3304
Sök

Hur är Saab 9-3 kombi som familjebil?

1 863 Inlägg
28 oktober 2011
Trådstartare
Tjena

Har börjat spana på 9-3 kombi 08-10, men hur är dom som familjebilar? Tänkte byta ut V70´n isåfall, där tycker jag baksätet är trångt för en såpass stor bil. Har för tillfället 1 barn i barnstol som ska få plats.

Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke.

Allmänt envis
12 512 Inlägg
28 oktober 2011
V70N har ett trångt baksäte men 9-3sc är inte större eller smidigare. Den är snarare tänkt för familjen med barn som flyttat ut än för en barnfamilj, men visst det går att få plats utan att vardagen blir ett helvete. Skall du byta för att du tycker din V70 är trång tror jag dock en 9-3 är fel bil att titta på, vad tror du om Opel Zafira? I mångt och mycket samma grund och samma motorer som i SAAB men enormt mycket mer praktisk. smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Bilmekaniker
805 Inlägg
28 oktober 2011
Volvo överhuvud taget är trånga, tjocka dörrpaneler osv... bilen kan se hur stor ut som helst utifrån men innut går det knappt att sitta speciellt inte bak. Isåfall kanske an Audi a6, har en själv bra med plats bak och fram! Till ochmed min Evo har mer plats i baksätet än Volvo v70 / s60 osv...

1 863 Inlägg
28 oktober 2011
Trådstartare
Vad ska man ha för bil med bra utrymmen då?

yrkeschaffis
54 Inlägg
28 oktober 2011
är absolut inget fel på saab 9-3 sc för den lilla familjen.jag har en själv och jag har 2 barn som båda sitter bra där bak i bilstolar,barnvagn är inte heller något problem,jag tycker du ska passa på att provköra och testa om den fyller era krav

Legitimerad besserwisser
921 Inlägg
28 oktober 2011
Tittade själv på en 9-3 men vi köpte en Skoda Roomster istället.

Grymt bra utrymmen i en såpass liten bil faktiskt, ett litet wildcard.

Baksätet går att flytta i längsleds, så en snubbe på 186cm (mig) sitter faktiskt riktigt bra bakom polarn (180cm) och då har båda bra utrymme för benen.

Roomstern är praktisk och smart inte rolig eller sportig.

Ta en titt på den om du har en i närheten, som sagt ett wildcard. smile

Tillägg: Vi väntar tillökning, därför vi tittade på ny bil. smile
Senast redigerat av Bebben (28 oktober 2011)

Bilmekaniker
805 Inlägg
28 oktober 2011
Audi a6 är bra.Mycket plats både fram och bak

345 Inlägg
28 oktober 2011
9-3 är på tok för liten, titta på en lite större vagn. Audi A6 är ju en relativt stor bil med våra europeiska mått men frågan är om den inte är för liten då du redan har ratat Volvo V70. Det kanske är dags att kliva upp till en MPV eller SUV?

Mek
78 Inlägg
28 oktober 2011
9-3 sc funkar riktigt bra som familjebil. Har en själv så jag vet vad jag pratar om. Hade en v70n tidigare och jag tycker nästan att Saaben känns större på insidan, Volvon har dock betydligt större bagageutrymme. Men 9-3ans räcker gott och väl för en barnvagn och veckohandling. Trevliga bilar att köra och snåla motorer, iaf så länge man inte väljer sexan ihop med automatlådan. Ttid motorerna är grymt snåla.

Audi A4 B7 tdi Quattro

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
28 oktober 2011
Hur tänker familjefolk egentligen när dom ska handla bil ??

Nu får vi ett barn så nu ska vi ha handlarens största stadsjeep och sen en familjebuss med sju platser i reserv....

Vad är det egentligen som är för litet ??

Vi är åtta personer i vår familj, två vuxna och sex ungar från bilstol till utflyttning och vi har haft en 9-5 *sedan* i tre år och nu en 9000 CS. Vi klarar oss alldeles utmärkt både vad det gäller att få plats med dom ungar som ska med och eventuell barnvagn och storhandling...

