3487
Sök

Volvo 945 -97 Knackar från transmissionen

235 Inlägg
19 oktober 2011
Trådstartare
#1
Hej!

Som sagt, Volvo 945 -97a, har bytt M90 låda och urtrampningslager nu utan resultat.
Det sitter orginal koppling på med dubbelmasse hjulet.

Var på en parkering och sparkade koppling en gång efter det har det knackat som satan på tomgång, knacket försvinner om jag trycker ner kopplingen. Vad är problemet, nått med lamellen, eller dubbelhjulet? Köpt en ny låda helt i onödan eftersom problemet kvarstår..

Filmklipp, http://www.youtube.com/watch?v=oTsHbW5fHfo

740 turbo
T04e och massa sprit i tanken :)

172 Inlägg
19 oktober 2011
#2
haru nån m90 till salu smile ?


82 Inlägg
19 oktober 2011
#3
urtrampningslagret? lägg foten lätt på pedalen när du har neutral och tomgång. tystnar det då är det den. annars kan det nog vara svänghjulet som låter..


Fordons tekniker
53 Inlägg
19 oktober 2011
#4
En vän hade samma felsymtom, de var svänghjulet som knackade.

235 Inlägg
19 oktober 2011
Trådstartare
#5
Har provat 3 urtrampningslager, 2 svänghjul, 2 m90 lådor. Det är inget som ligger imot o skramlar utan de här är nått lagerljud någonstans.

Antar att det är något i motorn, men skumt när de blir tyst när man kopplar.. En kompis funderade på axiallagret till veven

740 turbo
T04e och massa sprit i tanken :)

Lastbilschaufför
213 Inlägg
20 oktober 2011
#6
Jag tror att det är bromsskivan nick! tongue wink

En rostfri bil är en bra bil! :)

Rejsa ?
2 959 Inlägg
20 oktober 2011
#7
Hermansson skrev:
Har provat 3 urtrampningslager, 2 svänghjul, 2 m90 lådor. Det är inget som ligger imot o skramlar utan de här är nått lagerljud någonstans.

Antar att det är något i motorn, men skumt när de blir tyst när man kopplar.. En kompis funderade på axiallagret till veven

Intressant detdär, fick samma ljud i min gamla 940 turbo.
Byte allt det som du säger, körde med omgjort 740 enkelsvänghjul och även renoverad motor men ljudet var där ändå precis på det sättet du beskriver.

Bytte även stödlager till kardan mm.

Edit: Fick aldrig bort ljudet men körde med det i säkert 1000+ mil och även nya ägaren har kört mycket utan att något mer har hänt.
Senast redigerat av Busgrabb (20 oktober 2011)

Autotech

593 Inlägg
20 oktober 2011
#8
Normalt arbetsljud från m90 lådan tycker ja det låter som. I själva verket så är det ingående lagret i lådan som väsnas, men vad jag vet finns det inte köpa löst och de flesta (alla jag hört) låter likadant och de rasar inte för det. Sen att det är 3 stockar i lådan gör också sånt här ljud, likt 850;ins m56 låda. De låter också illa på tomgång.

Tillägga är att sätter du stumt svänghjul (som ja har) så ökar detta ljudet kraftigt, bara lära sig leva med detta tyvärr..

Både min kombi -98 på 13k mil och sedanen på 15k mil låter lika illa. cool

mvh
Senast redigerat av epapower (20 oktober 2011)

Lastbilschaufför
213 Inlägg
20 oktober 2011
#9
Har inget läte ur min M90. Men det är mycket möjligt att dieselknacket gör att jag inte hör det wink

En rostfri bil är en bra bil! :)

1 915 Inlägg
20 oktober 2011
#10
normalt arbetsljud är det knappast! Normalt så är växellådan tyst. (var iaf min som hade gått över 46k mil)

Låter som växellådan är kass, men har du testat två olika och båda har samma fel, så är det maximal otur.

På tomgång så snurrar axlarna i växellådan, när du frikopplar så stannar axlarna i lådan och det blir då tyst.

Kolla på din andra växellåda vilket skick lagren är i, om det glappar mkt eller rasslar om du snurrar på ingående axel.


Men om du misstänker nåt lager i motorn, så demontera växellådan och starta upp motorn utan lådan, så får du se om det fortfarande låter..

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01

593 Inlägg
20 oktober 2011
#11
Kollat tube-länken nu (hade inte möjlighet till det på dagen då internetspärren på jobbet hindra mig). Så låter inte mina låder heller, mer varvtalberoende lägre knack på mina=normalt.

