2640
Sök

Bygga ett ljudsystem Projektarbete, hjälp!

4 Inlägg
27 oktober 2011
Trådstartare
#1
Saken är den att vi ska göra ett projektarbete i skolan och vi valde den saken vi visste minst om, alltså biljud och allt som hör till den kategorin. Vi satte oss ner men visste inte alls vad vi gett oss in på. Så jag behöver eran hjälp med några frågar. Vi ska alltså bygga en sorts dockningsstation som har bilhögtalare i och som man möjligvis ska kunna ta med sig. Här komemr några frågar som jag skulle uppskatta om ni svarade påsmile PS, kollade guiderna som fanns men ingen som just är inriktad till detta ändamål

1. Vi har 2 st högtalare vardera 300 w och en 12 tums bas på 400 W, kommer basen ta ut det en del av ljudet i högtalarna?
2. Funkar Mdf skiva bra som material och isåfall ska det vara någon speciell vinkel på konstruktionen för att få det bästa ljudet ut?.
3. Finns det någon ritning som ni har och vill delge den?smile
4. Hur är bästa sättet att koppla ihop allt?
5. Vi tänkte oss en transistor, isåfall hur stark ska den vara för att kunna ge resterande delar ström?
6. Någon specc skruv vi ska ha eller lim eller ngt annat som är viktigt att tänka påsmile?
Uppskattar alla svar jag kan få för tror att väl vi är igång kan det bli riktigt kul:)
/Daniel

67 Inlägg
28 oktober 2011
#2
vad är det för högtalare?  det är svårt att veta hur du ska bygga på så lite information. skriv i hur stor de andra högtalarna är och vad det är för märke och all den  information du har om högtalarna och basen så kommer allt bli mycket enklare att räkna ut. annars så kommer det garanterat bli fel volym på lådan. om du inte vet något om högtalarna men vet märket så kan du ju googla på märket och se om du hittar "dina" högtalare eller din bas.

och högtalarna är det koaxialer eller tvåvägs system? ( koaxialer har diskanten i mitten av midbasen och tvåvägs system har 2 midbasar, 2 diskanter och 2 delningsfilter så att du kan välja var du ska sätta diskanten och var du ska sätta midbasen) hoppas du förstår hur jag menar.

vad har du för huvudenhet alltså till exempel stereo eller något annat du ska driva systemet med?

när du arbetar med byggningen av lådor så tänk på att först borra hål för skruvarna och sedan limma i alla skarvar och sedan skruva ihop lådan för bäst resultat. när limmet har torkat så kan du ta bort skruvarna men då blir ju lådan mycket svagare men om du väljer att ha kvar skruvarna så skruva rikligt med bra träskruv, jag rekommenderar att du låter skruvarna sitta kvar för bättre kvalitet på bygget.
du kan använda vanligt trä lim, när du gjort allt klart för ihopsättningen av lådan så tänk även på att använda silikon i ALLA kanter så att lådan bli 100% tät alltså om du gjort hela lådan klar utom att sätta dit baksidan så lägger du dit silikon i alla hörn och kanter så att det blir helt tätt överallt, du förstår nog hur jag menar men om du inte gör det så kolla till exempel på youtube och sök på (subwoofer enclosure building) eller gå in på denna länk

http://www.youtube.com/results?search_q … g&aq=f

där får du se när han bygger en baslåda från början, denna videon är för en baslåda med en port alltså ett rör eller ett "hål" i lådan. väldigt bra film på hur du ska göra när du bygger, videon är väldigt grundlig och välgjord och lätt att förstå.

det enklaste sättet att bygga låda till till exempel bas är om du bygger av 22mm spån, inte lika bra som mdf men mycket enklare att bygga så att det blir bra och på de lättaste sättet då mdf har mycket högre avstämning i sitt material så jag rekommenderar att ni bygger i spån, och om ni ska bygga en docka att till exempel ta med dig hem blir lite svårt då den kommer bli lite väl stor pga låd volymen till bas eller de andra högtalarna, men det kan ju alltid gå med lite vilja.

