?pid=4381741#p4381741]Projekt BMW 330 cab[/url]

dARKiE
5 031 Inlägg
18 oktober 2011
#7
XzitXR3I skrev:
jepp
finns att köpa på mekonomen som du häller i vid oljebytet sen kör motorn ett tag.
rekommenderar Omega 907

Använde detta, man skulle stå på Tomgång ca 10minuter.
Sen byta till NY olja igen efter denna procedur. Eftersom gamla avlagringar osv ska rinna med den gamla oljan ut. Så du inte missar detta.. smile

MITT BMW 328i E36 PROJEKT Just nu, SÅLD..
MITT BMW 525i E39 PROJEKT Just nu, väntan på M5-optiken... Fälgarna monterade

8 250 Inlägg
18 oktober 2011
#9
Se till att avända bra olja och sköta oljebytena bara. Det räcker långt. Vill man göra ren motorn invändigt riktigt och riskfritt så lär den ur och isär för rengöring. Omega 907 har jg provat själv och det kan väl kanske vara något, men engineflush är bara att glömma. Det är baar ett sätt för verkstäder att tjäna pengar och tillför inte mycket positivt för motorn.


25 Inlägg
18 oktober 2011
#10
Du kan ju alltid köra med disel med

1 327 Inlägg
18 oktober 2011
#11
Börja med att byta olja, kör ett tag och byt olja igen om det behövs. Jag skulle aldrig hälla i annat än olja i motorn.


Försäljare inom Bilmultimedia
434 Inlägg
18 oktober 2011
#12
Som sagt,Malte månsson gör ju engine flush. Gjorde det på min t5:a för 2 veckor sen. Blev riktigt bra, och satan vad med äckel det fanns i snurran tongue

2 924 Inlägg
18 oktober 2011
#13
hks__ skrev:
Som sagt,Malte månsson gör ju engine flush. Gjorde det på min t5:a för 2 veckor sen. Blev riktigt bra, och satan vad med äckel det fanns i snurran tongue

Frågan är ju bara hur mycket skada "äcklet" EGENTLIGEN  gjorde och hur fort det skapas nytt på samma ställe igen...
Jag skulle gissa på SNABBT om ingen annan sofistikerad renovering eller ombyggnation utförts i samband eller strax innan.

...å varför resonerar jag så, jo Engine flush-arbeten var heta ett tag för några år sedan, nu är de nästan utdöda mer än på några enstaka platser i landet... det kan man ju fundera på varför...

~ Life is short, have FUN! ~

164 Inlägg
18 oktober 2011
#14
peegee skrev:
hks__ skrev:
Som sagt,Malte månsson gör ju engine flush. Gjorde det på min t5:a för 2 veckor sen. Blev riktigt bra, och satan vad med äckel det fanns i snurran tongue

Frågan är ju bara hur mycket skada "äcklet" EGENTLIGEN  gjorde och hur fort det skapas nytt på samma ställe igen...
Jag skulle gissa på SNABBT om ingen annan sofistikerad renovering eller ombyggnation utförts i samband eller strax innan.

...å varför resonerar jag så, jo Engine flush-arbeten var heta ett tag för några år sedan, nu är de nästan utdöda mer än på några enstaka platser i landet... det kan man ju fundera på varför...

För att det bästa, enklaste och billigaste sätet att rensa motorn på skit är att bara varva ur motorn. Om du inte har tankat bensin från 70-talet då, för på den tiden var det massa skit i bensinen som fassnade i motorn, så är det inte med dagens bensin!
Senast redigerat av Rake (18 oktober 2011)


2 924 Inlägg
19 oktober 2011
#15
Rake skrev:
peegee skrev:
hks__ skrev:
Som sagt,Malte månsson gör ju engine flush. Gjorde det på min t5:a för 2 veckor sen. Blev riktigt bra, och satan vad med äckel det fanns i snurran tongue

Frågan är ju bara hur mycket skada "äcklet" EGENTLIGEN  gjorde och hur fort det skapas nytt på samma ställe igen...
Jag skulle gissa på SNABBT om ingen annan sofistikerad renovering eller ombyggnation utförts i samband eller strax innan.

...å varför resonerar jag så, jo Engine flush-arbeten var heta ett tag för några år sedan, nu är de nästan utdöda mer än på några enstaka platser i landet... det kan man ju fundera på varför...

För att det bästa, enklaste och billigaste sätet att rensa motorn på skit är att bara varva ur motorn. Om du inte har tankat bensin från 70-talet då, för på den tiden var det massa skit i bensinen som fassnade i motorn, så är det inte med dagens bensin!

Jag kan hålla med dig till viss del MEN det är inte tillämpbart här då det som avses här är rengöring av motorns smörjmedel-system (oljan) och inte bränsle-systemet som du avser... Bör inte förväxlas wink

~ Life is short, have FUN! ~

73 Inlägg
19 oktober 2011
#16
daajvid skrev:
jag har hört en annan sak.. men nog inte att rekomondera när motorn är i bilen.. häller i t sprit när t spriten kommer ur dräneringshålet så tänder man eld:P o sen när de slocknat sköljer igenom med lite olja o sen bara tuta o kör.. om det är bra eller inte vet jag inte.. bara något jag hört..

Ja varför inte, sånt gjorde man ju bland annat på gammla igentäppta mopperör när man va i den åldern tongue
Kanske bäst när motorn är ur bilen dock.. annars kan man få en fin brasa smile


Cupra_
19 oktober 2011
#17
Den enda farhågan jag skulle ha med att göra typ "engine flush" är väl att om motorn är sliten och gammal (eller packningarna egentligen) så kan det säkert börja läcka och ha sig när skiten släpper. Sj kör jag ibland med STP´s Complete system cleaner, men den tar ju bara bränslesystemet som sagt ovan.

Jag skulle nog inte vilja göra så mkt mer på en bil som gått 20-30k mil om jag ändå inte avser att ta isär den, men då gör man ju rent i samband med det i vilket fall. Möjligtvis på en bil som gått 5-10k mil som jag ska trimma lite, då skulle det kunna vara ett alternativ.


Sök