Skulle helt klart ta bort låda och sedan trycka och dra lite i svänghjulet, för att se om det är mkt axiellt spel på veven. Att det tystnar när du kopplar beror antingen på att lådan är slut (den stannar när du kopplar), alt. att axiallagren är slut, för när du kopplar får du även tryck på svänghjulet och likaså veven får hårt tryck på ena sidans axiellager =de tystnar. De är de två teorier man kan ha tycker ja..

mvh

235 Inlägg
20 oktober 2011
Trådstartare
#12
Glädjer att ni lägger ner tid och ger mig lite feedback det uppskattas verkligen, just nu känns det bara som att jag vill skrota bilen..

Påtal om M90 ljud så har jag M90 med stumt svänghjul på min 740 turbo och hör inga missljud, dock fjädrad lamell..

Men nu till problemet som är på tapeten.
Jag har beställt vev o ramlager till motorn nu så det blir väl en chansning.
det måste verkligen vara maximal otur om denna låda skulle vara slut med, dagen innan demontering åkte jag nämligen med i bilen för att vara på säkra sidan att det inte var några missljud och där fanns inga. Hoppas verkligen det är lagrena nu, för börjar bli trött på att skruva nu, vill inte lägga ner för mycket tid o pengar heller eftersom det bara är en vinterbil, men man vill ju inte att det ska låta så här..

I samma veva som detta inträffade, kan jag ju tillägga, så började motorn gå sämre. Den går ojämnt på tomgång (syns knappt på varvräknaren pendlar väl mellan 900-1000 ganska fort, låter nästan som den misständer (ALLA TÄNDDELAR ÄR NYA) och när man kör med bilen på lägre varvtal upplever man ryck i motorns/drivlinans gång. Detta hände alltså precis samtidigt som det började knacka om motorn

740 turbo
T04e och massa sprit i tanken :)

235 Inlägg
20 oktober 2011
Trådstartare
#13
Litet tillägg, motorn måste bli varm innan de börjar knacka

Har faktiskt kört motorn utan låda, och då låter det i princip inte alls men man kan allt höra att det knackar till där inne nån gång då o då men de är inte alls ofta, blir motorn belastad på nått sätt när lådan sitter på plats?

Här är ett nytt klipp, så här började det låta igår helt plötsligt och följde varvtalet betydligt. vid 0.10 kopplar jag och då blir det knäpptyst http://www.youtube.com/watch?v=33kCFoaC-a0

740 turbo
T04e och massa sprit i tanken :)

59 Inlägg
22 oktober 2011
#14
På min som har 712 platta och 6 puck men nytt uttrampningslager så låter det ganska mycket men om du testar att sätta dig i bilen när den är på tomgång och sen när det låter så pumpar du några gånger med koppling och hör om det försvinner ? det gör det på min ialf, men hoppas det löser sig för dig


Blomman
7 Inlägg
16 augusti 2013
#15
Hejsan! Har i skrivande stund exakt samma problem på min 945 son du har beskrivit här i tråden.. Undrar vad det var för fel i slutändan? Mvh martin

Spriten dödar långsamt men vem fan har bråttom?!

235 Inlägg
18 augusti 2013
Trådstartare
#16
Det är dom där förbannade M90 lådorna som är rena skiten, och dom flesta slammrar o lever fan, tyvärr...

740 turbo
T04e och massa sprit i tanken :)

Blomman
7 Inlägg
18 augusti 2013
#17
Men varför gick din ojämnt på tomgång oxå? Min gör det med! Mvh martin

Spriten dödar långsamt men vem fan har bråttom?!

948 Inlägg
19 augusti 2013
#18
min 940 jag hade med enkelmassesvänghjul och stum lamell och m90 låda den lät med pga av det stumma svänghjulet och lamell och det var tydligen normalt enligt folk på tpc forumet.

235 Inlägg
23 augusti 2013
Trådstartare
#19
Blomman83 skrev:
Men varför gick din ojämnt på tomgång oxå? Min gör det med! Mvh martin

Det minns jag inte tyvärr.. Men testa byt lådan i första hand

740 turbo
T04e och massa sprit i tanken :)

796 Inlägg
23 augusti 2013
#20
Plocka dän lådan o starta.. borde du väl få det svart på vitt..

brett ställ, lördakväll!
"Kan de va så att turbon inte får tillräkligt med bensin eller?"


Sök