3805
Sök

Byte av handbromsbackar på BMW 323TI E36 1999?

4 Inlägg
29 oktober 2011
Trådstartare
#1
Hejsan!

Nu är det så att min handbroms har krånglat lite, så jag körde in bilen i garaget hissade upp den och försökte skruva loss 1 bromskiva där bak. Jag fick loss oket och även skruven som håller fast skivan, men kunde aldrig få loss skivan och det beror på backarna inuti om jag inte har fel? Men vilket fall som helst satte jag dit allt igen och drog iväg för en test runda och då kom det ljud från handbromsen som minskade/ökade om man drog i den lite smått. Låter som det skulle vara metall mot metall vilket då tyder på att beläggen är slut? Och då till slut tänkte jag kolla ifall det är någon som har bytt ut handbromsbackarna och det flöt på lätt eller om det är något som man får lämna in till verkstad? Vad kan det kosta?

Mvh Adam
Senast redigerat av Natalyzia (29 oktober 2011)

huh?
10 427 Inlägg
29 oktober 2011
#2
Antar att det är liknande bakbromsar på din 323Ti E36 som på min 323Ci E46.
Så här ser det ju ut utan bromsskivorna:

https://www1.garaget.org/gallery/images/14/13540/13540-ba9491fd6e9bc506db468913e4821f42_large.jpg

..och det kan mycket väl vara bromsskivan som rostat fast mot navet. När jag bytte bromsskivor så släppte de otroligt lätt, men då har det byttsbromsbackar & hjullager m.m. förra året (där av sönderknackade navet/medbringaren antar jag hmm).

Testa att slå på bromsskivan på sidorna med en plast/gummiklubba (eller vanlig hammare) och se om den inte släpper då. Kan krävas lite våld.


4 Inlägg
29 oktober 2011
Trådstartare
#3
Japp precis så antar jag att det kommer se ut, men jag tror att en av backarna kan ha gått sönder, testade bara på den möjligtvis "trasiga" sidan så det ligger i kläm, skivan är lös med sitter något som gör att den sitter fast om du förstår något smile Ska ta och köra in den i garaget och testa få loss skivan på andra sidan om en stund och se hur det går. Men har du själv bytt bromsbackarna? Tyckte du det va lätt isåfall?

Mvh Adam

huh?
10 427 Inlägg
29 oktober 2011
#4
Okej! Handbromsbackarna sitter ju inte riktigt fast heller så om de fjädrar lite så har de nog fastnat på skivan som du säger.

Har inte bytt på denna bilen, men bytt ett antal på Volvobilar med snarlik konstruktion.
Brukar kunna vara lite halvtrist att hänga i returfjädern när man ska montera nya backar,
men det går med lite vilja och våld.

Handbromsbackarna är för övrigt fastklämda med fjädrar som sitter "låsta" i bromsskölden
Har hålet i bromsskölden för låspinnen/motsvarande gått sönder så kan det skrapa och
låta ordentligt illa om bromsbacken fritt fram omkring innanför bromsskivan (hände på ena
sidan på min bil).

Inte omöjligt att en eller båda har släppt på din och vridit runt och låst fast skivan på nåt vänster.


4 Inlägg
29 oktober 2011
Trådstartare
#5
Det låter troligt ska nog ge det ett försök imorgon! Tack för svar

Mvh Adam

www.bimmerpower.org
3 995 Inlägg
29 oktober 2011
#6
Har du testat med att släppa lite vajar vid handbroms spaken? Det måste du göra annars kan du inte sätta på skivor med de nya bromsbackar.
Hade samma problem med en sida, det var bara att använda våld och slå bakifrån med en slägga.
När du sätter på nytt, till små fjädrar, använd en spetsig tång, det kan vara bra om ni är 2, en som dra fjäder och en som putta in den på rätt plats eller finns att köpa en special tång till det.
Du har en liten expender skruv men mini ratt med tand som du vrider, testa och kom inte ihåg vilket håll dessa ska vridas för att spänna backarna mot skivkant, kolla det innan du sätter på skivor.
När skivorna är på plats, dra tillbaka vajar vid handbroms spaken  tills du får ca 5-6 klick  som max när du dra spaken.
Till det behöver du en lång hylsa ca 7cm, storlek 10 eller 12, kom inte ihåg, finns att köpa.
På skivor, du har ett litet hål  där du kan vrida skivan och se lilla drag ratten med tand, där kan du vid behöv vrida den åt rätt hål med en skruvmejsel för att spänna backarna lite till mot skivor.
Tänk att när det är klart, det ska inte vara hur lätt som helst att vrida hjulet med han men det ska inte vara för svårt eller.
Glöm inte att du har 2st möter på varje sida av spaken som dra vajer, du kan spänna båda två samtidigt men därefter får du spänna bara den översta som spännar den understa.
Efter ca 2 veckor körning behöver spänna lite till vajar vid handbroms spaken, med den lilla lång hylsan. Det är lite jobb att göra det men när allting är klart då är man glad.

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org

4 Inlägg
30 oktober 2011
Trådstartare
#7
Låter kanon! Tack för svaret smile

Mvh Adam


Sök