eftersom du ska bygga en docka så kommer du inte behöva så långa kablar och då behöver du alltså inte heller lika tjocka kablar men jag skulle säga ungefär 21mm2 koppar kabel som är avsäkrad till min 60amper och  max 100amper skulle rekommendera att du kör på en 75ampers säkring om du inte ska kräma på fult dvs isf köper du en 100ampers säkring, du ska alltså dra en + och en - kabel till slutsteget (rekommenderar ett monoblock eller ett 2 kanals steg) som driver basen med eller även högtalarna om du har steg till dem eller om du har/köper ett till exempel ett 3 kanals steg som då är byggt för att driva 2 tex framhögtalare och en bas, du behöver en lågnivå kabel från stereon till slutsteget och även en rem kabel från stereon till steget, + och - drar du från ditt batteri eller 12v ström källa du ska helst inte ta - från ett batteri om det finns annan möjlighet till exempel i en bil så tar du jord från chassi och inte batteriet då det kan explodera om batteriet läcker och det är dålig ventilation. vet inte så mycket om transistorer så det får någon annan hjälpa dig med om du inte hittar information får tex google eller din handlare.

när du köper stereo så kolla så att det finns minst en låg nivå utgång från stereon så att du kan driva minst ett slutsteg möjligen flera beroende på steg. om du inte ska kräma på allt för mycket så tror jag inte att du behöver någon slutsteg till högtalarna då stereon borde klara av att driva dom till viss gräns utan distribution. vill du spela högt och rent så köp ett 3 kanal slutsteg
distribution = skrapande eller miss ljud i högtalarna.

du måste också tänka på att nä du bygger med högtalare som är anpassade för bil att det i vanligaste fallen är i 4 ohm ( finns även i 2 och 1 ohm men lite överkurs och tror inte dina högtalare är så "avanserade") och hemma högtalare är oftast på 8 ohm alltså så ska du Inte ta en vanlig hemma förstärkare om du ej vet belastnings graden på den eller om du inte har en omvandlare dvs.

din bas kommer ej ta ut dina "högtalare" då du bygget minst 2 olika lådor helst 3 för bästa resultat och lättare montering om du inte bygger het fyrkantigt alltså bas nere och högtalare uppe. du fattar nog hur jag menar.

hoppas du förstår att det inte kommer bli så lätt att bygga det här projektet då det är väldigt mycket tid att lägga ner för att få det bra och väldigt mycket att tänka på och det är även ganska komplicerat att bygga "billjud" och det är inte gratis heller eftersom du behöver väldigt mycket material, högtalare element, tillbehör ex kablar, stereo, slutsteg, dämpningsmatta till baslådan kanske även högtalarlådorna, mm. Ta reda på väldigt mycket fakta innan ni sätter igång med projektet för att få ett så bra resultat som möjligt


det kommer troligen folk som rättar mig om jag har beskrivit något fel eller gett fel råd och det kommer nog även vara folk som kommer att skriva att du ska använda mdf att bygga med. (det är enklare, billigare och mer lätt hanterligt med spån så jag kommer att rekommendera det troligtvis vad en någon annan säger) eftersom du ej har så bra/kraftiga element så tror jag det är ganska omöjligt att spela sönder lådan även om den är gjord i spån då det rekommenderas i andra hand till väldigt många dyra/kraftiga basar om du ej vill/kan bygga i mdf men mdf är ju helt klart bäst att bygga en baslåda i (det finns fler alternativ med men mdf och spån är vanligast) Du kommer nog inte att behöva bygga så fruktansvärt dyr och bra låda eftersom det inte värkar vara så bra element (en 12" bas på 400w och högtalare på 300w) (<--jag kan ha fel om det jag skrev om basarna) men om någon tycker att det jag skrivit är fel så får ni gärna rätta mig big_smile bara bra att få rättning om man har fel big_smile

MVH

om du har mer frågor så är det bara att fråga på så kommer jag svara på det jag kan och även försöka ge dig råd om jag inte kan så att du kan få tag i den informationen kanske lite lättare:)
Senast redigerat av Kevin_93 (28 oktober 2011)

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=315032
länk till mitt projekt, lägg gärna en kommentar

