3270
Sök

Volvo 740 turbo + 1990, går inte varva bilen, känns som varvstopp och går ojämt

1 266 Inlägg
21 oktober 2011
Trådstartare
#1
Tjenare, jag har ett stort bekymmer med min volvo 740 turbo+ från 1990, bilen är slö, och går inte vara upp, kan inte komma över 2500-3000 varv utan att den blöddrar eller hoppar, någon som kan ha en susning på problemet? Tack på förhand. MVH Rally-Tobbe

Att ha en sänkt bil är som ha en stor k[u]k med erektionsproblem..... Totalt värdelöst

Volvoskadad
6 017 Inlägg
21 oktober 2011
#2
Testa att läsa felkoder först

Jonas

4 146 Inlägg
21 oktober 2011
#3
Bensinpumpen som strular kan det vara. Eller så kan det vara något fel på lmm. Prova dra ur kabeln till lmm och se om det hjälper. Och kolla felkoderna....


850teefem
21 oktober 2011
#4
låter som luftmassemätaren är trasig...

1 266 Inlägg
21 oktober 2011
Trådstartare
#5
jag har kollat lamdan, lampan lyser och får felkod på det. drar man ut sladden så slocknar den i 1 minut, bytt lamdan samma sak, kollat luftmassemätaren, gått igenom turbon och massa annat. han ryker mkt när han bluddrar med, blir inte klok på skiten hmm

Att ha en sänkt bil är som ha en stor k[u]k med erektionsproblem..... Totalt värdelöst

679 Inlägg
21 oktober 2011
#6
kamremen ligger fel ?

5 198 Inlägg
21 oktober 2011
#7
går den på alla cylindrar ?

1 266 Inlägg
21 oktober 2011
Trådstartare
#8
gamlingen skrev:
går den på alla cylindrar ?

aa, den går på alla fyra, men får inte upp något laddtryck heller, men turbon är i jätte bra skick, konstigt, känns nästan som den spikar vid 0,3 bar

Att ha en sänkt bil är som ha en stor k[u]k med erektionsproblem..... Totalt värdelöst

1 266 Inlägg
21 oktober 2011
Trådstartare
#9
Bompeman skrev:
kamremen ligger fel ?

inte kollat det, men den gick fint när jag köpte den sad

Att ha en sänkt bil är som ha en stor k[u]k med erektionsproblem..... Totalt värdelöst

749 Inlägg
21 oktober 2011
#10
Mät bränsletrycket, mät upp lmm, ska vara 0.3-0.5V mellan stift 3 och 5 annars är den sönder.
Kör ett kompressionsprov så hittar du säker något.

Byt inte en massa delar i onödan, det är inte felsökning.
Om du nu fick felkod på lamdasonden så betyder det förmodligen inte att den är sönder utan att den får onormala värden pga att motorn får fel bränsleblandning av nån annan anledning.
Mät först tills man hittar felet och sen byter man en felande komponent om det nu finns en sådan.

Får man en felkod på en komponent så ska man först mäta och kontrollera den innan man byter ut den, en felkod betyder inte alltid att komponenten är sönder.

Annars kan det kanske finnas luftläckage mm.
Senast redigerat av Bjornn (21 oktober 2011)


1 266 Inlägg
21 oktober 2011
Trådstartare
#11
Bjornn skrev:
Mät bränsletrycket, mät upp lmm, ska vara 0.3-0.5V mellan stift 3 och 5 annars är den sönder.
Kör ett kompressionsprov så hittar du säker något.

Byt inte en massa delar i onödan, det är inte felsökning.
Om du nu fick felkod på lamdasonden så betyder det förmodligen inte att den är sönder utan att den får onormala värden pga att motorn får fel bränsleblandning av nån annan anledning.
Mät först tills man hittar felet och sen byter man en felande komponent om det nu finns en sådan.

Får man en felkod på en komponent så ska man först mäta och kontrollera den innan man byter ut den, en felkod betyder inte alltid att komponenten är sönder.

Annars kan det kanske finnas luftläckage mm.

det tackar jag för smile

Att ha en sänkt bil är som ha en stor k[u]k med erektionsproblem..... Totalt värdelöst

850teefem
21 oktober 2011
#12
annars kan du komma hit så fixar jag de big_smile

1 266 Inlägg
21 oktober 2011
Trådstartare
#13
850teefem skrev:
annars kan du komma hit så fixar jag de big_smile

jo det vore bra tongue är inte inne på sånna ´´nya´´ motorer, föredrar förgasare wink

Att ha en sänkt bil är som ha en stor k[u]k med erektionsproblem..... Totalt värdelöst

695 Inlägg
22 oktober 2011
#14
Låter som han hinkar i sig soppa...

Hellre omkörd och bortkommen än omkommen och bortkörd.
®™ Nuclear Performance

498 Inlägg
22 oktober 2011
#15
Ta en titt i fördelaren.

Jag är född i en seriekrock. i en rondell, en kväll, me öppna spjäll.

1 266 Inlägg
22 oktober 2011
Trådstartare
#16
nesum skrev:
Låter som han hinkar i sig soppa...

soppa gillar han ja

Att ha en sänkt bil är som ha en stor k[u]k med erektionsproblem..... Totalt värdelöst

1 266 Inlägg
22 oktober 2011
Trådstartare
#17
SLG skrev:
Ta en titt i fördelaren.

bytte den för ett tag sen hmm

Att ha en sänkt bil är som ha en stor k[u]k med erektionsproblem..... Totalt värdelöst

498 Inlägg
22 oktober 2011
#18
rally-tobbe skrev:
SLG skrev:
Ta en titt i fördelaren.

bytte den för ett tag sen hmm

Bytte du bara fördelaren? Inga tändkablar m.m

Jag är född i en seriekrock. i en rondell, en kväll, me öppna spjäll.

695 Inlägg
22 oktober 2011
#19
tror du ska börja med ett enkelt komptest. Efter det tror jag du ska kolla över hur spridarna mår, kan juh vara så att någon hänger sig, eller btr kanske har gett upp, hade nå liknande på min 240 turbo där btr hade kastat in handuken, sen som någon annan skrev, tändkablar, rotor, fördelare. Men de va bytt redan eller?. Du kan juh koppla en tryckklocka på bränsle slangen uppe vid fuelarail och kolla hur högt trycket är. LMM-en kan ju också göra sitt, går dock oftast att mäta den.. Listan kan göras lång..

Hellre omkörd och bortkommen än omkommen och bortkörd.
®™ Nuclear Performance

695 Inlägg
22 oktober 2011
#20
Hur högt laddtryck? är den chippad?

Hellre omkörd och bortkommen än omkommen och bortkörd.
®™ Nuclear Performance


Sök