asuskic skrev:
Motortemp, kylvätsketemp och en massa andra värden går att läsa av via AC-panelen. Kombiinstrumentet brukar vara kasst ibland på TT så därför dubbelkollade jag på det viset, för att utesluta att tempmätaren visade fel.
Hur som helst, den lilla fläkten går ju, alltså borde den stora ha startat innan... men den står stilla.
Borde? Skall den göra det? Det beror helt på hur bilen är byggd villken fläkt som skall starta före den andra och vid villken temperatur
.
Ett kylarsystem har väldigt få rörliga delar de enda rörliga delarna är termostat & vattenpump.
Termostaten har du bytt så den kan vi utesluta (sålänge den inte går att montera baklänges eller liknande). Ifall vattenpumpen är kass så kommer motorn gå upp i temperatur oavsett om du står stilla eller kör med bilen. Dock skulle jag utesluta den med detta pga att motorn var för kall innan. Som tidigare talare skrivt är det viktigt att lufta bilen på korrekt vid efter tillverkarens instruktioner med luftskuvar osv.
Ur termodynamisk synpunkt är det sämsta att ha motorn igång stillaståendes då bilen är konstruerad för att kyla med hjälp av fartvinden. Ifall bilen står stilla kommer termperaturen konstant att öka tills nödkylfläkten måste starta för att förhindra överhettning.
Vad har du för temperaturmätare i instrumentpanelen? Är den datorstyrd eller har den celsiusgraderingar?
Ifall temperaturmätaren har celsiusgraderingar se villken temperatur den går över till rödmarkering. Ifall du har en datorstyrdmätare se ifall den avviker ifrån mitten.
De moderna datorstyda mätarna är INGA temperaturmätare! De är programerade att ställa mätarnålen imitten ifall temperaten på kylvattnet är mellan godkänt intervall! Detta använder de i bilarna för att okunnigaförare ej skall bli kallsvettiga när temperaturnålen svajjar runt, då en förbränningsmotor aldrig håller konstant temperatur.
Fråga:Har du en styrd eller celsiusgraderad mätare i instrumentpanelen ovanför ratten?
Villken temperatur skall kylfläkt ett & två starta vid?
Startar kylfläkt ett & två?
Det som jag skulle vart i dina skor:1. Kolla upp villken temperatur dina nödkylfläktar skall starta vid och kontrollera att de startar.
2. Ifall du har en datorstyrd temperaturmätare så ut och kör en sträcka med bilen en sträcka som är säker och öppen ifall temperaturen skulle överstiga mitten på mätaren så du får stanna.