4 Inlägg
31 oktober 2011
Trådstartare
#3
jag är inte riktigt säker men det är typ sånna här: http://www.google.se/imgres?q=sony+bilh … 8&ty=3

stereo har vi faktiskt inte kollat ut än. Du kankske har någon bra att rekomendera? men saken är den att detta ska inte vara jättebra ljud eller något jätteserriöst utan målet är främst att lära oss hur vi bygger:)
Tackar för länken, vi ska ha det i baktanke för vi är inte överrens om vilket material vi ska använda oss utav:/
Den kommer bli ganska tung ja, men tror inte vi ska transportera den så mkt kankse till någon fest eller kortege kankse:) Slutsteg har vi kollat ut och det är ett slutsteg med 3 kanaler, dock  vet jag inte märke men han killen på Mekonomen rekomenderade det:).

Tackar så jättemycket för hjälpen jag fått och det kommer definitivt att hjälpa oss och  nu tror jag vi har en bättre grund att stå på för starten av vårat arbete:) kommer nog hända att jag skickar ett meddelande om vi kör fast på någon punk:)

Mvh Daniel

67 Inlägg
31 oktober 2011
#4
dainud skrev:
jag är inte riktigt säker men det är typ sånna här: http://www.google.se/imgres?q=sony+bilh … 8&ty=3

stereo har vi faktiskt inte kollat ut än. Du kankske har någon bra att rekomendera? men saken är den att detta ska inte vara jättebra ljud eller något jätteserriöst utan målet är främst att lära oss hur vi bygger:)
Tackar för länken, vi ska ha det i baktanke för vi är inte överrens om vilket material vi ska använda oss utav:/
Den kommer bli ganska tung ja, men tror inte vi ska transportera den så mkt kankse till någon fest eller kortege kankse:) Slutsteg har vi kollat ut och det är ett slutsteg med 3 kanaler, dock  vet jag inte märke men han killen på Mekonomen rekomenderade det:).

Tackar så jättemycket för hjälpen jag fått och det kommer definitivt att hjälpa oss och  nu tror jag vi har en bättre grund att stå på för starten av vårat arbete:) kommer nog hända att jag skickar ett meddelande om vi kör fast på någon punk:)

Mvh Daniel
när man bygger så hänger det väldigt mycket på budget och hur man ska prioritera när man inhandlar produkterna, så jag kan ju säga att an Alpine CDA-117Ri är en väldigt prisvärd stereo och spelar sjukt fint ljud, men som du sa så ska det inte va så jättebra ljud i den så rekommenderar jag en till exempel en http://blekingebilradio.se/product.html … gory_id=94
kan inte säga att den är bra men den har det vanligaste och det du behöver till ditt projekt själv så har jag en alpine cd-126bt och den spelar ut väldigt fint men då kostar dom ju också. köp en stereo på mekonomen tillsammans med steget så kommer du nog undan billigt, kolla bara så att stereon har aux in och minst en lågnivå ut så kommer det nog bli bra.



kanske får lite bättre tips om vilket matrial ni ska bygga i



När man bygger en baslåda är det mycket viktigt att den blir
stadig och helt tät. Jag personligen bygger alltid i 22 mm
spånplatta då dess egenresonans ligger vid cirka 14 Hz. Det går
naturligtvis att bygga i MDF också men dess egenresonans ligger
vid cirka 400 Hz så det kan tyvärr bli 'plonk - ljud' i själva
lådan om den inte är internstagad på ett riktigt sätt.
Om man ska bearbeta lådan mycket med exempelvis en fräs är dock
MDF att föredra eftersom spån sliter extremt på frässtålen.
Om du har sågat perfekt brukar man limma och skruva varje
sida med cirka 15 cm per skruv. Är sågningen inte perfekt så
använd dej av dubbla antalet skruvar. Skruvarna bör vara lite
längre än dubbla skivtjockleken. Eftertäta lådan internt med
silikon eller montagelim.



länken du skickade gjorde bara så att jag kom till deras produkt sida, pröva länken och sedan skicka den igen tongue
när du vet vad det är för högtalare så fixar jag ut ritning till lådor. behöver även veta vad det är för bas.

ja det är bara att skicka ett pm eller i tråden så ska jag försöka hjälpa så snart och bra jag kan

MVH

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=315032
länk till mitt projekt, lägg gärna en kommentar


Sök