Tycker det är lika kul varje gång man ser en gigantisk stadsjeep, MPV eller vad man nu vill kalla det och nästan alltid sitter det en ung tjej bak ratten och en ensam unge i baksätet. Skrattretande egentligen.

Men nu ska jag inte gnälla mer utan jag ska tillföra något vettigt till tråden istället. 9-3 kombi är en alldeles utmärkt bil för familjer då det är i mitt tycke gott om plats både fram och bak. Dessutom så är det en bra bil att äga med ganska få fel vad jag vet och eftersom nya 9-3:an kom -03 så är barnsjukdomarna fixade.

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

Allmänt envis
12 512 Inlägg
28 oktober 2011
TBOC_Razor skrev:
Hur tänker familjefolk egentligen när dom ska handla bil ??

Nu får vi ett barn så nu ska vi ha handlarens största stadsjeep och sen en familjebuss med sju platser i reserv....

Vad är det egentligen som är för litet ??

Vi är åtta personer i vår familj, två vuxna och sex ungar från bilstol till utflyttning och vi har haft en 9-5 *sedan* i tre år och nu en 9000 CS. Vi klarar oss alldeles utmärkt både vad det gäller att få plats med dom ungar som ska med och eventuell barnvagn och storhandling...

Tycker det är lika kul varje gång man ser en gigantisk stadsjeep, MPV eller vad man nu vill kalla det och nästan alltid sitter det en ung tjej bak ratten och en ensam unge i baksätet. Skrattretande egentligen.

Men nu ska jag inte gnälla mer utan jag ska tillföra något vettigt till tråden istället. 9-3 kombi är en alldeles utmärkt bil för familjer då det är i mitt tycke gott om plats både fram och bak. Dessutom så är det en bra bil att äga med ganska få fel vad jag vet och eftersom nya 9-3:an kom -03 så är barnsjukdomarna fixade.

TS tycker att deras V70 är för liten, då har en 9-3sc med största sannolikhet inget att komma med. Sedan klarar man sig med en liten bil, man klarar sig med en bil i Golf-klass med då klassen växt ordentligt de senaste åren, men det blir lättare med mer utrymme det borde vara svårt att säga emot?

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
29 oktober 2011
Rquired skrev:
TS tycker att deras V70 är för liten, då har en 9-3sc med största sannolikhet inget att komma med. Sedan klarar man sig med en liten bil, man klarar sig med en bil i Golf-klass med då klassen växt ordentligt de senaste åren, men det blir lättare med mer utrymme det borde vara svårt att säga emot?

För det första så vet alla att dom flesta volvomodeller blir mindre och mindre invändigt för varje år som går och V70 är inget undantag så även om bilen är stor i yttermått så har den inte motsvarande storlek inuti.

Och om TS bara lånar hem en 9-3 kombi över helgen från en handlare så vet han ju hur stor den är i jämförelse med hans V70, bästa sättet för han att veta om det är ett bra byte eller inte oavsett vad folk på ett forum säger.

Sen så är det lättare med mer utrymme och man kan kosta på sig att vara latare med en större bil då man kanske inte behöver fälla ihop barnvagnen, bara kan kasta in matkassarna utan att sortera och stapla dom med lätta/ömtåliga grejor överst då man har en stor golvyta att lasta in dom på istället. Det enda jag säger är att hysterin med att köpa enorma bilar för att man har en enda unge är helt uppåt väggarna...

Nej mitt råd till TS är att åka runt till olika handlare och helt enkelt fråga om man inte kan få låna hem en bil över helgen eller tom en vecka för att se om det är en bil man skulle kunna tänka sig att köpa. Dom flesta handlare är faktiskt ganska medgörliga bara man visar att man verkligen är intresserad och om man lägger fram det på ett seriöst sätt.

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

Allmänt envis
12 512 Inlägg
29 oktober 2011
TBOC_Razor skrev:
Rquired skrev:

För det första så vet alla att dom flesta volvomodeller blir mindre och mindre invändigt för varje år som går och V70 är inget undantag så även om bilen är stor i yttermått så har den inte motsvarande storlek inuti.

