3222
Sök

Konvertera från automat till manuell! Volvo

165 Inlägg
22 oktober 2011
Trådstartare
#1
Tjena, Jag tänkte köpa mig en volvo med b21:a dock en automat. Tänkte kolla hur mycket som finns att göra för att få en m45 eller m47 låda att passa i den.

Tack på förhand


363 Inlägg
22 oktober 2011
#2
Kan inte mycket om Volvo, men en grej vet jag att du måste byta! Det är pedalställ, spakställ och sen är det kanske lite till! smile


165 Inlägg
22 oktober 2011
Trådstartare
#3
Pedalen finns de redan fästen till vad jag har hört men tänkte på sprängkåpor m.m. smile


Forummoderator
26 339 Inlägg
22 oktober 2011
#4
Glöm inte att kardanen kan vara för lång/kort beroende på vilken växellåda som ska dit.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

4 637 Inlägg
22 oktober 2011
#5
TeamVolvoVGL skrev:
Tjena, Jag tänkte köpa mig en volvo med b21:a dock en automat. Tänkte kolla hur mycket som finns att göra för att få en m45 eller m47 låda att passa i den.

Tack på förhand

Själv vore jag glad om jag slapp slita i en spakjävel. smile

165 Inlägg
23 oktober 2011
Trådstartare
#6
Kardan vet jag med men tänkte mer passformen mot blocket om de bara är att byta?

Navkapsel: De är hela grejen med att köra bil att man ska ha något att ryka i när man kör på bredden wink


Fri fart för ett fritt folk!
14 124 Inlägg
23 oktober 2011
#7
TeamVolvoVGL skrev:
Kardan vet jag med men tänkte mer passformen mot blocket om de bara är att byta?

Navkapsel: De är hela grejen med att köra bil att man ska ha något att ryka i när man kör på bredden wink

går inte ens att köra kontrollerat med en aut

motorbromsning är A-o när man ska ha skoj

Kör fort så hinner inget hända...

Forummoderator
17 996 Inlägg
23 oktober 2011
#8
Growe skrev:
TeamVolvoVGL skrev:
Kardan vet jag med men tänkte mer passformen mot blocket om de bara är att byta?

Navkapsel: De är hela grejen med att köra bil att man ska ha något att ryka i när man kör på bredden wink

går inte ens att köra kontrollerat med en aut

motorbromsning är A-o när man ska ha skoj

Jo det går men lite mer utmaning/körvana som krävs bara.
Men: Är den så bra? Är det inte enklare att köpa en med manuell direkt?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Fri fart för ett fritt folk!
14 124 Inlägg
23 oktober 2011
#9
Dieselsmurfen skrev:
Growe skrev:
TeamVolvoVGL skrev:
Kardan vet jag med men tänkte mer passformen mot blocket om de bara är att byta?

Navkapsel: De är hela grejen med att köra bil att man ska ha något att ryka i när man kör på bredden wink

går inte ens att köra kontrollerat med en aut

motorbromsning är A-o när man ska ha skoj

Jo det går men lite mer utmaning/körvana som krävs bara.
Men: Är den så bra? Är det inte enklare att köpa en med manuell direkt?

går aldrig att få samma kontroll som en manuell bil ibland vill man växla ibland vill man inte

ibland vill du låsa bakhjulen ibland inte

en aut gör jhu som den är byggd att göra
och det är inte att sladda iallfall

fast utan tvekan går det att åka brett med aut
blev dock galen på min 855turbo med aut när man hade så roligt man kunde med den på vintern så slutade det med att man drog loss något sjukt med framhjulen och man fick ett helvete att åka dit man ville

iof så är fwd värdelöst och med 300hk och aut blir det bara skit av allt när det är halt smile

Kör fort så hinner inget hända...

22 Inlägg
23 oktober 2011
#10
Spräng kåda är ingen å vara orolig för tror jag:) om de skulle bara så sitter sprängkåpan i 4a bult smile bara byta rätt över:) men tror nog att spräng kåporna är samma i med att b23 blocket bygger på b18 så:P Den bråkiga biten är nog att bygga spak ställa å å få wiern å gå som den ska smile men de är ju små problem smile spakstället är inga problem heller oavsett aut eller munel låda är karrosenra lika alla bulthål samt spakställ hål ser samma ut smile

Satsar man inget vinner man inget wink


357 Inlägg
23 oktober 2011
#11
Pedalställ, kopplingswire, främre kardan, svänghjul med tillhörande tryckplatta och lamell, spakställ



Sök