3527
Sök

Byte till sportluftfilter.

25 Inlägg
20 oktober 2011
Trådstartare
Jag köpte ett sportluftfilter häromdagen, har inte monterat det än.. tänkte ställa några frågor.
Behöver jag ha med LMM'en? Behöver jag köpa en adapter(till LMM'en) eller finns de något annat sätt?
Jag har en Audi a4 1.8t -96a.

Tacksam för hjälp!
Senast redigerat av Jann3 (20 oktober 2011)

3 182 Inlägg
20 oktober 2011
ja den behövs och om man måttar den så brukar man hitta ett filter som passar, jag köpte mitt på biltema det största dom hade och monterade i min a6 1,8t.

25 Inlägg
20 oktober 2011
Trådstartare
pukan2 skrev:
ja den behövs och om man måttar den så brukar man hitta ett filter som passar, jag köpte mitt på biltema det största dom hade och monterade i min a6 1,8t.

vad hade du för storlek på filtret? Har vi ungefär likadant?

3 182 Inlägg
20 oktober 2011
vet ej storleken men det va det största biltema hade grå svart nåt sånt.

25 Inlägg
20 oktober 2011
Trådstartare
Köpte du en adapter till sportluftfilter och en adapter till LMM'en?

Kokar ris
923 Inlägg
20 oktober 2011
om man behöver ha LMM är som att fråga en doktor om jag behöver mitt ben, svaret hade nog varit detsamma, "ja du kommer ju att kunna gå, inte så bra men ändå". O snälla köp inte biltema, inte luftfiltret iallafall, lägg några hundralappar extra på ett K&N eller AEM tex.

"står inte v tec för turbo motor?? satans jävla skit snackare överallt!"

25 Inlägg
20 oktober 2011
Trådstartare
cenoxide skrev:
om man behöver ha LMM är som att fråga en doktor om jag behöver mitt ben, svaret hade nog varit detsamma, "ja du kommer ju att kunna gå, inte så bra men ändå". O snälla köp inte biltema, inte luftfiltret iallafall, lägg några hundralappar extra på ett K&N eller AEM tex.

läste nånstans att vissa bilar kunde köra utan LMM.. Men jag har köpt luftfiltret från Mekonomen, så men köper typ LMM adapter från biltema eller mekonomen då.

Audi A5 quattro driver.
2 203 Inlägg
20 oktober 2011
Jann3 skrev:
cenoxide skrev:

läste nånstans att vissa bilar kunde köra utan LMM.. Men jag har köpt luftfiltret från Mekonomen, så men köper typ LMM adapter från biltema eller mekonomen då.

Lmm är en del av bilens motorstyrning och behövs.

Köp ett filter som passar på Lmm och ha gärna avskärmning vid filtret så det inte suger i sig värmen från grenrör/turbo. Varm luft = mindre effekt. BSR säljer ju ett färdigt kit till din bil.

1 515 Inlägg
20 oktober 2011
Köp ett komplett BRS kit istället, med avskärmning ink. kolla länken så ser du smile
http://sv.bsr.se/products/list/filter/audi/a4/

"What+s the point of racing? You´re just proving that you´re faster than the other guy"

25 Inlägg
20 oktober 2011
Trådstartare
Rspeter skrev:
Jann3 skrev:
cenoxide skrev:

Lmm är en del av bilens motorstyrning och behövs.

Köp ett filter som passar på Lmm och ha gärna avskärmning vid filtret så det inte suger i sig värmen från grenrör/turbo. Varm luft = mindre effekt. BSR säljer ju ett färdigt kit till din bil.

köp ett filter som passar på lmm? Finns det inte typ någon adapter som man sätter LMM'en på sen kopplar dit filtret? Jo jag vet att de finns kit, men trodde det var enklare att köpa ett filter sen LMM adapter

25 Inlägg
20 oktober 2011
Trådstartare
Audi_powah skrev:
Köp ett komplett BRS kit istället, med avskärmning ink. kolla länken så ser du smile
http://sv.bsr.se/products/list/filter/audi/a4/

FInns redan en avskärmning på min audi, men har redan köpt luftfiltret o undrar typ bara hur jag ska göra med satans LMM'en

Audi A5 quattro driver.
2 203 Inlägg
20 oktober 2011
Montera filtret på detta viset men det är INTE optimalt.

http://img.photobucket.com/albums/v638/cruciformx/Audi%20A4%20Avant/180.jpg

Detta är bättre

http://i85.photobucket.com/albums/k79/askoy_s40/Audi%20A4/IMG_0856.jpg
Senast redigerat av Rspeter (20 oktober 2011)

25 Inlägg
20 oktober 2011
Trådstartare
Rspeter skrev:
Montera filtret på detta viset men det är INTE optimalt.

http://img.photobucket.com/albums/v638/ … nt/180.jpg

Detta är bättre

http://i85.photobucket.com/albums/k79/a … G_0856.jpg

Är lmm på andra sidan avskärmingen på bild 2?

Audi A5 quattro driver.
2 203 Inlägg
20 oktober 2011
Ja den sitter skruvad i plåten.

25 Inlägg
20 oktober 2011
Trådstartare
Rspeter skrev:
Ja den sitter skruvad i plåten.

Okejokej, helt noll koll på bilar.. vill bara ha fram lite pys, haha.
finns det någon sorts adapter till en LMM eller ska man typ göra en egen?

Audi A5 quattro driver.
2 203 Inlägg
20 oktober 2011
Om anslutningen på ditt filter har samma diameter som lmm så är det bara att trycka på filtret och skruva fast det med ett slangband.

Om diametrarna skiljer så får du bygga en adapter efter egen ritning.

25 Inlägg
20 oktober 2011
Trådstartare
Rspeter skrev:
Om anslutningen på ditt filter har samma diameter som lmm så är det bara att trycka på filtret och skruva fast det med ett slangband.

Om diametrarna skiljer så får du bygga en adapter efter egen ritning.

Okejokej, nu börjar jag fatta något, tack så mycket smile!

25 Inlägg
21 oktober 2011
Trådstartare
Föresten, jag glömde fråga.. Går det bra och köra med bara sportluftfiltret? Jag behöver inte nån dump eller något? Så jag inte sliter på turbon eller något tänkte ja.

Audi A5 quattro driver.
2 203 Inlägg
21 oktober 2011
Det gåt utmärkt att köra med det nya filtret. Det sitter redan en dump i bilen. Den sitter på den tjocka slangen mellan Lmm och turbon. Så du kommer höra den när du släpper upp gaspedalen.

25 Inlägg
22 oktober 2011
Trådstartare
Rspeter skrev:
Det gåt utmärkt att köra med det nya filtret. Det sitter redan en dump i bilen. Den sitter på den tjocka slangen mellan Lmm och turbon. Så du kommer höra den när du släpper upp gaspedalen.

okejokej, för läste nånstans att om man bara kör med ett sportluftfilter sliter man på turbon för dumpningen blir typ fel hade nån skrivit.. Men tack så mycket för hjälpen smile

Sök