Jo det måste det ju vara.... Det var dessa jag menade, kom inte på vad skiten hette på svenska half shaft på engelska... bra att du rättade för bakaxelstag blir ju helt fel
Du får ursäkta, är som sagt ruggigt grön på bilar, men dom två axlarna/stagen som går från diffen ut i varje hjul.
Richtenb skrev:
Ok det här låter helt galet... ni vred på bakhjulen för hand med växeln i och kardanaxeln snurrade inte? Jag är ruggigt imponerad att du kunnat köra bilen alls. Klart ni får byta Diff men jag får inte historien att gå ihop. om ni spinner på bakhjulen med växel i och kardanaxln inte snurrar så låter det som att stödlagret till diffen är helt slut
du säger att du ryckte i kardanaxlarna? Det finns bara 1 däremot finns det 2 bakaxelstag. Är det dessa du ryckt i?
Chrilleee skrev:
Jo men de gjorde vi naturligtvis, men kardanen snurrade inte ändå.
Jo, men som jag sa ryckte i kardanaxlarna och dom kändes hela. Sen när jag rullade sakta på dragläge så hoppa ju diffen till vid varje smäll och kände du på den medans bilen drev så kände man tydligt att det var inne i klumpen de vibrera å small till.
Richtenb skrev:
När ni har bakändan på bilen upplyft så måste ni lägga i en växel för att kardanaxeln ska snurra, därefter kan ni testa att vrida på bakhjulen för hand, är växeln i neutral ja då snurrar inte kardanaxeln såklart. Har själv kört sönder en diff både 1 och 2 ggr och generellt så låter det riktigt illa om den hela tiden efter något sådant. Även om ni kanske är helt säkra på att det är diffen så hade jag först tömt ut oljan i den för att se om den är full av metallspån. en något lös kardanaxel tillsammans med dålig diffbussning kan smälla rätt rejält och på kraftigare bilar är det rätt svårt att testa detta för hand.
Du får ursäkta, är som sagt ruggigt grön på bilar, men dom två axlarna/stagen som går från diffen ut i varje hjul.
Richtenb skrev:
Ok det här låter helt galet... ni vred på bakhjulen för hand med växeln i och kardanaxeln snurrade inte? Jag är ruggigt imponerad att du kunnat köra bilen alls. Klart ni får byta Diff men jag får inte historien att gå ihop. om ni spinner på bakhjulen med växel i och kardanaxln inte snurrar så låter det som att stödlagret till diffen är helt slut
du säger att du ryckte i kardanaxlarna? Det finns bara 1 däremot finns det 2 bakaxelstag. Är det dessa du ryckt i?
Chrilleee skrev:
Jo men de gjorde vi naturligtvis, men kardanen snurrade inte ändå.
Jo, men som jag sa ryckte i kardanaxlarna och dom kändes hela. Sen när jag rullade sakta på dragläge så hoppa ju diffen till vid varje smäll och kände du på den medans bilen drev så kände man tydligt att det var inne i klumpen de vibrera å small till.