Och om TS bara lånar hem en 9-3 kombi över helgen från en handlare så vet han ju hur stor den är i jämförelse med hans V70, bästa sättet för han att veta om det är ett bra byte eller inte oavsett vad folk på ett forum säger.

Sen så är det lättare med mer utrymme och man kan kosta på sig att vara latare med en större bil då man kanske inte behöver fälla ihop barnvagnen, bara kan kasta in matkassarna utan att sortera och stapla dom med lätta/ömtåliga grejor överst då man har en stor golvyta att lasta in dom på istället. Det enda jag säger är att hysterin med att köpa enorma bilar för att man har en enda unge är helt uppåt väggarna...

Nej mitt råd till TS är att åka runt till olika handlare och helt enkelt fråga om man inte kan få låna hem en bil över helgen eller tom en vecka för att se om det är en bil man skulle kunna tänka sig att köpa. Dom flesta handlare är faktiskt ganska medgörliga bara man visar att man verkligen är intresserad och om man lägger fram det på ett seriöst sätt.

Visst, men samma sak gäller SAAB. Inte kan du påstå att varken 9-3 eller 9-5 har några klassledande utrymmen? Hade han varit spekulant på en 9-5 hade han kunnat matcha utrymmena i sin V70, men en 9-3 är mindre.

Och det finns ingen anledning för honom att byta till en mindre bil?

1 863 Inlägg
29 oktober 2011
Trådstartare
Nej, vill definitivt inte ha en mindre bil. Har faktiskt sneglat lite på "familjebussar", men samtidigt känns dom som väldigt stora.
Jag vill inte ha en bil där man ska stå och klia sig i huvudet varje gång man ska packa in saker för att det ska packas "rätt".

Muttley
29 oktober 2011
Då är ju A6 bra. De är stora jämfört med volvo och saab.
Brukar köra a6 ibland från 01 eller vad de är för något. Och de är enorm skillnad mot v70is korkade baksäte. Folk som har svårt och hoppa in i en bil har jäkligt svårt på v70 då den är för liten just bak och dörrarna är helt värdelösa då de vinklar sig innåt så gamla slår i huvudet.
Däremot på a6 så går dörren öppna ordentligt och inga problem med att komma in. Bagaget är jävligt tacksamt då de är enormt jämfört med volvon och saaben. 
Sen är de rätt bekväma bak med jämfört med en 93, jag sitter rätt dåligt i dem och även v70.

Inte ska du behöva köpa jeep för det. 
Men om du ska gå emot alla gnällrövar och så, då är de lika bra att köpa amerikansk suv. Eller rent mer för att jävlas lika bra att ta en hummer eller liknande.  Nej skojja bara smile

yrkeschaffis
54 Inlägg
29 oktober 2011
666_Beast skrev:
Nej, vill definitivt inte ha en mindre bil. Har faktiskt sneglat lite på "familjebussar", men samtidigt känns dom som väldigt stora.
Jag vill inte ha en bil där man ska stå och klia sig i huvudet varje gång man ska packa in saker för att det ska packas "rätt".

köp dig en cheva van!

456 Inlägg
29 oktober 2011
Skoda superb?

growing old is mandatory growing up is optional

1 863 Inlägg
5 november 2011
Trådstartare
Oves_Bror skrev:
Skoda superb?

Hur är den kvalitetsmässigt? Har kört Skoda en gång och den var ingen höjdare, en Octavia typ 05-06

456 Inlägg
5 november 2011
Nyare Skoda är väl lika bra som vilken annan bil som helst om man ska se på det neutralt. Sen finns det ju dom som vill betala några hundratusen extra för bara märket, men sånt folk är ju ingen ide att diskutera med.
Superben är ju Skodas svar på BMW & MB:s L modeller, går nästan att sitta med benen rakt ut i baksätet på en sån utan att sparka i sätet framför!

growing old is mandatory growing up is optional

262 Inlägg
5 november 2011
Opel vectra

Följ gärna mitt projekt: Volvo v70N http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=209063

Sök